Beroepingswerk discussie [7]

JanRap

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door JanRap »

Ad Anker schreef: Gisteren, 18:41 Zowel kerkenraad als predikant tonen niet de vruchten van de Geest. En aan de vrucht kent men de boom. Diepingrijpend en niet tot eer van de Koning van de kerk.
@ Ad Anker. In z'n algemeenheid heeft u volkomen gelijk. Maar ondanks deze uiterst onverkwikkelijke situatie moeten we toch voorzichtig zijn om te suggereren dat predikant en kerkenraad kwade bomen zijn. Kwade bomen immers brengen kwade vruchten voort. Dat oordeel is niet aan ons. Ze hebben het er echter wel naar gemaakt dat zulke conclusies getrokken worden.
De andere kant van deze zaak vind ik dat mensen wel eens tegen zichzelf beschermd moeten worden. Als dan binnen de gemeente, binnen de broederkring niets meer helpt en alle gesprekken vastlopen zou ik me kunnen voorstellen dat er in vredesnaam een beroep op de rechter wordt gedaan. Mag ik dat zo zeggen dat er in de kerk en helaas ook ter rechterzijde 'ongeleide projectielen' en zware 'baasjes' rondlopen? Vaak met singuliere ( bijzondere, buitengewone) gaven, en nog meer singuliere eigenaardigheden?
Delftenaar

Bericht door Delftenaar »

Job schreef: Gisteren, 16:45Overigens. Net als in Kruiningen vrijwel altijd gevaarlijk voor het nageslacht om je zo aan één persoon te binden. Waar blijven deze mensen zodra voorgangers als één-, twee- of driepitters Van 't Hof en Bredeweg weg komen te vallen?
Dan gaat men eerst preeklezen en op zoek naar opvolger. Dat kan een predikant of een lerend ouderling zijn.
Jongeren trekken weg en de mensen die het ontstaan van de gemeente hebben meegemaakt vallen ook weg.

Op termijn wordt de gemeente kleiner en kleiner.. Misschien vind men toch weer aansluiting bij een kerkverband en anders is de kans groot dat de gemeente vroeger of later helemaal verdwijnt.
CvdW

Bericht door CvdW »

Ik zie verschillende reacties voorbij komen.
Is mijn conclusie juist dat deze mensen geen ervaring hebben met een persoonlijk conflict in hun kerk?
Persoonlijk vind ik het heel goed dat een wereldlijke rechter een oordeel geeft over de procedures en nakomen van uitgesproken vonnis.
Te allen tijde moeten we bereid zijn om verantwoording af te leggen van onze daden aan een ieder.
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef: Gisteren, 22:48 Ik zie verschillende reacties voorbij komen.
Is mijn conclusie juist dat deze mensen geen ervaring hebben met een persoonlijk conflict in hun kerk?
Persoonlijk vind ik het heel goed dat een wereldlijke rechter een oordeel geeft over de procedures en nakomen van uitgesproken vonnis.
Te allen tijde moeten we bereid zijn om verantwoording af te leggen van onze daden aan een ieder.
Het is soms wel op te merken uit de reacties van bepaalde forummers dat er sprake is van enige ervaring met (persoonlijke) conflicten in hun kerk of met hun kerkenraad. Dat komt soms in allerlei discussies tot uiting.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
HHR

Bericht door HHR »

Er is onder de vlag van geestelijkheid en 'strijden voor de zuivere waarheid' zoveel vorm, theater en drama.
Het is soms één grote show.
Je zou er cynisch van worden..
Henk J

Bericht door Henk J »

Ja, ik heb ervaring met onenigheid in de kerk en nee, ik deel je mening niet.
Het probleem is in Driedorp niet dat de kerkenraad niet bij de diensten van ds. Op 't Hof aanwezig is maar dat het onderlinge vertrouwen wat de basis is voor een vruchtbare samenwerking al een aantal maanden geleden met heel veel paarden vertrokken is. En dat los je niet op met een uitspraak van een rechter. Toen er bij ons onenigheid dacht ik ook weleens dat een rechter maar een uitspraak moest doen (en dan vooral bepaalde personen aanpakken natuurlijk) maar uiteindelijk zul je met elkaar verder moeten in een kerk. In Driedorp lost deze uitspraak van de rechter ook de onderlinge problemen niet op, er is op basis van een gebrekkige kerkorde en algemeen arbeidsrecht een uitspraak gedaan.
CvdW

