Seksueel misbruik

DDD

Re: Seksueel misbruik

Bericht door DDD »

merel schreef: Vandaag, 13:03 Oei, dat laatste doe ik best met enige regelmaat. Ook blijven de kinderen regelmatig bij mij logeren als hun vader een aantal dagen weg is voor werk/opleiding. Dat zou dan ook grensoverschrijdend zijn.
Dat gaat om ouders en kinderen, en ook dan zie ik niet in waarom de slaapkamerdeur dicht moet.
DDD

Bericht door DDD »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 13:13 In een gezond gezin en gezonde ouder/kind relatie zou het geen vraag hoeven zijn als de deur open of dicht is. Met regelmaat heb ik iets met mijn kinderen besproken op hun kamer met de deur dicht. Omdat er hier altijd nog 5 anderen kinderen rond liepen gaf dat privacy in vertrouwelijke gesprekken. Het is nooit een vraag geweest of dat wel of niet kon.
Ik zeg niet dat dat verkeerd is, maar het zou nog mooier zijn als je een voorkamer of keuken of studeerkamer met raam hebt, en gewoon de cultuur niet is dat ouders zomaar de slaapkamerdeur dicht doen. Maar goed, ik begrijp dat ouders die willen misbruiken, zich hier verder niets van aantrekken, dus ik beperk me tot opa's en oma's en andere familie, en huisvrienden.

Maar ik zou het liefst zien dat ouders hun kinderen van jongsaf aan meegeven dat hun slaapkamer en bed voor hen is. Idem met kinderen zomaar op schoot nemen, daar denk ik hetzelfde over.
merel

Bericht door merel »

Ik denk dat dan de achterdocht overheerst. Ik ben het hierin met Maanenschijn. Een kind knuffelen, op schoot nemen, koesteren en een kind dat 's morgens als het wakker wordt of 's nachts als het eng droomt naast je kruipt in bed zou in een normaal gezin geen enkel probleem moeten zijn.
DDD schreef: Vandaag, 13:21
merel schreef: Vandaag, 13:03 Oei, dat laatste doe ik best met enige regelmaat. Ook blijven de kinderen regelmatig bij mij logeren als hun vader een aantal dagen weg is voor werk/opleiding. Dat zou dan ook grensoverschrijdend zijn.
Dat gaat om ouders en kinderen, en ook dan zie ik niet in waarom de slaapkamerdeur dicht moet.
Het betreffende kind logeert bij een ouder in bed als de andere ouder er niet is. Vaak is dat een groot feest met gezellig samen een filpje kijken en vervolgens tussen de knuffels in naast je in slaap vallen. In jouw optiek zou dat niet mogen.
DDD

Bericht door DDD »

Aha. Nee hoor, dat vind ik geen probleem. Maar ik vind niet dat ouders ongevraagd in het bed van de kinderen mogen logeren. Dat vind ik echt iets anders. Het gaat mij erom dat het initiatief bij het kind blijft.

En wat betreft op schoot nemen: ik had het niet over ouders, maar over andere familie-leden en vrienden.

Overigens vind ik dat ouders dat ook niet zomaar tegen de zin van een kind moeten doen.
Laatst gewijzigd door DDD op 13 nov 2025, 13:52, 2 keer totaal gewijzigd.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een dochter van die 5 bij een vader op schoot kruipt of van 15 daar zit nogal verschil tussen.
En ook het laatste zou in principe moeten kunnen uiteraard.

We slaan door in dit soort dingen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.

Gib dich zufrieden und sei stille
DDD

Bericht door DDD »

Bertiel schreef: Vandaag, 13:45 een dochter van die 5 bij een vader op schoot kruipt of van 15 daar zit nogal verschil tussen.

Misschien.

Ik vind het prima als een dochter van 15 bij vader op schoot kruipt. Maar ik vind het niet prima als vader haar op schoot trekt. Ik begrijp niet dat dit verschil niet vrij duidelijk is.
parsifal

Bericht door parsifal »

Bertiel schreef: Vandaag, 13:45 een dochter van die 5 bij een vader op schoot kruipt of van 15 daar zit nogal verschil tussen.

Mee eens. Blind vertrouwen is niet goed, maar wantrouwen als norm maken, en relaties er op inrichten is ook schadelijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb geen idee over wiens wantrouwen dit nu gaat, maar iets duidelijker en meer specifiek commentaar geven zou wel goed zijn.

Vind je dat ouders bij hun kinderen in bed kunnen gaan liggen als de kinderen daar niet om vragen? Ik snap dat er allerlei varianten zijn waarin dat prima kan. Er zijn gezinnen waar drie kinderen en twee ouders in één bed slapen. Dat kan allemaal prima zijn, voor zover de kinderen dat zelf ook prettig vinden.
parsifal

Bericht door parsifal »

DDD schreef: Vandaag, 13:51 Ik heb geen idee over wiens wantrouwen dit nu gaat, maar iets duidelijker en meer specifiek commentaar geven zou wel goed zijn.

Vind je dat ouders bij hun kinderen in bed kunnen gaan liggen als de kinderen daar niet om vragen? Ik snap dat er allerlei varianten zijn waarin dat prima kan. Er zijn gezinnen waar drie kinderen en twee ouders in één bed slapen. Dat kan allemaal prima zijn, voor zover de kinderen dat zelf ook prettig vinden.
Bij jonge kinderen vind ik dat inderdaad best.

Het gaat me meer om algemene tendensen, waar de knuffel al problematisch kan worden, waar mannen haast niet meer in de kinderopvang of op basisschool kunnen werken. Waarbij je als man terughoudend ben om een jong kind aan te spreken wat er verdrietig uitziet. Kijk ik ben ook een voorstander van open deuren, maar wel zolang het de verdere interactie niet in de weg staat.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: Vandaag, 13:45 Aha. Nee hoor, dat vind ik geen probleem. Maar ik vind niet dat ouders ongevraagd in het bed van de kinderen mogen logeren. Dat vind ik echt iets anders. Het gaat mij erom dat het initiatief bij het kind blijft.

En wat betreft op schoot nemen: ik had het niet over ouders, maar over andere familie-leden en vrienden.

Overigens vind ik dat ouders dat ook niet zomaar tegen de zin van een kind moeten doen.
Dan denk ik dat we het eens zijn
Plaats reactie