Verkiezingen oktober 2025

J.C. Philpot

Re: Verkiezingen oktober 2025

Bericht door J.C. Philpot »

merel schreef: 23 sep 2025, 12:19Tja, dat deden de Ieren in New York ook. En Veenhuizen is destijds ook opgericht om de paupers en overlastgevers een heropvoeding te geven.
Het is mij niet duidelijk wat je hiermee bedoelt.
merel schreef: 23 sep 2025, 12:19Het punt is dat deze groep net zo veel Nederlander zijn als jij en ik. Dan kan je beter actie ondernemen om hen wel te laten integreren dan klagen op de achtergrond.
Zeker. Alleen ben ik niet in de positie om actie te ondernemen om hen wel te laten integreren. Op zich heb ik ook niets tegen immigratie of immigraten (en al helemaal niet tegen goed opgeleide kennis- of werkmigranten), maar gezien de hoeveelheid inwoners met roots in het Midden-Oosten, en het gevaar van Islamisatie, zouden we in ieder geval een stop uit die regionen moeten afkondigen.

En dat er niet voldoende woningen zijn gebouwd, terwijl er wel een massale immigratie wordt toegelaten, daar kunnen de betreffende groepen ook niets aan doen. Het is de overheid die daar structureel in tekort schiet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 23 sep 2025, 12:01 @ Zeeuw Dat komt doordat de 1 generatie Nederlanders in Canada de taal spraken. Daardoor leerden kinderen ook de taal.

T.a.v de Chinese Nederlanders
Dat is een gesloten gemeenschap met veel verborgen problematiek. De derde generatie kampt daar ook mee. Althans dat vertelde een Chinese collega eens aan de lunchtafel.
Dat laatste klopt. Een goede studievriend van me is Chinees. Maar het ging in het hele topic over overlast m.i. en dat veroorzaakt deze groep naar buiten toe niet.

Dat eerste klopt ook. En daar gaat het dus massaal mis in Nederland. Ouders die thuis de moerstaal blijven spreken, kinderen die het blijven doen en kleinkinderen ook. De 3e generatie Nederlanders uit de US/Canada spreken maar zeer moeizaam Nederlands bv.
CvdW

Bericht door CvdW »

Zeeuw schreef: 23 sep 2025, 12:58
merel schreef: 23 sep 2025, 12:01 @ Zeeuw Dat komt doordat de 1 generatie Nederlanders in Canada de taal spraken. Daardoor leerden kinderen ook de taal.

T.a.v de Chinese Nederlanders
Dat is een gesloten gemeenschap met veel verborgen problematiek. De derde generatie kampt daar ook mee. Althans dat vertelde een Chinese collega eens aan de lunchtafel.
Dat laatste klopt. Een goede studievriend van me is Chinees. Maar het ging in het hele topic over overlast m.i. en dat veroorzaakt deze groep naar buiten toe niet.

Dat eerste klopt ook. En daar gaat het dus massaal mis in Nederland. Ouders die thuis de moerstaal blijven spreken, kinderen die het blijven doen en kleinkinderen ook. De 3e generatie Nederlanders uit de US/Canada spreken maar zeer moeizaam Nederlands bv.
Dit is wat kort door de bocht. Mijn familie spreekt nog steeds Nederlands. Het hangt per familie af en de interesse van de (3e) generatie.
Moerstaal moet je zeker in ere houden. Ik ken voorbeelden in Nederland van gezinnen bestaande uit Nederlandse vader en buitenlandse moeder. In huis spreken ze de taal van de moeder en buitenshuis Nederlands.
merel

Bericht door merel »

J.C. Philpot schreef: 23 sep 2025, 12:23
merel schreef: 23 sep 2025, 12:19Tja, dat deden de Ieren in New York ook. En Veenhuizen is destijds ook opgericht om de paupers en overlastgevers een heropvoeding te geven.
merel schreef: 23 sep 2025, 12:19Het punt is dat deze groep net zo veel Nederlander zijn als jij en ik. Dan kan je beter actie ondernemen om hen wel te laten integreren dan klagen op de achtergrond.
Zeker. Alleen ben ik niet in de positie om actie te ondernemen om hen wel te laten integreren. Op zich heb ik ook niets tegen immigratie of immigraten (en al helemaal niet tegen goed opgeleide kennis- of werkmigranten), maar gezien de hoeveelheid inwoners met roots in het Midden-Oosten, en het gevaar van Islamisatie, zouden we in ieder geval een stop uit die regionen moeten afkondigen.