Bericht door CvdW »

Henk J schreef: Vandaag, 08:33
Ja, ik heb ervaring met onenigheid in de kerk en nee, ik deel je mening niet.
Het probleem is in Driedorp niet dat de kerkenraad niet bij de diensten van ds. Op 't Hof aanwezig is maar dat het onderlinge vertrouwen wat de basis is voor een vruchtbare samenwerking al een aantal maanden geleden met heel veel paarden vertrokken is. En dat los je niet op met een uitspraak van een rechter. Toen er bij ons onenigheid dacht ik ook weleens dat een rechter maar een uitspraak moest doen (en dan vooral bepaalde personen aanpakken natuurlijk) maar uiteindelijk zul je met elkaar verder moeten in een kerk. In Driedorp lost deze uitspraak van de rechter ook de onderlinge problemen niet op, er is op basis van een gebrekkige kerkorde en algemeen arbeidsrecht een uitspraak gedaan.
Ik heb nergens gezegd dat met een uitspraak van een rechter de onderlinge problemen zijn opgelost. Het vormt wel een basis om uit de problemen te komen. Wat tussen haakjes staat is misschien voor jouw beleving, niet de mijne.
Het gaat vooral om mijn laatste zin.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: Vandaag, 08:45 Ik heb nergens gezegd dat met een uitspraak van een rechter de onderlinge problemen zijn opgelost. Het vormt wel een basis om uit de problemen te komen. Wat tussen haakjes staat is misschien voor jouw beleving, niet de mijne.
Met je laatste zin ben ik het eens.
Maar een oplossing komt er alleen als er een vruchtbaar onderling gesprek komt. En wat moet er opgelost worden? Ik destileer uit de rondgaande berichten drie punten: een Bijbelkring waar de kerkenraad het niet mee eens is, klachten over de catechisaties van ds. Op 't Hof en klachten over het bevindelijk gehalte van de prediking van ds. Op 't Hof. Daar ben je het maar zo niet over eens, met name punt drie niet. En is over deze drie punten verantwoording afgelegd aan de rechter? Moet die daarover oordelen? Nu was ik niet bij de rechtszaak maar afgaande op de berichtgeving heeft de rechter zich hierover niet uitgesproken en is daar ook geen verantwoording over afgelegd.
JanRap

Bericht door JanRap »

Henk J schreef: Vandaag, 08:51
CvdW schreef: Vandaag, 08:45 Ik heb nergens gezegd dat met een uitspraak van een rechter de onderlinge problemen zijn opgelost. Het vormt wel een basis om uit de problemen te komen. Wat tussen haakjes staat is misschien voor jouw beleving, niet de mijne.
Met je laatste zin ben ik het eens.
Maar een oplossing komt er alleen als er een vruchtbaar onderling gesprek komt. En wat moet er opgelost worden? Ik destileer uit de rondgaande berichten drie punten: een Bijbelkring waar de kerkenraad het niet mee eens is, klachten over de catechisaties van ds. Op 't Hof en klachten over het bevindelijk gehalte van de prediking van ds. Op 't Hof. Daar ben je het maar zo niet over eens, met name punt drie niet. En is over deze drie punten verantwoording afgelegd aan de rechter? Moet die daarover oordelen? Nu was ik niet bij de rechtszaak maar afgaande op de berichtgeving heeft de rechter zich hierover niet uitgesproken en is daar ook geen verantwoording over afgelegd.
@ Henk J, Dit mag dan allemaal waar zijn maar het is een beschamende vertoning dat deze drie punten, die des kerkeraads zijn, zomaar op straat komen. Hoe gaat men om met de geheimhoudingsplicht? Je bent dan als predikant afgeschoten wild. Trouwens als het over het bevindelijk gehalte van iemands prediking gaat hebben we echt een probleem in de gereformeerde gezindte. Want daar komen we met elkaar niet uit wat bevindelijke prediking nou precies is. In het formulier voor de bevestiging voor de dienaren van het Woord wordt er met geen enkel woord over gerept dat een predikant de 'gangen en wegen die God met zijn volk houdt' moet prediken. Ook als het gaat over de prediking: laten we teruggaan naar onze bronnen. De Bijbel, De Catechismus, de NGB, De DL en de liturgische formulieren.
CvdW

