Ja, in feite komt het daar wel op neer.huisman schreef: ↑17 sep 2025, 23:23Meen jij dit nu werkelijk? Dat de vorige synode moet samenkomen om te roepen:Hoogeveen en dan weer naar huis te gaan?Middenrefo schreef: ↑17 sep 2025, 23:14In principe is optie 1 aan de orde. De synode afsluiten zonder de hele agenda te behandelen is niet in strijd met de kerkorde. Het afsluiten zonder een roepende kerk aan te wijzen wél (art 50). Als dat besluit nietig wordt verklaard door de rechter, dan moet de synode alsnog samenkomen om de synode op de juiste manier af te sluiten. Bespreking van andere onderwerpen lijkt me dan niet zinvol. Wel zinvol lijkt me een nieuw besluit nemen om de synode af te sluiten waarin wordt uitgelegd waarom de agenda niet is afgehandeld, mocht de synode dat willen, dan kunnen ze een oproep aan de kerken doen om zo snel als mogelijk een nieuwe synode te beleggen.Simon O schreef: ↑17 sep 2025, 20:11Volgens mij zijn er twee sporen mogelijk: 1) de sluiting van de GS is nietig (ze moesten immers een roepende kerk aanwijzen en de GS heeft dat verzaakt), de synode kan dan weer bij elkaar komen en alsnog dat besluit nemen, ook kunnen ze eerdere bespreking verder zetten, afgevaardigden waarvan de ambtstermijn er op zit die kunnen vervangen worden. Ik vermoed dat het moderamen dat zal vragen aan de betreffende particuliere synode.huisman schreef: ↑17 sep 2025, 17:50 Aan mijn CGK broeders en in het bijzonder @MidMid en @Middenrefo de volgende vraag: Er wordt soms de suggestie gedaan om de laatste G.S. weer te laten vergaderen. Misschien maar een halve dag maar toch.
In mijn gedachten krijg ik dat niet kloppend. Ik was afgevaardigde van deze G.S. vanaf de opening in Rijnsburg tot de sluiting in Nunspeet. Daarna verviel mijn lastbrief. Na enige tijd kreeg ik bericht van het LKB om alle comitéstukken te vernietigen. Dat hebben inmiddels alle oud-afgevaardigden gedaan. Kerkordelijk gezien bestaat er nu geen afvaardiging naar welke G.S. dan ook.
Één van mijn buurmannen op de G.S. is inmiddels geen ouderling meer. Zijn secundus ook niet. Ze zullen niet de enige zijn zeker als de tijd voortschrijd. Wie moet deze broeders vervangen?
Als ik of anderen weer legitiem naar een G.S. gaan moet dat toch weer via de kerkelijke weg ? (verkiezing classis en P.S.)
Graag jullie kijk op deze zaak.
2) Er wordt z.s.m. een nieuwe GS bijeengeroepen omdat de andere GS niet goed is afgesloten en er nog dringende zaken zijn die op behandeling wachten. Dan zijn volgens mij eerst de classes en de particuliere synode aan zet en krijg je dus een nieuwe afvaardiging.
Optie 2 (z.s.m een nieuwe synode) kan volgens mij niet zonder dat de voorgaande synode volgens de kerkorde is afgesloten.
De volgende synode (Hoogeveen) eerder dan na drie jaar samenroepen kan alleen als twee particuliere synodes daarom vragen.
Ik verwacht dat de rechter bepaalt dat de synode opnieuw moet samenkomen om de vergadering op de juiste manier af te sluiten. Daarmee grijpt hij namelijk niet of nauwelijks in de kerkelijke processen en structuren in.
Aan zo’n toneelspelletje ga ik niet meedoen.
En nee, dat is geen toneelspel, dat is een gemaakte fout herstellen. 'k Denk overigens dat de huidige pijn van Broeksterwoude precies op dit punt zit. Dat niet wordt ingezien en erkend dat er een fout is gemaakt die rechtgezet moet worden. Wanneer de sluiting niet correct is geweest (dit was immers onderdeel van het besluit om geen roepende kerk aan te wijzen), is de GS - ondanks mails vanuit het dienstenbureau of de sluiting die er in Nunspeet is geweest - niet gesloten en dus nog open en lopend... Dat is nu precies het punt waarop Broeksterwoude gedaagd heeft en waar de rechter tijdens de zitting qua advies in mee leek te gaan.
Dat het qua afvaardiging kan bewees de synode tijdens de covid-periode. Ook toen waren er problemen met afgevaardigden die van PS waren verhuisd, geen ambt meer bekleden, ed. Daar ligt dus een precedent.
Nee, totaal niet.
De rechter adviseerde een video meeting.