huisman schreef: ↑Vandaag, 11:20
Middenrefo schreef: ↑Vandaag, 10:44
@HHR en huisman - Het zou al schelen als jullie op zouden schrijven dat zulke dingen aan beide kanten gebeuren. Daar zijn namelijk ook voorbeelden van.
Geef ze maar, ik ken ze niet maar geloof zomaar dat dit ook zal gebeuren. Niet iedereen aan mijn kant is net zo lief als dat ik ben.
Ik ben geen Middenrefo, maar toch...
Het enkele feit dat je ze niet kent, terwijl ze er wel degelijk zijn (ik kan ze helaas niet delen omdat zelfs geanonimiseerd zaken herleidbaar zijn) - moet toch al genoeg zeggen?!
Maar even over de voorbeelden die jij noemt.
Wanneer er geen Rijnsburg was opgestart maar men had gezocht naar een weg binnen de bestaande structuren, waren die voorbeelden er niet geweest.
Rijnsburg heeft - vast onbedoeld - zaken lokaal meer op scherp gezet door hun interpretatie van het terugleggen in de kerken.
Zij kennen slechts een 'twee kleuren' oplossing. 't Is zwart of wit. Het is een oplossing vanuit de flank gedacht en bedacht. De mildheid en de nuance die een brede GS altijd heeft gehad in hun besluiten werd de laatste jaren al minder en minder. Nu de GS de handdoek gegooid heeft, blijft er enkel zwart en wit over.
Nog steeds is er geen antwoord vanuit Rijnsburg op de volgende vraag.
'Wat te doen als gemeente die ook verlangt naar een kerkverband waarin men zich houdt aan genomen besluiten. Maar die tegelijkertijd al de besluiten recht wil doen... Dus die niet verder willen gaan dan de GS tot nu toe heeft willen gaan. De GS wilde geen kerken uitzetten of verbannen. Rijnsburg wil wel zuiveren. Waar moeten deze gemeenten heen?'
Rijnsburg classificeert dit als 'een verschil in tempo'. Volgens mij gaat het hier niet om een verschil in tempo maar om een verschil in principe. Overigens een inkijkje in Rijnsburg qua convent is hier te vinden:
https://www.filemail.com/d/onfttpbfksjpswo
En @Huisman, uit de presentielijst blijkt dat de breedte van Rijnsburg best tegenvalt tegenover wat elke keer beweerd wordt.
Paar pagina's terug in het topic zie ik weer de NBV'21 als 'marker' terugkeren.
Bij de (48 vaste) deelnemer is Vroomshoop de enige kerk die de NBV'21 gebruikt, de overigen gebruiken - even grof geschat - 75% SV en 25% HSV.
Onder de waarnemers geldt dit trouwens van een tweetal gemeenten, dat deze de NBV'21 gebruiken op de kansel. De rest gebruikt de HSV.
Onder de 68 kerken zijn er zo'n 20 kerken die vrije liederen zingen naast de Psalmen.
Al zit deze variatie met name onder de waarnemende kerken.