MODERN DOPERDOM door dr. W. van Vlastuin

mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

MODERN DOPERDOM door dr. W. van Vlastuin

Bericht door mayflower »

MODERN DOPERDOM door dr. W. van Vlastuin

In een tijd waarin het charismatische christendom hoge ogen gooit, is het niet verkeerd hier aandacht te schenken aan de trend tot vergeestelijking van het christelijk geloof. Hierbij sluit ik aan op de zestiende-eeuwse beweging van het doperdom; een beweging die overgeestelijk en wereldvreemd veel schade heeft aangericht in het christendom. De vlucht van de charismatischen in onze dagen laat zien dat deze doperse beweging nog hyper-actueel is.

De Heere openbaart Zich in Zijn Woord als Schepper EN Verlosser. Dit onderscheid moeten we grondig vasthouden. Als we alleen denken vanuit de schepping of alleen denken vanuit de verlossing, gaan we scheef. Het denken vanuit de verlossing leert ons dat het heil een geestelijke zaak is. We zijn mensen met een kostbare ziel. Het heil is niet dat we ons lekker voelen, dat we van aardse dingen genieten, dat we verlost worden van aardse zorgen en ziekten. Het eigenlijke heil is de gemeenschap met God, de persoonlijke verzoening in het bloed van Christus, de inwoning van de Heilige Geest in ons hart. Ons leven staat in de schaduw van de eeuwigheid met die ontzaglijke ernst van de vraag naar de vrede met God. We zijn vreemdelingen hier beneden.

De werkelijkheid van schepping en verbondHet geestelijk karakter van het heil betekent echter niet dat we de aarde afschrijven. Integendeel. Hoe meer het besef van de geestelijke werkelijkheid levend is, hoe meer we ook van Gods bedoeling met de schepping verstaan. We zijn er niet voor onszelf, maar we worden door de Heere geroepen om Hem te dienen. God plaatst ons in Zijn werkelijkheid van schepping en verbond. Daar is niet van een vrije wil bij. Wij willen zelf kiezen voor een man of een vrouw, een beroep of een kerk, zelfs voor de zaligheid. Kennis van de Schepper betekent dat het ook in het uiterlijke leven met onze keuzes is afgelopen en dat we vragen naar Gods orde.

De Heere roept ons in Zijn orde van arbeid. Wij zijn geroepen om in het zweet van ons aangezicht ons brood te eten. Laten we niet klagen over drukte en moeiten, maar ons daaronder verootmoedigen. Laten we niet hijgend hollen van de ene ontspanning naar de andere recreatie, maar getrouw op onze post staan. Werken is niet een ongeestelijk. Integendeel, geestelijk leven betekent dat we onze arbeid als een geestelijke zaak gaan beleven.

De Heere roept mensen tot het huwelijk. Het huwelijk is niet van ons en het wordt ook nooit van ons, maar het is van God. Kerk en staat zijn evenmin van mensen, maar behoren de Schepper toe. Hij bepaalt hoe het daarin zal toegaan. Hij plaatst ons in het huwelijk, in een kerk, in een samenleving. Hij roept ons daarin om Hem te dienen omwille van Hem. Hij roept ons om te bewaren wat Hij heeft geschapen en in de geschiedenis heeft bewerkt.

..."dopers voelen zich zo geestelijk dat ze het uiterlijke van schepping, huwelijk, historie, kerk en staat loslaten. "...
Als ik mij niet vergis beleven we vandaag onder christenen weer hoogtijdagen voor het doperdom. Het doperse denken is heel lastig te duiden. Dopers denken heeft altijd een kern van waarheid in zich. Bovendien zijn er weinig dopers die aan alle kenmerken voldoen. Het gaat meer om karakteristieken waarvan we enkele trekken herkennen. In het doperse denken kenmerkt zich altijd door een eenzijdigheid en een bepaalde zweverigheid. Het uiterlijke wordt losgelaten ten gunste van het innerlijk. Woord en Geest functioneren niet meer als een onlosmakelijke eenheid. Het Woord wordt als een dode letter gezien en men beroept zich op de Geest en Zijn werk. De Geest werpt niet meer op de onwrikbare vastheid van het Woord. Wet en evangelie worden van elkaar losgemaakt. Schepping en verlossing worden uit elkaar getrokken. De geschiedenis behoort plotseling niet meer tot onze identiteit en we zijn heel losse individuutjes geworden. Men laat de historie varen ten gunste van de toekomst. Dopers voelen zich zo geestelijk dat ze het uiterlijke van schepping, huwelijk, historie, kerk en staat loslaten.