En dat er niet voldoende woningen zijn gebouwd, terwijl er wel een massale immigratie wordt toegelaten, daar kunnen de betreffende groepen ook niets aan doen. Het is de overheid die daar structureel in tekort schiet.
De term 'massale immigratie' is Wilders retoriek. Zo massaal is het namelijk niet. Daarnaast zijn er in diverse sectoren grote arbeidstekorten waar we deze mensen hard voor nodig hebben.

Met mijn eerste kopje bedoelde ik da in elke samenleving mensen voor overlast zorgen. Dat is niet gekoppeld aan afkomst, maar vaak aan sociale problematiek en armoede. In New York waren het destijds de Ieren en ten tijde van Veenhuizen de arme mensen in Nederland. Dat probleem los je maar ten dele op.
Laatst gewijzigd door merel op 23 sep 2025, 13:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Philip schreef: 23 sep 2025, 10:48 Het wetsvoorstel regelt echter dat een statushouder ook in dit geval geen urgentieverklaring mag krijgen, omdat hij een statushouder is.

Dat is overduidelijk discriminatie.
Wat ik me afvroeg is of hier de discussie ook meespeelt dat statushouders woningen afwijzen en welke middelen de gemeenten dan zouden hebben om dat tegen te gaan?
Je voorbeeld geeft goed weer wat er fout kan gaan, maar het is nu ook weer niet zo dat er dagelijks sociale huurwoningen in de fik vliegen. Dus de wet zal in andere situaties moeten of willen voorzien, denk ik dan.
merel

Bericht door merel »

Als statushouders woningen afwijzen, kunnen ze het AZC worden uitgezet en moeten zij zichzelf redden.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 sep 2025, 13:43
J.C. Philpot schreef: 23 sep 2025, 12:23

De term 'massale immigratie' is Wilders retoriek. Zo massaal is het namelijk niet. Daarnaast zijn er in diverse sectoren grote arbeidstekorten waar we deze mensen hard voor nodig hebben.

Met mijn eerste kopje bedoelde ik da in elke samenleving mensen voor overlast zorgen. Dat is niet gekoppeld aan afkomst, maar vaak aan sociale problematiek en armoede. In New York waren het destijds de Ieren en ten tijde van Veenhuizen de arme mensen in Nederland.
Massaal is subjectief.

De honderdduizenden migranten hebben ook huisvesting, zorg, boodschappen etc nodig. Als je het huidige arbeidstekort oplost heb je waarschijnlijk weer (tien)duizenden nieuwe migranten nodig.
J.C. Philpot

merel schreef: 23 sep 2025, 13:43 De term 'massale immigratie' is Wilders retoriek. Zo massaal is het namelijk niet. Daarnaast zijn er in diverse sectoren grote arbeidstekorten waar we deze mensen hard voor nodig hebben.
Op onze bevolking van 17,9 miljoen inwoners: 2,9 miljoen personen eerste generatie (16%), en 2,1 miljoen personen tweede generatie (12%). Dat is samen 5 miljoen, circa 27–28% van de bevolking.

Dat rechtvaardigt mijns inziens de term "massale immigratie" ruimschoots.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: 23 sep 2025, 14:01
merel schreef: 23 sep 2025, 13:43 De term 'massale immigratie' is Wilders retoriek. Zo massaal is het namelijk niet. Daarnaast zijn er in diverse sectoren grote arbeidstekorten waar we deze mensen hard voor nodig hebben.
Op onze bevolking van 17,9 miljoen inwoners: 2,9 miljoen personen eerste generatie (16%), en 2,1 miljoen personen tweede generatie (12%). Dat is samen 5 miljoen, circa 27–28% van de bevolking.

Dat rechtvaardigt mijns inziens de term "massale immigratie" ruimschoots.
Weet je hoe die cijfers tot stand komen? Gaat het bij tweede generatie ook om kinderen met 1 niet-Nederlandse ouder? Of mensen die in buitenland zijn geboren met twee Nederlandse ouders?
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
J.C. Philpot

parsifal schreef: 23 sep 2025, 14:05Weet je hoe die cijfers tot stand komen? Gaat het bij tweede generatie ook om kinderen met 1 niet-Nederlandse ouder? Of mensen die in buitenland zijn geboren met twee Nederlandse ouders?
Bij een tweede generatie geld bij deze cijfers: iemand die in Nederland is geboren en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.

En nogmaals: ik heb niets tegen immigratie, mits er voldoende behuizing wordt gebouwd zodat dit niet ten koste gaat van de eigen bevolking, en het personen betreft met een goede opleiding en werkkans. En niet uit het Midden-Oosten of Islamitische landen, in verband met de problemen die dit geeft in ons land.

