Gereformeerde Gemeenten

GG links

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GG links »

GGotK schreef: Gisteren, 20:42 Ik ken de toestand op De Driestar niet, maar ik was toch wel geschokt door het het volgende citaat van CSL Janse ( https://www.rd.nl/artikel/1128806-een-g ... drag-tegen )
Ik was vorige maand op de synode van de Gereformeerde Gemeenten. Daar zeiden ze: „De Driestar zijn we kwijt.” En daarmee hebben ze nog gelijk ook.”
C.S.L. Janse ? Die man kan ik na zijn interview in het RD niet meer serieus nemen. Wat zuur was dit zeg.

Een probleem is verder, aldus Janse, dat er in de GG „ter linkerzijde inmiddels een aantal gemeenten zijn die qua geestelijk klimaat steeds meer uit de toon vallen. Onder meer door een sterk toenemende avondmaalsdeelname, die veelal niet gepaard gaat met een sterkere binding aan de gereformeerde leer of een strikte levenswandel.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

GG links schreef: 50 minuten geledenEen probleem is verder, aldus Janse, dat er in de GG „ter linkerzijde inmiddels een aantal gemeenten zijn die qua geestelijk klimaat steeds meer uit de toon vallen. Onder meer door een sterk toenemende avondmaalsdeelname, die veelal niet gepaard gaat met een sterkere binding aan de gereformeerde leer of een strikte levenswandel.
Zijn blik zal ongetwijfeld enigzins gekleurd en eenzeidig zijn - zo ken ik deze broeder ook wel. Maar zit hier echt helemaal geen waarheid in? Is het echt niet zo dat in sommige gemeentes waar de avondmaalsgang significant toeneemd, de tweede en doordeweekse diensten steeds minder bezocht worden, en er bij sommige gemeenteleden een makkelijkere levensstijl gekozen wordt? Ik weet het, dit is echt niet bij allen het geval! En dit gaat ook maar weinig gemeenten voorbij, ook de rechtsere gemeenten niet.

Mijns inziens zijn er meerdere kanten aan de zaak, en wat Janse zegt is daar 1 kant van. Maar beide kanten moeten eerlijk benoemd worden, en dan neem ik ook de kant die dhr. Janse benoemd serieus.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
GG links

Bericht door GG links »

J.C. Philpot schreef: 45 minuten geleden
GG links schreef: 50 minuten geledenEen probleem is verder, aldus Janse, dat er in de GG „ter linkerzijde inmiddels een aantal gemeenten zijn die qua geestelijk klimaat steeds meer uit de toon vallen. Onder meer door een sterk toenemende avondmaalsdeelname, die veelal niet gepaard gaat met een sterkere binding aan de gereformeerde leer of een strikte levenswandel.
Zijn blik zal ongetwijfeld enigzins gekleurd en eenzeidig zijn - zo ken ik deze broeder ook wel. Maar zit hier echt helemaal geen waarheid in? Is het echt niet zo dat in sommige gemeentes waar de avondmaalsgang significant toeneemd, de tweede en doordeweekse diensten steeds minder bezocht worden, en er bij sommige gemeenteleden een makkelijkere levensstijl gekozen wordt? Ik weet het, dit is echt niet bij allen het geval! En dit gaat ook maar weinig gemeenten voorbij, ook de rechtsere gemeenten niet.

Mijns inziens zijn er meerdere kanten aan de zaak, en wat Janse zegt is daar 1 kant van. Maar beide kanten moeten eerlijk benoemd worden, en dan neem ik ook de kant die dhr. Janse benoemd serieus.
Hij geeft een kwalificatie aan het aantal avondmaalgangers en een niet gebonden zijn aan de gereformeerde leer (daar zeg je nogal wat). Doordeweekse diensten kennen wij niet in Houten en ik heb nooit geturfd of de avondmaalgangers er allemaal in de 2e dienst waren. Hij zegt dus in feite dat het aantal avondmaalgangers niet klopt ipv dat hij zegt: De Heere werkt daar krachtig,

Maar het is een artikel van een aantal jaar geleden en ik zal de discussie hierover geen nieuw leven in blazen. Wat ik heb willen zeggen is dat ik deze broeder hierom niet heel serieus meer kan nemen.
Plaats reactie