Dat vind ik een interessante gedachtengang. Waarom zou de vluchteling die bij ons aanklopt om hulp niet die vreemdeling zijn? Even los gezien van de huidige tekortkomingen in ons asielsysteem en de mogelijkheden om eindeloos bezwaar te maken, dan wel opnieuw asiel aan te vragen, vind ik dat vluchtelingen die voor honger, geweld, onderdrukking enz. vluchten net zoveel 'recht' hebben op onze aandacht als de seizoensarbeider.parsifal schreef: ↑Vandaag, 12:13Ik heb hier recent wat meer over nagedacht. Ik denk dat de vreemdeling hier wel als de meest kwetsbare mens moet worden gezien. Deze teksten gaan denk ik meer over de werkers in de kassen en welke rechten ze hebben en minder over de vluchteling en of we ze moeten toelaten als land. Ik zou nog steeds zeggen dat we daar barmhartig moeten zijn, maar ik denk niet dat we de Bijbelteksten over vreemdelingen daarop direct kunnen toepassen, wat we wel kunnen doen op seizoenwerkers enz.ZWP schreef: ↑Vandaag, 12:03In de Bijbel is nogal wat te vinden over de vreemdeling in onze poorten. En hoe anders Israël daar mee opging dan omringende volken. De zwakken (wees, weduw, vreemdeling) hadden veel meer rechten dan toen gebruikelijk. Dat komt omdat de Heere het zwakke verkiest boven de sterken. Hij is barmhartig en wij volgen Hem na.MGG schreef: ↑Vandaag, 11:55Ik vind het bizar dat zulke gedachten opkomen. Blijkbaar zit de VOC en WIC mentaliteit diep.
Ik vind eigen volk eerst normaal. Merel vindt dat dit niet zo is en dat dit zeker voor christenen geen vraag is. In het OT lees ik ook eigen volk eerst. Bijvoorbeeld dat in Gods wetten onderscheid wordt gemaakt de behandeling van knechten/slaven uit het Joodse volk en zij die niet Joods waren. Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen.
Overigens vind ik ook dat hoe we met onze arbeidsmigranten omgaan een onderbelicht probleem is.