Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2025
Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2025
Gisteren heeft het curatorium van de Christelijke Gereformeerde Kerken (CGK) één persoon toegelaten.
Het betreft J.A.J. Schroevers uit Zierikzee.
https://www.rd.nl/artikel/1111222-curat ... sopleiding
Het betreft J.A.J. Schroevers uit Zierikzee.
https://www.rd.nl/artikel/1111222-curat ... sopleiding
Re: Curatorium Christelijke Gereformeerde Kerken 2025
Ds S M Alserda voormalig pred GKV nu lid van de CGK Vroomshoop heeft preekconsent aangevraagd in de CGK
Niet helemaal het juiste topic maar zag geen betere. Ds C. J. Droger wordt losgemaakt van zijn gemeente Vlaardingen.
Er werd bij ons voor gebeden gisteren.
Er werd bij ons voor gebeden gisteren.
ach, triest!
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ds Droger preekte al maanden niet meer in Vlaardingen
- Johann Gottfried Walther
Zelfs 2 jaar al niet meer.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Daarom een logisch gevolg
Kwalijke zaak zo'n openlijke voorbede. Juist wanneer je ziet hoe Vlaardingen er zelf mee om is gegaan qua openbaarheid. Zoiets gaat doorgaans onder gesloten couvert de kerken in...
- J.C. Philpot
Waarom zou dat een kwalijke zaak zijn? Voorbede lijkt me een christelijke plicht, en zeker geen kwalijke zaak.
Een losmaking is sowieso iets wat openbaar bekend gemaakt wordt. Dus kun je zonder details die mogelijk vertrouwelijk zijn te onthullen, voor de gemeente en de losgemaakte predikant bidden.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
Ik stel niet dat voorbede verkeerd zou zijn. Het gaat om openlijke voorbede. Het feit is formeel in de kerken nog niet eens bekend. Doorgaans betekent dit dat de betrokken op de hoogte zijn evenals de afgevaardigden en aanwezige dep. 49 van de (comité) vergadering waarin zo'n besluit gevallen is. Op zo'n gevoelig dossier dan voor de beurt spreken - hoe goed en meelevend bedoeld! - moet je niet willen. De voorbede is geen nieuwsbode.J.C. Philpot schreef: ↑08 sep 2025, 18:58Waarom zou dat een kwalijke zaak zijn? Voorbede lijkt me een christelijke plicht, en zeker geen kwalijke zaak.
Een losmaking is sowieso iets wat openbaar bekend gemaakt wordt. Dus kun je zonder details die mogelijk vertrouwelijk zijn te onthullen, voor de gemeente en de losgemaakte predikant bidden.
Het was vorige week op de classis besloten werd gezegd (misschien niet met die woorden)
Klopt. https://rd.nl/artikel/1119955 Daarom was een voorbede voor deze predikant en gemeente ook goed.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Klopt dat die uitspraak is gedaan. Maar het was (en is) nog niet algemeen gedeeld met de kerken. Dan is afwachten tot het formele bericht er is netjes.huisman schreef: ↑09 sep 2025, 11:16Klopt. https://rd.nl/artikel/1119955 Daarom was een voorbede voor deze predikant en gemeente ook goed.