Het zijn niet de partijen die beleid maken, maar regeringscoalities. Aangezien die momenteel uit 4 of meer partijen bestaan, zorgt dat voor instabiliteit, ruzies en het resultaat ervan is dat er helemaal geen beleid van de grond komt.
Verkiezingen oktober 2025
Re: Verkiezingen oktober 2025
Ik zou wel eens willen zien op welke percentage van het BBP/BNP de regering invloed heeft.
De grootste posten van de overheidsuitgaven en -inkomsten liggen min of meer vast. De verandering die kan plaatsvinden op de grote uitgaven en inkomsten is waarschijnlijk maar in de orde van grootte van tienden van procenten. Alleen op de langere termijn zijn hier grote stappen te behalen. En denk ook aan de koopkrachtplaatjes per partij die eigenlijk maar weinig verschillen. Zeker als er een coalitie gevormd moet worden en de extreme randjes eraf gaan.
De grootste posten van de overheidsuitgaven en -inkomsten liggen min of meer vast. De verandering die kan plaatsvinden op de grote uitgaven en inkomsten is waarschijnlijk maar in de orde van grootte van tienden van procenten. Alleen op de langere termijn zijn hier grote stappen te behalen. En denk ook aan de koopkrachtplaatjes per partij die eigenlijk maar weinig verschillen. Zeker als er een coalitie gevormd moet worden en de extreme randjes eraf gaan.
Dit begreep ik bij het aantreden van dit nieuwe kabinet al. Ze hebben met zoveel bevoegdheden van allerlei instanties te maken. En vergeet Brussel niet.
De versplintering is te groot.
"Een 17-jarig meisje komt wreed om het leven, en politici beginnen over de gruwel van de femicide door blanke mannen."
https://www.wyniasweek.nl/op-weg-naar-d ... -verkocht/
https://www.wyniasweek.nl/op-weg-naar-d ... -verkocht/
Thierry Baudet blijft een klasbak.
Op dit forum werd al meerdere malen gepleit voor een basisinkomen om armoede te bestrijden. De eerste onderzoeken met een basisinkomen zijn afgerond en laten zien dat het niet werkt. De armoede wordt niet minder en de gezondheid niet beter. Betrokkenen gingen juist minder werken.
https://buff.ly/EvaAU0l
https://buff.ly/EvaAU0l
Dank voor het delen. Dat is heel informatief.
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-X900 met Tapatalk
Ik denk niet dat de resultaten van het onderzoek zomaar toepasbaar zijn op de Nederlandse situatie. Feitelijk krijgt iedereen hier een basisinkomen, namelijk een bijstandsuitkering, zorg- en huurtoeslag enz.
Hoe ik een basisinkomen voor me zie is:
- Je geeft elke Nederlander € 1.500 per maand, kinderen de helft, gepensioneerden meer..
- Je schaft de bijstand, studiefinanciering, alle toeslagen, de AOW, alle heffingskortingen (arbeidskorting, ouderenkorting, alg. heffingskorting enz.) af, evenals de hypotheekrenteaftrek.
- Over elke euro die je verdient, ga je € 0,50 belasting betalen.
Netto moet dit ongeveer op € 0 uitkomen. Dit heeft een aantal voordelen:
- Minder overheidsambtenaren nodig bij Toeslagen, de sociale dienst enz.
- Geen onzekerheid meer voor bijstandsgerechtigden. Het geld mogen ze sowieso houden, dus geen reden om bang te zijn voor terugvorderingen.
- Stimuleert werken voor mensen die nu in de bijstand zitten, want daardoor gaat hun inkomen er altijd op vooruit.
Het doel is niet zozeer om mensen meer geld te geven, maar om het geld op een andere manier te geven.
Voor studenten is € 1.500 per maand te veel denk ik. Dan kun je het collegegeld verhogen om dit af te romen.
Alternatief is om kinderen geen basisinkomen te geven, maar kinderopvang bijna gratis te maken. Daar ben ik geen voorstander van, want ik vind dat kinderen bij voorkeur in hun gezin moeten worden opgevangen, maar dat is een andere discussie.
- Je geeft elke Nederlander € 1.500 per maand, kinderen de helft, gepensioneerden meer..
- Je schaft de bijstand, studiefinanciering, alle toeslagen, de AOW, alle heffingskortingen (arbeidskorting, ouderenkorting, alg. heffingskorting enz.) af, evenals de hypotheekrenteaftrek.
- Geen onzekerheid meer voor bijstandsgerechtigden. Het geld mogen ze sowieso houden, dus geen reden om bang te zijn voor terugvorderingen.
- Stimuleert werken voor mensen die nu in de bijstand zitten, want daardoor gaat hun inkomen er altijd op vooruit.
Het doel is niet zozeer om mensen meer geld te geven, maar om het geld op een andere manier te geven.
Voor studenten is € 1.500 per maand te veel denk ik. Dan kun je het collegegeld verhogen om dit af te romen.
Alternatief is om kinderen geen basisinkomen te geven, maar kinderopvang bijna gratis te maken. Daar ben ik geen voorstander van, want ik vind dat kinderen bij voorkeur in hun gezin moeten worden opgevangen, maar dat is een andere discussie.
