- “Gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten of zij uit God zijn.” (1 Johannes 4:1);
- “Beproef alle dingen; behoud het goede.” (1 Thessalonicenzen 5:21).
🕊 Waarom dit onderwerp?
In preken worden soms uitspraken gedaan die op het eerste gehoor goed klinken, maar die bij nadere beschouwing niet overeenkomen met de Schrift of met de gereformeerde leer. Juist dan is het nodig om te onderzoeken of deze dingen zo zijn (Handelingen 17:11). De christenen in Berea werden geprezen omdat zij niet zomaar aannamen wat Paulus zei, maar het toetsten aan de Schriften. Zo wil dit topic helpen om onszelf en elkaar te oefenen in diezelfde geestelijke onderscheiding:
- om waarheid van schijn te onderscheiden,
- om niet meegevoerd te worden door menselijke gedachten of populaire meningen,
- en om in ons eigen geloofsleven dicht bij de waarheid van het Woord te blijven.
“Zo gij in Mijn woord blijft, zo zijt gij waarlijk Mijn discipelen; en gij zult de waarheid verstaan, en de waarheid zal u vrijmaken.” (Johannes 8:31-32)
Wie een uitspraak wil bespreken, gebruikt dit format:
1. Uitspraak: Letterlijke zin of samenvatting uit de preek
2. Context: Wat was context waarin uitspraak gedaan werd, welk bijbelgedeelte of belijdenisgeschrift stond centraal?
3. Vraag of overweging: Wat roept deze uitspraak bij je op? Waar lijkt zij af te wijken van Schrift of belijdenis?
4. Toetsing / Weerlegging: Toets aan de Bijbel en de drie formulieren van enigheid. Voeg waar mogelijk concrete verwijzingen toe.
Andere forumleden kunnen vervolgens hun onderbouwing of weerlegging delen, zodat we gezamenlijk tot helderheid komen over wat Schriftuurlijk is en wat niet.
- Weerleg op basis van bijbel en de belijdenisgeschriften;
- Noem geen namen alleen als dat noodzakelijk is voor de inhoud;
- Discusseer niet, doe dat in andere topics, maar weerleg of onderbouw alleen uitspraak;
- Als je wel wil discussiëren moet je nieuw topic openen.
PS: Deze openingspost heb ik met behulp van AI geschreven.