George Whitefield
parsifal

Bericht door parsifal »

J.C. Philpot schreef: 23 sep 2025, 14:11
parsifal schreef: 23 sep 2025, 14:05Weet je hoe die cijfers tot stand komen? Gaat het bij tweede generatie ook om kinderen met 1 niet-Nederlandse ouder? Of mensen die in buitenland zijn geboren met twee Nederlandse ouders?
Bij een tweede generatie geld bij deze cijfers: iemand die in Nederland is geboren en van wie ten minste één ouder in het buitenland is geboren.

En nogmaals: ik heb niets tegen immigratie, mits er voldoende behuizing wordt gebouwd zodat dit niet ten koste gaat van de eigen bevolking. En niet uit het Midden-Oosten of Islamitische landen.
Interessant. Ik denk dan dat 2 van mijn kinderen als eerste generatie migrant gelden en 1 als tweede generatie, terwijl ze eigenlijk allemaal vanaf hun geboorte Nederlands staatsburger zijn. Ook zouden later eventueel de kinderen van onze tweede zoon als tweede generatie migrant te boek staan omdat hij in Zweden is geboren (hoewel hij al vanaf voor zijn eerste verjaardag als Nederlander in Nederland woont).

Verder is het allemaal wat moeilijk met Islamitische landen. Juist in veel van die landen hebben de Christenen het moeilijk.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
merel

Bericht door merel »

Een van de vrouwen waar ik het in een eerdere post over had is ook een eerste generatie Nederlander. Zij komt uit Suriname. Zij werkt, draagt belasting af, koopt een huis, maakt geen aanspraak op uitkeringen en dergelijke. Ik vind het denigrerend om haar als allochtoon te zien. Zij en haar kinderen zijn net zo Nederlands als ik ben.

Ik las vorige week een stuk in NRC over mensen die opnieuw op PVV zouden stemmen. Zij gaven ook aan dat de buitenlanders de huizen kregen en dat de gewone Nederlander hierdoor gekort werden op hun uitkering. Dat is mijns inziens de wereld op zn kop.
J.C. Philpot

merel schreef: 23 sep 2025, 15:00 Een van de vrouwen waar ik het in een eerdere post over had is ook een eerste generatie Nederlander. Zij komt uit Suriname. Zij werkt, draagt belasting af, koopt een huis, maakt geen aanspraak op uitkeringen en dergelijke. Ik vind het denigrerend om haar als allochtoon te zien. Zij en haar kinderen zijn net zo Nederlands als ik ben.
Als ze de Nederlandse nationaliteit heeft, is ze net zo goed Nederlander als jij en ik. En tegelijkertijd is ze van Allochtone komaf. Dat is niet denigrerend - dat is een feit.
merel schreef: 23 sep 2025, 15:00Ik las vorige week een stuk in NRC over mensen die opnieuw op PVV zouden stemmen. Zij gaven ook aan dat de buitenlanders de huizen kregen en dat de gewone Nederlander hierdoor gekort werden op hun uitkering. Dat is mijns inziens de wereld op zn kop.
Praat over uitkeringen is vaak populistisch getint. Maar het is een feit dat het voor Nederlandse startende jongeren, vrijwel onmogelijk is om aan een betaalbare woning te komen. Dat heeft te maken met de hoeveel huizen dat gebouwd worden, maar ook dat er huizen nodig zijn door emigratie die plaats heeft gevonden.

Dat zal niet fijn klinken, maar naar mijn mening zijn dat gewoon de klip en klare feiten.

George Whitefield
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 23 sep 2025, 15:00 Een van de vrouwen waar ik het in een eerdere post over had is ook een eerste generatie Nederlander. Zij komt uit Suriname. Zij werkt, draagt belasting af, koopt een huis, maakt geen aanspraak op uitkeringen en dergelijke. Ik vind het denigrerend om haar als allochtoon te zien. Zij en haar kinderen zijn net zo Nederlands als ik ben.

Ik las vorige week een stuk in NRC over mensen die opnieuw op PVV zouden stemmen. Zij gaven ook aan dat de buitenlanders de huizen kregen en dat de gewone Nederlander hierdoor gekort werden op hun uitkering. Dat is mijns inziens de wereld op zn kop.
De vraag is hoe representatief het beeld is wat bijvoorbeeld het NRC neer zet of misschien moet ik zeggen neer wil zetten.
Laatst gewijzigd door MGG op 23 sep 2025, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 23 sep 2025, 15:07

De vraag is hoe representatief het beeld is wat bijvoorbeeld het NRC neer zet of misschien moet ik zeggen neee wil zetten.
Feit blijft dat deze personen en families zelf niet werken, maar een andere bevolkingsgroep verwijten dat hun uitkering gekort wordt.
Plaats reactie