Verkiezingen oktober 2025

MGG

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 09:38 Dat mag voor ons christenen geen vraag zijn.
Want? In het OT zie ik ook een bevoordeling van het Joodse volk als het bijvoorbeeld om knechte/slaven gaat.
ejvl

Bericht door ejvl »

Profesto schreef: Vandaag, 07:26
ejvl schreef: Vandaag, 07:20
merel schreef:Dat is minder een tegenstelling dan jij denkt.

Ik ben gematigd positief over deze uitslag. Ik ben erg blij voor CU en daarnaast vind ik Jetten een plezierig en verbindend persoon.

Ik maak mij wel veel zorgen over de stijging van FvD. Dat vind ik een hele gevaarlijke partij. Wellicht nog meer dan PVV en JA21
Jetten lijkt inderdaad best aardig maar z'n standpunten absoluut niet vind ik.
Ik vind hem een gladde jongen die weinig kennis heeft en weinig heeft met de gewone burger.

Denk aan het voltooid leven,
Afschaffen bedenktijd abortus
Abortus als mensenrecht
Embryokweek
LHBTIQ en zaken als het geslacht op paspoort op jonge leeftijd zelf aanpassen
Vrijheid van onderwijs
Stikstof en weg met een groot gedeelte van de boeren

Het enige voordeel is dat over links het moeilijk wordt en over rechts meer de handrem erop zou komen hoop ik.
Volgens mij willen veel gewone burgers heel veel punten van je lijstje realiseren. Dat jij en ik het niet eens zijn met die lijst, doet daar niets aan af. Je kunt natuurlijk niet claimen dat de burgers die dat wel willen minder gewoon zijn.
Jetten heeft bestuurservaring, is minister geweest. Dat was succesvol. Gisteren bij de NOS werd geanalyseerd: niemand vindt hem onaardig. Dat is een groot pluspunt voor iemand die een moeilijke coalitievorming in gaat. Ik ben het dus niet met je eens dat hij weinig kennis heeft.
Natuurlijk zijn een aantal of veel burgers het eens zijn met die punten. Mijn kritiek gaat niet over wie 'gewoon' is, maar over hoe ik Jetten zelf beoordeel als politicus en bestuurder. Voor mij gaat het om het totaalplaatje: de combinatie van standpunten, kennis van complexe materie (stikstof is een verstikkende deken uitspraak) en verbinding met de burger. Een goede minister zijn betekent niet automatisch dat iemand op alle beleidsterreinen even goed onderbouwd of betrokken is.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Toch hoop ik sterk, ondanks dat ik geen fan ben van D66, dat D66 groter gaat worden dan PVV. Met PVV als grootste partij, is ons land onbestuurbaar
Profesto

Bericht door Profesto »

Mee eens.

Het ziet er naar uit dat volgende week pas definitief bekend wordt wat de grootste partij wordt deze verkiezingen. D66 staat nu achter, maar de poststemmers en de BES eilanden kunnen dat nog veranderen. Ik denk dat Venray, (deels) Almere enerzijds en (deels) Amsterdam anderzijds niet het verschil gaat maken dat zorgt voor duidelijkheid.
ejvl

Bericht door ejvl »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 10:25 Toch hoop ik sterk, ondanks dat ik geen fan ben van D66, dat D66 groter gaat worden dan PVV. Met PVV als grootste partij, is ons land onbestuurbaar
Ik denk dat het helemaal niet uitmaakt wie de grootste wordt.
PVV zou het initiatief krijgen maar zal binnen enkele dagen, misschien een week, het opgeven onder het mom van, niemand wil met ons en dan krijgt D66 alsnog het initiatief.
Er is geen enkele meerderheid met de PVV te krijgen zonder de VVD en het CDA en die willen absoluut niet en een minderheidskabinet gaat het ook niet worden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 09:47 Gelukkig blijft dit overeind:

Psalm 93 De HEERE is Koning

De HEERE regeert, Hij is met majesteit bekleed,
de HEERE is bekleed en heeft Zichzelf omgord met macht.
Ja, vast staat de wereld, hij zal niet wankelen;
vast staat Uw troon, van oudsher,
U bent van eeuwigheid.
die psalm galmt sinds gisteravond ook al door m'n hoofd.
In Januari toen Trump geïnstalleerd was, hadden we een stemmingsvergadering en werd die ook gezongen.
Troost en rust
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
refo

Bericht door refo »

Amstelodamense schreef: Vandaag, 10:25 Toch hoop ik sterk, ondanks dat ik geen fan ben van D66, dat D66 groter gaat worden dan PVV. Met PVV als grootste partij, is ons land onbestuurbaar
Ons land is nu al onbestuurbaar. Daar gaat D66 geen verandering in brengen.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: Vandaag, 09:53
Want? In het OT zie ik ook een bevoordeling van het Joodse volk als het bijvoorbeeld om knechte/slaven gaat.
En donkere mensen, asielzoekers, zijn onze slaven? Op welk Bijbelgedeelte stoel jij dit standpunt?
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: Vandaag, 10:57
MGG schreef: Vandaag, 09:53
En donkere mensen, asielzoekers, zijn onze slaven? Op welk Bijbelgedeelte stoel jij dit standpunt?
Een bijzondere vraag hoe kom je op zulke rare gedachten?
DDD

