Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2025

merel

Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2025

Bericht door merel »

Ik zou niet weten waarom hier niet voor gebeden mag worden. Een gebed om steun en kracht is juist gepast. Ik vind juist dat dit soort zaken binnen de CGK netjes opgelost worden. Zelden of nooit hoor je bij een losmaking of een afzetten van een predikant details rondom de gebeurtenissen. Dat houdt men altijd binnenskamers. Andere kerkverbanden lukt dat minder.
MidMid

Bericht door MidMid »

merel schreef: 09 sep 2025, 12:58 Ik zou niet weten waarom hier niet voor gebeden mag worden. Een gebed om steun en kracht is juist gepast. Ik vind juist dat dit soort zaken binnen de CGK netjes opgelost worden. Zelden of nooit hoor je bij een losmaking of een afzetten van een predikant details rondom de gebeurtenissen. Dat houdt men altijd binnenskamers. Andere kerkverbanden lukt dat minder.
MidMid schreef: 08 sep 2025, 19:53 Ik stel niet dat voorbede verkeerd zou zijn. Het gaat om openlijke voorbede. Het feit is formeel in de kerken nog niet eens bekend. Doorgaans betekent dit dat de betrokkenen op de hoogte zijn evenals de afgevaardigden en aanwezige dep. 49 van de (comité) vergadering waarin zo'n besluit gevallen is. Op zo'n gevoelig dossier dan voor de beurt spreken - hoe goed en meelevend bedoeld! - moet je niet willen. De voorbede is geen nieuwsbode.
merel

Bericht door merel »

Jouw eerste zin klopt niet met de rest van de post. Een voorbede is zonder voorwaarden.
MidMid

Bericht door MidMid »

merel schreef: 09 sep 2025, 13:29 Jouw eerste zin klopt niet met de rest van de post. Een voorbede is zonder voorwaarden.
Even als voorbeeld.
Zondagmorgen is de gemeente van Vlaardingen ingelicht. De dienst daar begint om 10 uur.
Stel dat de voorbede gedaan wordt in een dienst die om 9.30 begon.
Dan weet de gemeente waar de voorbede wordt gedaan het nieuws eerder dan de eigen gemeente.
Er zijn niet voor niets regels in onze kerken over hoe zo'n bericht de kerken ingestuurd wordt.
Dit loopt via een schrijven aan de kerkenraad.
Niet via toevallig aanwezige afgevaardigden, ed. (of nu zelfs via de pers).
Geduld is volgens mij een goede christelijke deugd.
Nergens heb ik gesteld dat hiervoor bidden niet zou mogen. Het ging en gaat mij om het moment waarop.
Voorbede had prima ook gedaan kunnen worden nadat het bericht officieel gedeeld is.

Dus kortom, hoe mijn eerste zin niet zou kloppen, die begrijp ik niet. Voorbede over zoiets kwetsbaars doe je voorzichtig, zie de eigen dienst van Vlaardingen. In de publieke stream valt nergens het woord losmaking en wordt er gebeden voor de 'verdrietige situatie waarin ze samen terecht zijn gekomen'. Wanneer de eigen betreffende gemeente al zo voorzichtig is, is het ook een daad van naastenliefde terughoudend te zijn.

Maar overigens genoeg wat mij betreft hierover.
Prima om het niet eens te worden of te zijn.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

MidMid schreef: 09 sep 2025, 13:59Maar overigens genoeg wat mij betreft hierover.
Met jouw toelichting, ben ik het met je eens. Dit soort zaken moeten zorgvuldig worden gecommuniceert.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

J.C. Philpot schreef: 09 sep 2025, 14:43
MidMid schreef: 09 sep 2025, 13:59Maar overigens genoeg wat mij betreft hierover.
Met jouw toelichting, ben ik het met je eens. Dit soort zaken moeten zorgvuldig worden gecommuniceerd.
Blijkbaar kunnen we twee jaar lang geen voorbede doen om de Heere voor een oplossing van de situatie te vragen en als dan de termijnen voor een losmakingsprocedure zo'n beetje zijn verstreken, dan zijn we een half uur te vroeg...
Ik zou willen dat kerken wat meer het gezamenlijke gebed zouden zoeken om een geestelijke oplossing te bewerkstelligen in plaats van een keurige procedures die eigenlijk tot niets leiden. Hoeveel succesvolle procedures kennen we eigenlijk?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Herman schreef: 09 sep 2025, 15:11Blijkbaar kunnen we twee jaar lang geen voorbede doen om de Heere voor een oplossing van de situatie te vragen en als dan de termijnen voor een losmakingsprocedure zo'n beetje zijn verstreken, dan zijn we een half uur te vroeg...
Ik zou willen dat kerken wat meer het gezamenlijke gebed zouden zoeken om een geestelijke oplossing te bewerkstelligen in plaats van een keurige procedures die eigenlijk tot niets leiden. Hoeveel succesvolle procedures kennen we eigenlijk?
Ik heb geen informatie waaruit blijkt of er wel of geen voorbede heeft plaatsgevonden de afgelopen twee jaar.

En als er in een gemeente problemen voorkomen worden, of als men zich met elkaar weet te verzoenen, dan komt het niet in de media. Met andere woorden, dan horen we er niet over.

Maar het is net als met scheiden: als de dominee of kerkenraad ingelicht wordt, is het eigenlijk al te laat om nog wat te kunnen doen.
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 09 sep 2025, 15:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ds. Droger is van mening dat de classis een kerkrechtelijk en kerkordelijk onjuist besluit heeft genomen. De predikant heeft via zijn raadsman mr. P. Raven de gemeente in Vlaardingen en de classis laten weten dat er deze week een revisieverzoek wordt ingediend. Doel is vernietiging van het besluit, zodat ds. Droger weer als predikant in Vlaardingen aan de slag kan, „dit uiteraard in goed overleg met alle betrokkenen”. RD
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Plaats reactie