Gereformeerde Gemeenten
-
De Rijssenaar
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het maakt je ook benieuwd wat er verder allemaal gezegd wordt op zo’n synode. Ik vraag me ook af waarom ze zulke grote zorgen hebben over de buitenkant van de zuil. Er zijn nog zoveel mensen die de Heere niet kennen, dat openlijk durven zeggen, wat heb je aan zo’n bolwerk? God gaat er dan echt geen zegen over geven…
Ah, nu snap ik je uitspraak. Dank voor de verduidelijking.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 08:17Ik zie gewoon dat scholen er helemaal niet goed mee om kunnen gaan. Laten teveel hun oren hangen naar achterban en kerken. Wanneer een school dan wel een keuze maakt komt er van alle kanten wat op los. Dat bedoel ik met een baken in zee. Dat Ad dit vaag noemt laat ik lekker voor hem.
Dit vind ik dan weer een wonderlijke uitspraak van buiten de synode...De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 08:55 Het maakt je ook benieuwd wat er verder allemaal gezegd wordt op zo’n synode. Ik vraag me ook af waarom ze zulke grote zorgen hebben over de buitenkant van de zuil. Er zijn nog zoveel mensen die de Heere niet kennen, dat openlijk durven zeggen, wat heb je aan zo’n bolwerk? God gaat er dan echt geen zegen over geven…
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Goed dat dhr. Janse wat tegengas krijgt van deze heren.
-
MGG
Het lastige vind ik dat sommige scholen de achterban verbreden. Naar mijn idee uit financiële motieven, maar daar verschillen de meningen van bij de school betrokken mensen over. Opzich is dat geen probleem, ware het niet dat de school de achterban volgt. Eerst verbreden en dan opschuiven. Dat laatste is volgens de directeur niet van toepassing, maar hij durft niet te ontkennen dat het gebeurd is en dat dit proces nog bezig is.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 08:17Ik zie gewoon dat scholen er helemaal niet goed mee om kunnen gaan. Laten teveel hun oren hangen naar achterban en kerken. Wanneer een school dan wel een keuze maakt komt er van alle kanten wat op los. Dat bedoel ik met een baken in zee. Dat Ad dit vaag noemt laat ik lekker voor hem.
-
MGG
Je laatste uitspraak is nogal stellig. Laten we niet op Gods stoel gaan zitten. Door contact met christenen in het buitenland durf ik wel te zeggen dat wij in Nederland gezegd zijn. Ook met het bolwerk waarin jongeren relatief veilig opgroeien en een partner kunnen vinden die hetzelfde gelooft. De lauwheid en wereldgelijkvormigheid is geen reden om het kind met het badwater weg te doen.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 08:55 Het maakt je ook benieuwd wat er verder allemaal gezegd wordt op zo’n synode. Ik vraag me ook af waarom ze zulke grote zorgen hebben over de buitenkant van de zuil. Er zijn nog zoveel mensen die de Heere niet kennen, dat openlijk durven zeggen, wat heb je aan zo’n bolwerk? God gaat er dan echt geen zegen over geven…
- Johann Gottfried Walther
Teleurgesteld in preken;
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... in-preken/
https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/32 ... in-preken/
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
-
De Rijssenaar
Ik denk dat je wel de basis op orde moet hebben. In bijbel zie je toch ook heel vaak dat Jezus waarschuwt tegen schijnvroomheid of profeten tegen het volk? Dus de basis moet er wel zijn, anders heeft het hele bolwerk geen nutMGG schreef: ↑Vandaag, 10:02Je laatste uitspraak is nogal stellig. Laten we niet op Gods stoel gaan zitten. Door contact met christenen in het buitenland durf ik wel te zeggen dat wij in Nederland gezegd zijn. Ook met het bolwerk waarin jongeren relatief veilig opgroeien en een partner kunnen vinden die hetzelfde gelooft. De lauwheid en wereldgelijkvormigheid is geen reden om het kind met het badwater weg te doen.De Rijssenaar schreef: ↑Vandaag, 08:55 Het maakt je ook benieuwd wat er verder allemaal gezegd wordt op zo’n synode. Ik vraag me ook af waarom ze zulke grote zorgen hebben over de buitenkant van de zuil. Er zijn nog zoveel mensen die de Heere niet kennen, dat openlijk durven zeggen, wat heb je aan zo’n bolwerk? God gaat er dan echt geen zegen over geven…
