Dat neem ik aan van wel. Dat is immers een kwestie van definitie. Maar goed, ik sta open voor andere inzichten.
OpenAI, ChatGPT
Re: OpenAI, ChatGPT
Ik zie zojuist dat dus de GenAI versie van X (Grok) een notitie heeft geschreven waarin de holocaust wordt ontkend. Blijkbaar is deze GenAi tool zo getraind dat de eerste versie van een vraag naar het historisch bestaan van Auschwitz ontkennend beantwoord wordt.
Mijn idee is dat dit soort tamelijk waanzinnige ontkenningen ook bij mensen behoren 'die erop uit zijn de rechtsstaat om zeep te helpen' en die zijn hier dus van gemengd extreem-rechtse (in de oude zin van het woord) mensen en islamitische medebevolkers van deze wereld, die ook graag in zulke onzinnige theorieën geloven.
-
De Rijssenaar
Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Het lastige is dat er kennis nodig is om te beseffen hoe generatieve AI werkt. Dat voorkomt dit soort, onjuiste, conclusies. Het is of censuur inbakken in het model of dergelijke complotten accepteren als output omdat deze data nu eenmaal voorkomt op het internet.Herman schreef: ↑19 nov 2025, 22:29Ik zie zojuist dat dus de GenAI versie van X (Grok) een notitie heeft geschreven waarin de holocaust wordt ontkend. Blijkbaar is deze GenAi tool zo getraind dat de eerste versie van een vraag naar het historisch bestaan van Auschwitz ontkennend beantwoord wordt.
Mijn idee is dat dit soort tamelijk waanzinnige ontkenningen ook bij mensen behoren 'die erop uit zijn de rechtsstaat om zeep te helpen' en die zijn hier dus van gemengd extreem-rechtse (in de oude zin van het woord) mensen en islamitische medebevolkers van deze wereld, die ook graag in zulke onzinnige theorieën geloven.
Maar de bouwers van deze modellen wegzetten als holocaust ontkenners is onzin.
Dit een taalmodel verwijten is hetzelfde als Mercedes verwijten dat ze drugssmokkel wilen legitimeren omdat ze auto's bouwen waarmee het getransporteerd kan worden.
En netzomin het mogelijk is om een auto zo te bouwen dat tie het niet doet als tie gebruikt wordt voor illegale dingen is het mogelijk generatieve ai op open data te normeren.
Techniek is niet neutraal maar is ook geen oorzaak van zonde. Dat is de mens die het gebruikt en het is de mens die de input (lees de data op www) levert aan de techniek. (AI modellen)
De schrijvers van het artikel hebben er een klassieke "shoot the messenger" van gemaakt. En eigenlijk doe jij hier nu hetzelfde.
Geen idee, maar zou je zo'n tool vertrouwen? Ai is prachtig voor veel dingen, maar je kunt niks klakkeloos voor waarheid aannemen, gezien Ai fouten maakt en soms zelfs liegt.De Rijssenaar schreef:Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Bovendien mist het geestelijke oren, een vlesen hart en een door God wel toebereide aarde.Quercus schreef: ↑19 nov 2025, 23:26Geen idee, maar zou je zo'n tool vertrouwen? Ai is prachtig voor veel dingen, maar je kunt niks klakkeloos voor waarheid aannemen, gezien Ai fouten maakt en soms zelfs liegt.De Rijssenaar schreef:Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Je zou het eens kunnen proberen met ChatGPT met verschillende opdrachten.
Bijvoorbeeld als prompt: 'is dit een bijbelse preek volgens dr. steenblok'.
Of juist: 'is dit een bijbelse preek volgens dr. arminius'
Bijvoorbeeld als prompt: 'is dit een bijbelse preek volgens dr. steenblok'.
Of juist: 'is dit een bijbelse preek volgens dr. arminius'
Gooien is zowieso geen goed idee. En de Schrift zelf zegt waar getoetst moet worden. En dat is niet AI.De Rijssenaar schreef: ↑19 nov 2025, 23:14 Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Los daarvan kun je er mijns inziens beter voor zorgen dat je zelf kunt beoordelen of de preek bijbels is. Dat kun je prima.
Nee dat is onmogelijk.De Rijssenaar schreef: ↑19 nov 2025, 23:14 Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Simpelweg omdat "Bijbels" niet een vastgesteld iets is.
AI kan wel checken of zaken in de Bijbel voorkomen en wellicht wat Tiberius zegt, het overeenkomt met publieke geschriften van bepaalde personen maar niet of het "Bijbels" is.
Simpel voorbeeld, een preek over de toe-eigening van het heil kan door de OGG en GGIN als Bijbels worden bestempeld, door de CGK, links PKN en links HHK ook, maar door rechts HHK wel als Bijbels en de GG zit er tussenin (fictieve voorbeelden).
Wat moet AI dan als uitkomst geven?
-
De Rijssenaar
Ja, ik zorg nu eerst dat ik de belijdenissen goed ken en goed snap.. Dan heb ik goed inzicht en pik ik de onzin er soms nu al wel uit.. Het valt me op dat ze altijd veel mooier zijn geschreven dat het beeld wat ik er altijd van had. Bijvoorbeeld de Dordtse Leerregels zag ik altijd als een belemmering, nu ik beter in verdiep en bijvoorbeeld die lezingen van de. van den Brink heb geluisterd zie je hoe mooi het eigenlijk is.
En het helpt soms ook om AI in te zetten om snel iets op te zoeken of een uitleg te krijgen. Je moet dan wel kritisch kijken, maar vaak klopt het wel.
-
De Rijssenaar
Ja, denk wel dat je gelijk hebt dat het lastig wordt. AI kan niet zelf denken en beoordelen zeggen ze. Dus dan wordt het lastig.ejvl schreef: ↑Gisteren, 11:35Nee dat is onmogelijk.De Rijssenaar schreef: ↑19 nov 2025, 23:14 Ik had laatst een lezing van dr. van den Brink samengevat met AI. Dat ging heel goed. Maar heeft iemand ideeën waar je preken in een AI tool kunt gooien om deze te screenen of ze bijbels zijn? Lijkt me handig als er een tool komt die in paar seconden een check kan uitvoeren of preken wel Bijbels zijn.
Simpelweg omdat "Bijbels" niet een vastgesteld iets is.
AI kan wel checken of zaken in de Bijbel voorkomen en wellicht wat Tiberius zegt, het overeenkomt met publieke geschriften van bepaalde personen maar niet of het "Bijbels" is.
Simpel voorbeeld, een preek over de toe-eigening van het heil kan door de OGG en GGIN als Bijbels worden bestempeld, door de CGK, links PKN en links HHK ook, maar door rechts HHK wel als Bijbels en de GG zit er tussenin (fictieve voorbeelden).
Wat moet AI dan als uitkomst geven?