Onszelf spiegelenMisschien is het goed om onszelf te spiegelen. Een doper vertrouwt meer op de Geest dan op het Woord. Een doper leeft bij zijn ervaringen en niet bij de leer van Gods Woord. Een doper heeft het meer over zijn gevoel van troost dan over gehoorzaamheid aan de Heere. Een doper heeft een emotionele Jezus, maar mist de Christus van de Schriften. Een doper oordeelt aan de hand van zijn gevoel zonder zijn eigen gevoel te kruisigen. Een doper houdt van het wonderlijke in de voorzienigheid en verliest het grootste wonder van de verborgen omgang uit het oog. Het bijzonderste is voor een doper nog niet bijzonder genoeg, maar het gewone werk van de Geest vindt hij niet zo bijzonder. Een doper is snel met zijn oordeel over een ander, terwijl hij zichzelf geestelijker achter dan een ander. Een doper ziet arbeid als noodzakelijk kwaad, maar niet als een geestelijke roeping. Een doper kenmerkt zich door gemis aan historisch besef en waardeert niet de sporen die God in de geschiedenis van volk en kerk heeft getrokken.

Wegens dit gebrek aan historisch besef kan een doper gemakkelijk tot extreme opvattingen, rigoureuze maatregelen of zelfs revoluties komen. Een doper heeft geen besef dat de kerk van God is en dat we in de kerk worden geboren opdat het geloof der kerk ons wordt toegeëigend. Een doper ziet de kerk als een groep waar hij zelf voor kiest omdat hij zich daar behaaglijk voelt. Een doper heeft meestal weinig geduld met de onzuiverheid van de kerk en verwacht veel zuiverheid van de gelovige. Een doper benadrukt de heiligheid van de kerk en vergeet het katholieke van de kerk. Een doper zoekt het isolement van de groep en niet van het beginsel. Een doper pleit daarom voor strenge tucht. Een doper zoekt andere tekenen dan de tekenen van doop en avondmaal, ambt en huwelijk die de Heere tot aan de jongste dag heeft gegeven. Een doper denkt alleen vanuit de persoonlijke verhouding tussen God en zijn ziel en vergeet dat er een bovenpersoonlijke orde van God is. Een doper vergeestelijkt zo het aardse leven. Een doper is meestal snel klaar met zijn verantwoordelijkheid voor de samenleving.

..."onszelf spiegelen"...
OntsporingenHet is niet verwonderlijk dat in een dopers klimaat gemakkelijk allerlei ontsporingen toeslaan. Al zal het instituut van het huwelijk het nog heel lang uithouden, met de scheppingsorde van de man als hoofd van de vrouw ligt dat veel moeilijker. Wanneer de geestelijke gelijkheid tussen man en vrouw allesbeheersend wordt, verliezen we het schepselmatige onderscheid tussen man en vrouw uit het oog. We stoten ons aan het spreken over dit onderscheid. Als dit in het huwelijk al een beetje belachelijk is, geen wonder dat we er in de staat moeite mee hebben. En wisten we dat de vrouwelijke ambtsdrager historisch afkomstig is uit de kringen van de doperse geestdrijvers?
Het doperse beleven leidt tot een bubbelbadbeleving. We trekken ons terug uit de koude buitenwereld en koesteren ons in de warmte van het bad. We hebben steeds opnieuw een religieuze kick nodig. We hollen van de ene conferentie naar de andere samenkomst. De geestelijke beleving komt naast het rauwe weerbarstige aardse leven in gezin, beroep en politiek te staan. Schepping en Geest zijn van elkaar losgeraakt. De Geest van Christus is niet meer de Geest van de Vader.

