Ik weet niet of je het zo kunt stellen, DIA. Ik lees eigenlijk overal in de Bijbel dat profeten, discipelen en apostelen aan alle wateren zaaiden. Zeker, ze preekten consequent op de sabbat of zondag, maar ik kan nergens echt iets vinden wat precies lijkt op wat wij vinden dat een gemeentepredikant doordeweek moet doen.-DIA- schreef: ↑Gisteren, 09:01Het kan inderdaad, zolang je de roeping meer niet naar eigen zin en wil gaat uitvoeren.Tiberius schreef: ↑Gisteren, 08:47 M.i. moet je roeping los zien van de manier waarop je roeping vervuld wordt.
Als iemand geroepen wordt om het evangelie te verkondigen, betekent dat niet dat hij per se zijn hele leven gemeentepredikant is.
Je kan de vervulling van je roeping op andere manieren ervaren, zoals jeugdwerker, evangelist, geestelijk verzorger, godsdienstleraar, enz.
Ik heb Messemaker een paar keer ontmoet als godsdienstleraar, en kan me heel goed voorstellen, dat hij meer vervulling van zijn roeping ervaart als leraar bij jongeren dan als gemeentepredikant.
Ik denk dat er dan wel eens door Hem die roept hard zou kunnen worden ingegrepen (zie ook voorbeelden van eigen invulling). Mensen zijn dikwijls niet zo bereid om een roeping te volgen, maar in het volgen daarvan komen de geroepenen niet beschaamd uit.
Bovendien geloof ik dat er verschil is in het woordje roeping, zoals dat wordt gebruikt. Mensen kunnen spreken over een roeping in de zorg, om een voorbeeld te geven. Dan wordt, dat blijkt wel vaak uit de context, dat zo'n roeping toch wat anders als als bv. een Goddelijke roeping tot een ambt. Bovendien, een prediker heeft aan een roeping niet genoeg, want hij moet na de roeping ook van een zending weten. Roeping en zending liggen immers in elkaars verlengde?
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Maar internationaal is dat helemaal niet vanzelfsprekend. Een voorganger heeft in Afrika of Azië vaak ook een baan erbij. De kern blijft dat je geroepen bent om te dienen met het Woord — hoe dat er praktisch uitziet, verschilt sterk.Geytenbeekje schreef: ↑Gisteren, 07:02 Ik vraag me wel af of het een goede ontwikkeling is als een dominee een ''normaal'' beroep gaat uitoefenen. Het lijkt wel of je dominee zijn ook als een normaal beroep kan gaan zien ipv ambt. Ik dacht dus dat dominee zijn iets inhoud voor de rest van je leven tot je emeritaat/niet meer kan doen.
Vervang 'een dominee' met Paulus en "normaal beroep" met tentenmaker en lees. Sterker nog, de laatste jaren ging Paulus helemaal niet meer voor in gemeenten, kan nooit goed zijn volgens jouw redenering.Geytenbeekje schreef: ↑Gisteren, 07:02 Ik vraag me wel af of het een goede ontwikkeling is als een dominee een ''normaal'' beroep gaat uitoefenen. Het lijkt wel of je dominee zijn ook als een normaal beroep kan gaan zien ipv ambt. Ik dacht dus dat dominee zijn iets inhoud voor de rest van je leven tot je emeritaat/niet meer kan doen.
Fides Quaerens Intellectum