Ik denk dat in mijn situatie wij er dan zoveel op vooruit gaan dat wij ons gaan schamen. Is die 1500 trouwens netto?Philip schreef: ↑02 sep 2025, 19:18 Ik denk niet dat de resultaten van het onderzoek zomaar toepasbaar zijn op de Nederlandse situatie. Feitelijk krijgt iedereen hier een basisinkomen, namelijk een bijstandsuitkering, zorg- en huurtoeslag enz.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Ja, dat is netto. Ik denk het niet dat je er heel veel op vooruit gaat. Als je het inkomstenbelastingtarief ophoogt naar 50% van 37% ga je fors meer betalen. Je verliest ook de arbeidskorting en de algemene heffingskorting, naast natuurlijk de hypotheekrenteaftrek.
-
3.000k netto is een mooie start. Wij zouden er fors op vooruit gaan terwijl wij het nu al prima hebben. Ik twijfel sterk aan de financiële haalbaarheid.Philip schreef: ↑02 sep 2025, 21:24 Ja, dat is netto. Ik denk het niet dat je er heel veel op vooruit gaat. Als je het inkomstenbelastingtarief ophoogt naar 50% van 37% ga je fors meer betalen. Je verliest ook de arbeidskorting en de algemene heffingskorting, naast natuurlijk de hypotheekrenteaftrek.
- Maanenschijn
Als ik zo wat zit te rekenen lijkt het niet heel veel uit te maken, wij zouden er iets op vooruit uit gaan, lijkt het.
Ik neem aan dat box 2 en 3 dan ook niet meer bestaan.
Ik neem aan dat box 2 en 3 dan ook niet meer bestaan.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik heb een vroegpensioen waar geen arbeidskorting voor geldt. Die is voor een deel al belast met 49,5 % . Daarnaast heb ik inkomsten die helemaal onder de 49,5% vallen. Hypotheekrenteaftrek heb ik ook al jaren niet meer. Mijn vrouw is nog lang niet AOW gerechtigd en krijgt nu niets en dan opeens 1500 netto. Denk dat we er samen in jouw voorbeeld meer dan 2000 per maand op vooruit gaan. Dat willen wij echt niet.Philip schreef: ↑02 sep 2025, 21:24 Ja, dat is netto. Ik denk het niet dat je er heel veel op vooruit gaat. Als je het inkomstenbelastingtarief ophoogt naar 50% van 37% ga je fors meer betalen. Je verliest ook de arbeidskorting en de algemene heffingskorting, naast natuurlijk de hypotheekrenteaftrek.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
- Maanenschijn
Ik denk dat het mee valt met dat vooruitgaan. Ik heb nu ook een deel van mijn inkomsten in het hoogste tarief. Vooral de hogere belasting in de eerste schijven roomt het voordeel wat kan ontstaan af, denk ik. Maar ik ben geen boekhouder en andermans boeken zijn duisterhuisman schreef:Ik heb een vroegpensioen waar geen arbeidskorting voor geldt. Die is voor een deel al belast met 49,5 % . Daarnaast heb ik inkomsten die helemaal onder de 49,5% vallen. Hypotheekrenteaftrek heb ik ook al jaren niet meer. Mijn vrouw is nog lang niet AOW gerechtigd en krijgt nu niets en dan opeens 1500 netto. Denk dat we er samen in jouw voorbeeld meer dan 2000 per maand op vooruit gaan. Dat willen wij echt niet.Philip schreef: ↑02 sep 2025, 21:24 Ja, dat is netto. Ik denk het niet dat je er heel veel op vooruit gaat. Als je het inkomstenbelastingtarief ophoogt naar 50% van 37% ga je fors meer betalen. Je verliest ook de arbeidskorting en de algemene heffingskorting, naast natuurlijk de hypotheekrenteaftrek.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Is vrij simpel. Mijn vrouw gaat van 0 naar 1500,- en ik ga ongeveer 1000,- achteruit maar krijg 1500 extra. Maakt 2000 in de plus en een lege schatkist voor de staat der NederlandenMaanenschijn schreef: ↑02 sep 2025, 21:55Ik denk dat het mee valt met dat vooruitgaan. Ik heb nu ook een deel van mijn inkomsten in het hoogste tarief. Vooral de hogere belasting in de eerste schijven roomt het voordeel wat kan ontstaan af, denk ik. Maar ik ben geen boekhouder en andermans boeken zijn duisterhuisman schreef:Ik heb een vroegpensioen waar geen arbeidskorting voor geldt. Die is voor een deel al belast met 49,5 % . Daarnaast heb ik inkomsten die helemaal onder de 49,5% vallen. Hypotheekrenteaftrek heb ik ook al jaren niet meer. Mijn vrouw is nog lang niet AOW gerechtigd en krijgt nu niets en dan opeens 1500 netto. Denk dat we er samen in jouw voorbeeld meer dan 2000 per maand op vooruit gaan. Dat willen wij echt niet.Philip schreef: ↑02 sep 2025, 21:24 Ja, dat is netto. Ik denk het niet dat je er heel veel op vooruit gaat. Als je het inkomstenbelastingtarief ophoogt naar 50% van 37% ga je fors meer betalen. Je verliest ook de arbeidskorting en de algemene heffingskorting, naast natuurlijk de hypotheekrenteaftrek..