Bericht door DDD »

Vrij duidelijk naar aanleiding van jouw onduidelijke bijdrage. Ik ben wel benieuwd wat je daar nu mee bedoelde.
Profesto

Bericht door Profesto »

Op de BES-eilanden was vorige keer al een grote aanhang voor D66 en dat zal nu nog vergroot zijn.
Bonaire heeft uitslag intussen doorgegeven, verschil is nu bijna 2000 stemmen.
St. Eustatius en Saba leveren D66 waarschijnlijk nog wel wat voordeel op van zo'n 1000 stemmen, misschien iets meer als ze daar nog meer winnen.
Dan Venray, ik schat in dat daar het verschil tussen PVV en D66 zo'n 5000 stemmen is in het voordeel van de PVV.
Als in Almere en Amsterdam geen grote verschuivingen zijn in de nog te tellen stemmen, zal de uitslag ongeveer gelijk blijven.
Dan nog de briefstemmers: daar wordt op ongeveer 90.000 stemmers gerekend. Op basis van de vorige uitslag zouden dat 25.740 stemmen zijn voor D66 en 5670 voor de PVV. Dat is buiten het feit gerekend dat D66 overal wint en PVV overal inlevert.

Al met al is mijn verwachting dat D66 alsnog de grootste partij wordt.
parsifal

Bericht door parsifal »

Ik zie dat mijn geboorteplaats vrij goed SGP heeft gestemd en SGP, CU en CDA samen bijna een meerderheid zouden hebben :).
In mijn huidige gemeente heeft CDA PVV van de troon gestoten en heeft CU het nog aardig gedaan.
Ik bid echt dat CU met 3 personen door kunnen gaan. Zeker iemand als Grinwis kan moeilijk gemist worden in de Kamer en het zou mooi zijn als hij genoeg tijd heeft om zich op zijn dossiers te richten.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: Vandaag, 11:33 Vrij duidelijk naar aanleiding van jouw onduidelijke bijdrage. Ik ben wel benieuwd wat je daar nu mee bedoelde.
Ik vind het bizar dat zulke gedachten opkomen. Blijkbaar zit de VOC en WIC mentaliteit diep.

Ik vind eigen volk eerst normaal. Merel vindt dat dit niet zo is en dat dit zeker voor christenen geen vraag is. In het OT lees ik ook eigen volk eerst. Bijvoorbeeld dat in Gods wetten onderscheid wordt gemaakt de behandeling van knechten/slaven uit het Joodse volk en zij die niet Joods waren. Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen.
ZWP

Bericht door ZWP »

MGG schreef: Vandaag, 11:55
DDD schreef: Vandaag, 11:33 Vrij duidelijk naar aanleiding van jouw onduidelijke bijdrage. Ik ben wel benieuwd wat je daar nu mee bedoelde.
Ik vind het bizar dat zulke gedachten opkomen. Blijkbaar zit de VOC en WIC mentaliteit diep.

Ik vind eigen volk eerst normaal. Merel vindt dat dit niet zo is en dat dit zeker voor christenen geen vraag is. In het OT lees ik ook eigen volk eerst. Bijvoorbeeld dat in Gods wetten onderscheid wordt gemaakt de behandeling van knechten/slaven uit het Joodse volk en zij die niet Joods waren. Het is duidelijk waar de prioriteiten liggen.
In de Bijbel is nogal wat te vinden over de vreemdeling in onze poorten. En hoe anders Israël daar mee opging dan omringende volken. De zwakken (wees, weduw, vreemdeling) hadden veel meer rechten dan toen gebruikelijk. Dat komt omdat de Heere het zwakke verkiest boven de sterken. Hij is barmhartig en wij volgen Hem na.
parsifal

Bericht door parsifal »

ZWP schreef: Vandaag, 12:03
MGG schreef: Vandaag, 11:55

In de Bijbel is nogal wat te vinden over de vreemdeling in onze poorten. En hoe anders Israël daar mee opging dan omringende volken. De zwakken (wees, weduw, vreemdeling) hadden veel meer rechten dan toen gebruikelijk. Dat komt omdat de Heere het zwakke verkiest boven de sterken. Hij is barmhartig en wij volgen Hem na.
Ik heb hier recent wat meer over nagedacht. Ik denk dat de vreemdeling hier wel als de meest kwetsbare mens moet worden gezien. Deze teksten gaan denk ik meer over de werkers in de kassen en welke rechten ze hebben en minder over de vluchteling en of we ze moeten toelaten als land. Ik zou nog steeds zeggen dat we daar barmhartig moeten zijn, maar ik denk niet dat we de Bijbelteksten over vreemdelingen daarop direct kunnen toepassen, wat we wel kunnen doen op seizoenwerkers enz.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Plaats reactie