Volgens dr. C.J. Meeuse blijft het een verdrietige zaak dat er telkens verwarring ontstaat rond het sacrament van de heilige doop, doordat tegengestelde opvattingen worden uitgedragen.
Tegen Meeuse zou ik willen zeggen: kijk eens in de eigen denominatie om te zien waar de schoen werkelijk wringt en hoe deze tegenstellingen ontstaan. De verwarring ligt namelijk expliciet in het formulier van de kinderdoop zelf. Ik begrijp niet hoe Meeuse verdrietig kan zijn over de verwarring rond kinderdoop en geloofsdoop, wanneer hij de schuld daarvan steeds bij anderen legt en niet bereid is de hand in eigen boezem te steken.
In zijn eerste alinea noemt Meeuse de volgende oorzaken:
Mensen die niet vaststaan in hun reformatorisch belijden
Een heersend individualistisch gevoelen
De neiging om zelf keuzes te willen maken
Sektarische groepen die de kinderdoop loochenen
Met alle respect, dr. C.J. Meeuse: als deze vier punten werkelijk de oorzaak zouden zijn, dan vind ik uw verdriet oprecht gezegd nogal hypocriet. Nogmaals, de oorzaak ligt in uw eigen denominatie, en in het bijzonder in het zeer verwarrende kinderdoopformulier. Niet ‘gewone’ mensen, maar juist mensen met een titel voor hun naam, zoals u, dragen bij aan het ontstaan en in stand houden van deze verwarring.
Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
- J.C. Philpot
- Berichten: 10707
- Lid geworden op: 22 dec 2006, 15:08
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Mooi citaat. En een goed artikel van ds. Meeuse.R+ck schreef: ↑06 dec 2025, 10:18 Om weer OT te gaan, er staat een mooi opinie stuk van d.s Meeuse over de doop in het RD
"Als God afzondert tot Zijn dienst staat Hij ook klaar om te geven wat Hij eist. Zo wil Hij bekering en geloof geven. Het door God gegeven teken heeft veel te zeggen, omdat het van God is. Het mag vrijmoedigheid geven om de vereiste zaken bij Hem te zoeken en dan ook te krijgen."
https://www.rd.nl/artikel/1130571-houd- ... ng-van-god
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Ds. Meeuse leest hier niet mee, dus het is niet erg fraai om dat de derde persoon te gebruiken en net doen of je hem aanspreekt. @Michaels
En jouw constatering sluit de constateringen van ds. Meeuse helemaal niet uit. De vier genoemde punten zijn allemaal zeer valide en op talloze mensen en argumenten van toepassing.
En jouw constatering sluit de constateringen van ds. Meeuse helemaal niet uit. De vier genoemde punten zijn allemaal zeer valide en op talloze mensen en argumenten van toepassing.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Beste Herman,
De eerste alinea neem ik ter harte. Mag ik hierover wel een vraag stellen: hoe weet je dat ds. Meeuse niet meeleest, of betreft dit een veronderstelling?
Daarnaast begrijp ik uit je reactie dat je uit mijn schrijven hebt opgemaakt dat ik ds. Meeuse zijn constateringen zou uitsluiten. Dat is echter niet mijn bedoeling geweest. Het ging mij niet om het uitsluiten, maar om het benoemen van het proces van externaliseren.
De eerste alinea neem ik ter harte. Mag ik hierover wel een vraag stellen: hoe weet je dat ds. Meeuse niet meeleest, of betreft dit een veronderstelling?
Daarnaast begrijp ik uit je reactie dat je uit mijn schrijven hebt opgemaakt dat ik ds. Meeuse zijn constateringen zou uitsluiten. Dat is echter niet mijn bedoeling geweest. Het ging mij niet om het uitsluiten, maar om het benoemen van het proces van externaliseren.
..
-
Refojongere
- Berichten: 1413
- Lid geworden op: 10 aug 2017, 23:28
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Dank voor de uitleg. Achteraf gezien dom van me. Met een beetje nadenken had ik het zelf kunnen bedenken. Had ik iets meer de bedenkenende forummer moeten zijnDDD schreef: ↑06 dec 2025, 11:01 Als je een beetje taalgevoel hebt, zie je toch wel verschil tussen betekend en betekenend?
Net zo goed als verzorgd en verzorgend, gekoeld en koelend. Taalgevoel zou een goede vereiste kunnen zijn voor de opinieredactie van het RD.
De doop is een teken, niet het bedoelde zelf. De doop betekent, maar de betekende zaak is niet uiterlijk, maar innerlijk. De betekenende zaak is uiterlijk, maar de betekende zaak is innerlijk.
