MODERN DOPERDOM door dr. W. van Vlastuin

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

memento schreef:
En ondertussen maar op de splinter van onze evangelische halfbakken broeder en de balk in eigen oog niet willen zien.
Marnix, wat betreft die splinter en balk, jij ziet de splinters van de ger. gez. en bewonderd de evangelischen zonder hun balk te zien. Dat is net zo fout...

Anyway, wat mij enorm tegenstaat is het moderne denken. De tolerantie. Dwalingen stoppen we liever een het tafelkleed, in de doofpot, dan die uit te spreken. En dan komen er allerlei argumenten van zgn. liefde en tolerantie. Well, Jezus was niet tolerant, de apostelen ook niet, en de reformatoren ook niet. Zij hebben de dwalingen bestreden (lees bv. eens wat van Calvijn/Luther over de dopers). Laten wij het ook doen. Want al die tolerantie leidt alleen maar tot een geloof zonder inhoud, wat geen credo durft uit te spreken....
Mee eens!
Dathenum

Bericht door Dathenum »

memento schreef:Anyway, wat mij enorm tegenstaat is het moderne denken. De tolerantie. Dwalingen stoppen we liever een het tafelkleed, in de doofpot, dan die uit te spreken. En dan komen er allerlei argumenten van zgn. liefde en tolerantie. Well, Jezus was niet tolerant, de apostelen ook niet, en de reformatoren ook niet. Zij hebben de dwalingen bestreden (lees bv. eens wat van Calvijn/Luther over de dopers). Laten wij het ook doen. Want al die tolerantie leidt alleen maar tot een geloof zonder inhoud, wat geen credo durft uit te spreken....
Ik bespeur in dit topic de volgende misvattingen.

Een misvatting over de liefde:
De christelijke liefde betekend dat we dwalingen met de mantel der liefde bedekken (het getuigd niet van liefde om anderen op hun dwalingen te wijzen).

Een misvatting over de waarheid:
We mogen niet tekort doen aan de waarheid, dat betekend dat we de dwalenden als vijand moeten zien en hem op elke mogelijk manier onderuit moeten zien te halen. Liefde komt hierbij niet van te pas.

De bijbel spreekt echter met 2 woorden: waarheid en liefde.
2 Joh 1,3:
Genade, barmhartigheid, vrede zij met ulieden van God den Vader, en van den Heere Jezus Christus, den Zoon des Vaders, in waarheid en liefde.


Mogen we dus de waarheid te kort doen? NEE
Mogen we dus de liefde te kort doen? NEE

Je kunt de waarheid in liefde brengen. Alleen waarheid stompt af. Liefde zonder waarheid zal ook niet gaan. We hebben ze beide nodig.

Verder haal je 2 dingen door elkaar, namenlijk liefde en tolerantie. Dat is (zeker in bijbels opzicht) niet hetzelfde.
Laatst gewijzigd door Dathenum op 04 mar 2006, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

memento schreef:
En ondertussen maar op de splinter van onze evangelische halfbakken broeder en de balk in eigen oog niet willen zien.
Marnix, wat betreft die splinter en balk, jij ziet de splinters van de ger. gez. en bewonderd de evangelischen zonder hun balk te zien. Dat is net zo fout...

Anyway, wat mij enorm tegenstaat is het moderne denken. De tolerantie. Dwalingen stoppen we liever een het tafelkleed, in de doofpot, dan die uit te spreken. En dan komen er allerlei argumenten van zgn. liefde en tolerantie. Well, Jezus was niet tolerant, de apostelen ook niet, en de reformatoren ook niet. Zij hebben de dwalingen bestreden (lees bv. eens wat van Calvijn/Luther over de dopers). Laten wij het ook doen. Want al die tolerantie leidt alleen maar tot een geloof zonder inhoud, wat geen credo durft uit te spreken....
Heej Momento, ik had verwacht dat je me na zoveel forumdiscussies en zo wel wat beter kende. Ik sta nogal vreemd te kijken van deze opmerking van jou.

Je doet namelijk alsof ik evangelischen boven gereformeerden plaats of zo.... dat ik evangelischen geweldig vind en gereformeerden helemaal niks. Als dat zo was geweest was ik allang lid van een evangelische gemeente geworden, maar weest niet bezorgd, het is niet zo. De reden waarom ik gereformeerd ben is omdat ik geloof dat de leer in mijn kerk beter is dan in een evangelische gemeente, daarnaast stel ik de diepgang van gereformeerde preken erg op prijs. Ik zie alleen ook negatieve punten in traditionele kerken en positieve punten in evangelische gemeenten. Omdat ik van mening ben dat we daarin juist van elkaar kunnen leren wijs ik misschien wat meer op goede punten in evangelische gemeenten en slechte punten in traditionele gemeenten, maar als je daardoor denkt dat ik traditionele, gereformeerde kerken maar niks vind heb je het helemaal mis. Ik zie de splinter/balk in eigen kerk, in zwaarde kerken, en zeker ook in minder zware kerken.

En je mag best kritisch zijn naar anderen toe... als het maar niet selectief kritisch is (daar gaat het splinter/balk-verhaal over, dat je eerst kritisch naar jezelf kijkt, het kwade wegdoet en dan kritisch naar de ander kijkt. Wie kritisch naar zichzelf kijken niet nodig vindt of zelf niet tegen kritiek kan moet niet beschuldigend naar de ander wijzen terwijl hij zijn eigen fouten niet onder ogen wil zien.
Plaats reactie