Bericht door CvdW »

Drie punten die geen aanleiding geven tot direct ontslag.
Wat stond er in de beroepingsbrief? Catechisatie geven? Iets over bevindelijk preken?
Eerder heeft op RF gestaan dat God zijn knechten zend. Wij hebben te horen naar het Woord wat tot ons komt.
In feite gaat de kerkenraad tegen God in. Of zie ik dit verkeerd? Ik laat mij graag overtuigen.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Zonder alle ins en outs is het bijzonder moeilijk een oordeel te geven. Laten we eerlijk zijn het is niet de eerste keer dat er in Driedorp problemen zijn. En het is niet de eerste keer dat er met deze predikant problemen zijn
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 10:28 Zonder alle ins en outs is het bijzonder moeilijk een oordeel te geven. Laten we eerlijk zijn het is niet de eerste keer dat er in Driedorp problemen zijn. En het is niet de eerste keer dat er met deze predikant problemen zijn
Een eerste probleem is dat er met name mensen komen die niet woonachtig zijn in Driedorp. Het is meer een gemeente van dolenden.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maar dat is al jaar en dag zo. Al dan niet afhankelijk van de predikant
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Henk J

Bericht door Henk J »

CvdW schreef: Vandaag, 10:25 Drie punten die geen aanleiding geven tot direct ontslag.
Wat stond er in de beroepingsbrief? Catechisatie geven? Iets over bevindelijk preken?
Eerder heeft op RF gestaan dat God zijn knechten zend. Wij hebben te horen naar het Woord wat tot ons komt.
In feite gaat de kerkenraad tegen God in. Of zie ik dit verkeerd? Ik laat mij graag overtuigen.
Punt 1 en 2 niet, punt 3 zou kunnen. Uiteindelijk staat of valt de kerk met de leer. Kijk, ik ben er absoluut van overtuigd dat ds. Op 't Hof een Bijbelse leer brengt, heb hem vaak genoeg gehoord, catechisatie van hem gehad en ook dit jaar hoopt deze dominee weer bij ons voor te gaan. Toch weet ik dat de liggingsverschillen in onze gezindte zodanig zijn dat er mensen zijn die het niet 100% met mij eens zullen zijn, misschien 90%. En ik hoor ook wel het verschil tussen ds. Op 't Hof en zijn voorganger in Driedorp namelijk ds. W. Roos. Ik ben van mening dat er ruimte moet zijn voor deze verschillen maar ik weet dat er mensen zijn die die mening niet delen. En als er wat hardliners zijn in de kerkenraad en de betreffende dominee heeft ook stellige opvattingen dan gaat dat botsen. Dan vind ik dat in overeenstemming met het gereformeerd kerkrecht het primaat bij de kerkenraad ligt, zij bepalen wie voorgaat. Zeggen dat de kerkenraad daarmee tegen God in gaat vind ik te ver gaan. Het is de taak van de ouderlingen om op de leer toe te zien en in te grijpen indien nodig (dat is in Driedorp naar mijn mening niet nodig). Is de dominee dan aangeschoten wild? In een landelijk verband kan er vanuit de classis wat meer druk gezet worden om verschillen te overbruggen, in Driedorp wordt dat lastig. Daarnaast kan het landelijke verband een losgemaakte dominee ook opvangen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Bertiel schreef: Vandaag, 10:35 Maar dat is al jaar en dag zo. Al dan niet afhankelijk van de predikant
Dat klopt. Maar nu wordt de lokale gemeenschap vergiftigd door allerlei gelukszoekers.
Plaats reactie