Maar los daarvan: dominees moeten dit soort rariteiten niet in hun preken en artikelen gebruiken. Er is geen enkele zinnige reden te bedenken om dit soort taalspelletjes in de kerken te brengen. Het voegt niets toe dan een separatie onder de luisteraars naar intelligentieniveau.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
- FlyingEagle
- Berichten: 3212
- Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
- Locatie: air
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Mooi en goed uitgelegd.Herman schreef:
Vandaag een nieuwe (indirecte) bijdrage: https://drpdevries.com/2025/12/08/prof- ... rmulier-2/
Eén alinea snap ik niet, de Vries zegt:
Ik leer geen uitwendig verbond, evenmin als onze Catechismus dit doet, maar wel een tweeërlei in-zijn in het verbond. Zij die de beloften van het verbond niet door het geloof omhelzen en het verbond niet inwilligen, zijn slechts uitwendig in het verbond. Die de eisen door het geloof omhelzen zijn inwendig en wezenlijk in het verbond.
Zegt hij nu iets tegenstrijdigs of snap ik nu niet wat hij bedoeld te zeggen.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Hij vindt kennelijk dat de uitwendigheid niet ligt aan het verbond, maar aan de ongelovige.
Allemaal prima, maar uiteindelijk zal hij ook menen dat de grond dat de ene gedoopte binnen het verbond blijft en de andere dat niet blijft, ook zit in Gods verkiezing in Christus.
Het is prima om goed na te denken over een bijbelse formulering, maar verder vind ik dat het in hoge mate een definitiekwestie is.
Overigens: in de GG leert men ook geen afzonderlijk uitwendig verbond, maar één verbond in meerdere concentrische cirkels.
Allemaal prima, maar uiteindelijk zal hij ook menen dat de grond dat de ene gedoopte binnen het verbond blijft en de andere dat niet blijft, ook zit in Gods verkiezing in Christus.
Het is prima om goed na te denken over een bijbelse formulering, maar verder vind ik dat het in hoge mate een definitiekwestie is.
Overigens: in de GG leert men ook geen afzonderlijk uitwendig verbond, maar één verbond in meerdere concentrische cirkels.
Re: Kinderdoop, 100% naar de Heilige Schrift!
Van forme naar formulierHerman schreef: ↑Gisteren, 08:24 Vandaag een nieuwe (indirecte) bijdrage: https://drpdevries.com/2025/12/08/prof- ... rmulier-2/
Wie zich verdiept in de geschiedenis van het klassieke gereformeerde doopformulier in de Nederlandse Reformatie loopt de kans al spoedig het spoor bijster te raken.
Over het doopformulier is nogal wat geschreven, vooral in het bredere kader van de liturgische geschriften van de Gereformeerde (Hervormde) Kerk. Veel in ons taalgebied dateert uit de periode van ongeveer het midden van de vorige tot het midden van deze eeuw.
J.A.M.Mensinga was in1851 met zijn Verhandeling over de liturgische geschriften der Nederlandsche Hervormde Kerk een van de eerst en die de ontstaansgeschiedenis van het doopformulier aan een kritisch onderzoek onderwierp.
https://books.google.nl/books?id=c53PGN ... &q&f=false
Een van de laatsten was W.F.Dankbaar die zijn in 1956 verschenen heruitgave van Microns De Christlicke Ordinancien van een gedegen inleiding vóórzag. Maar hier gaat het eigenlijk al niet meer om het klassieke gereformeerde doopformulier, maar om het oudste Nederlandstalige. In de tussen liggende eeuw is in de aller eerste plaats de gereformeerde orthodoxie zich bewust geworden van het eigen liturgisch erfgoed, heeft vervolgens de bezinning op de eredienst een bredere kerkelijke basis gekregen en is de liturgische beweging met name in de Nederlandse Hervormde Kerk tot bloei gekomen. Na de verschijning van het Dienstboek voorde Nederlandse Hervormde Kerk in ontwerp in 1955 verminderde de belangstelling voor de in de Reformatie gelegen liturgische wortels al spoedig. De bredere horizon van de oecumene dook op. In ruim een eeuw tijd is echter geen poging onder nomen een uit puttende tekstgeschiedenis van het doopformulier te schrijven. Daar was en is weldegelijk aanleiding toe. Er bestaat een groot aantal uitgaven van de tekst met welhaast evenzovele varianten. De kerk was zich daar al vroeg bewust van.
https://ugp.rug.nl/jvlo/article/view/38355/35896
..