Maar ik woon zelf ook in het bolwerk en het is best wel prettig
Verbreden en ooschuiven dat gebeurd toch in de GG ook ? Kijk naar de instroom van de GGiN in de GG en visa versa vanuit de GG naar de PKN en de HHK. Daarmee verschuiven ook de grondbeginselen van de kerk vroeger of later en is er van een eenheid geen sprake meer. Als je dan ook "links" niet vertegenwoordigd laat zijn op een synode dan krijg je dit soort onweersproken opmerkingen van synodeleden. Alsof de Driestar van de GG is.MGG schreef: ↑Vandaag, 09:58Het lastige vind ik dat sommige scholen de achterban verbreden. Naar mijn idee uit financiële motieven, maar daar verschillen de meningen van bij de school betrokken mensen over. Opzich is dat geen probleem, ware het niet dat de school de achterban volgt. Eerst verbreden en dan opschuiven. Dat laatste is volgens de directeur niet van toepassing, maar hij durft niet te ontkennen dat het gebeurd is en dat dit proces nog bezig is.pierre27 schreef: ↑Vandaag, 08:17Ik zie gewoon dat scholen er helemaal niet goed mee om kunnen gaan. Laten teveel hun oren hangen naar achterban en kerken. Wanneer een school dan wel een keuze maakt komt er van alle kanten wat op los. Dat bedoel ik met een baken in zee. Dat Ad dit vaag noemt laat ik lekker voor hem.
Laten we zuinig zijn op onze scholen en niet intern gaan lopen kissebissen over een gebruikte bijbelvertaling (Wat ook allang in veel GG's geen issue meer is, en die leden ben je toch ook niet kwijt ?). Het rommelen aan artikel 23 van de grondwet vraagt van ons dat we intern de strijdbijl begraven en verenigd zijn in wat ons bind.
Laatst gewijzigd door GG links op 22 nov 2025, 11:19, 1 keer totaal gewijzigd.
De Driestar was oorspronkelijk wél van de GG, hè. 
Ik vraag me ook wel eens af hoe de synode nu tot zulke wereldvreemde beslissingen komt, maar het praten over niet serieus te nemen boomers, vind ik niet passend, of het nu om de geïnterviewden of om de synodeleden gaat.
Ik ga er vanuit dat het overgrote deel van de synodeleden het goed met de kerk voor heeft. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom het zicht op de werkelijkheid vertroebelt, en dat kan bij iedereen gebeuren.
Los daarvan: deze opmerking is mogelijk helemaal uit zijn verband gehaald en dr. Janse blinkt ook niet uit in relativeringsvermogen.
Ik ga er vanuit dat het overgrote deel van de synodeleden het goed met de kerk voor heeft. Er kunnen allerlei oorzaken zijn waarom het zicht op de werkelijkheid vertroebelt, en dat kan bij iedereen gebeuren.
Los daarvan: deze opmerking is mogelijk helemaal uit zijn verband gehaald en dr. Janse blinkt ook niet uit in relativeringsvermogen.
De oprichting wel ja maar de achterban van leerlingen was veel breder. In de oprichting van de van Lodensteinschool waren het leden van de GG (ds. van Haaren) die het initiatief genomen hebben voor de oprichting. Daarmee was het nog geen GG school. Ik ken de ontstaansgeschiedenis van de Driestar verder niet. Maar het is inmiddels in iedergeval geen GG school (meer).
-
De Rijssenaar
Ze kunnen ook allemaal bij elkaar komen. Dus alle hervormden, de behouden cgkers, HHKers, GGers en andere ggin.. Lijkt me wel goed idee dat de mensen van goede wil dit oppakken. Dat we niet elkaar de tent uitvechten, maar de verschillen mogen bestaan, maar dat je elkaar niet voor valse profeten gaat uitmaken.