Een enquête in CV-Koers wees uit dat talloze predikanten uit de gereformeerde gezindte verlegen zijn met de charismatische gaven van profetie, tongentaal en genezing. Hieronder schuilt een verlegenheid met de leer van de schepping, de verkiezing, de onfeilbaarheid van de Schrift, enz. We missen de vastheid in het gewone en zoeken een laatste houvast in het buitengewone. Arme dominees die de orde van God zijn kwijtgeraakt en in de wanorde terecht komen. We ontheiligen het heilige van de leer, het ambt en de kerk en we proberen wat heiligheid terug te winnen. Het lijkt allemaal zo geestelijk, maar het is overgeestelijk. Overgeestelijkheid is vleselijk. De grootste bedreiging voor de kerk is niet de ongeestelijkheid buiten de kerk, maar de overgeestelijkheid in de kerk. Als arbeid en huwelijk, scheppingsordeningen en belijdenis niet meer heilig zijn, compenseren we dat met de schijn van heiligheid. Alsof het werk van de Heilige Geest is dat Hij ons losmaakt van de historische en schepselmatige werkelijkheid. Alsof het gewone werk van de Heilige Geest in bekering en wedergeboorte niet bijzonder is. Arme gemeenteleden die opgewekt worden om met de volgende hype in religie-Nederland mee te doen. We kunnen een levenlang bezig zijn met geestelijke gaven, terwijl we de gave van de Geest missen. Dan staan de hoogst begaafden straks eeuwig buiten…
O Geest, leidt ons in al de waarheid. Zie of er bij ons een schadelijke weg zij. Breng ons af van het vertrouwen op de Geest en doe ons vertrouwen op Uw Woord alleen. Maak in Uw Woord ons leven vast!
Van: administrator
dr. W. van Vlastuin
Laatst gewijzigd: 2005-11-23 02:15 PM Agenda

http://openorthodoxie.literatesolutions ... m=vlastuin
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

'k Had pas een gesprek met een GG-ouderling.

Dat gesprek + dit artikel doet me concluderen: de GG is bepaald dopers (geworden).
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

De Ger Gem op zich is niet dopers geworden, alleen zijn er wel doperse invloeden, en veel mensen in die kerk die aan bepaalde kenmerken die hier genoemd worden voldoen.
Gebruikersavatar
Hendrikus
Berichten: 16782
Lid geworden op: 10 apr 2004, 09:37

Bericht door Hendrikus »

Inderdaad. Dr. Van Vlastuin lijkt een andere groep te bedoelen, met name de groep waar men momenteel druk is met de gaven van de Geest. Maar van de zaken die hij signaleert, zijn er verschillende wel heel erg van toepassing op het geïsoleerde refocultuurtje. Vooral deze passage trof me:
Als arbeid en huwelijk, scheppingsordeningen en belijdenis niet meer heilig zijn, compenseren we dat met de schijn van heiligheid.
En dit:
Een doper is snel met zijn oordeel over een ander, terwijl hij zichzelf geestelijker achter dan een ander. Een doper ziet arbeid als noodzakelijk kwaad, maar niet als een geestelijke roeping. Een doper kenmerkt zich door gemis aan historisch besef en waardeert niet de sporen die God in de geschiedenis van volk en kerk heeft getrokken.
Gebruikersavatar
Marnix
Berichten: 13464
Lid geworden op: 21 jul 2005, 13:18
Locatie: Hilversum

Bericht door Marnix »

Hm, soms denk ik bij het stukje: Het lijkt wat tegenstrijdig met de realiteit in veel traditionele kerken.

Om even de laatste quote er bij te halen, ik denk bijvoorbeeld aan al die mensen die snel klaarstaan met een oordeel over een ander, zichzelf geestelijker achter dan een ander, maar juist historisch besef wel kennen en waarderen, ja zelfs zo belangrijk zijn gaan vinden dan het de oorzaak is voor het oordelen over anderen en jezelf er eigenlijk boven verheffen.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Ik quote even een paar stukjes:
Onszelf spiegelenMisschien is het goed om onszelf te spiegelen. Een doper vertrouwt meer op de Geest dan op het Woord. Een doper leeft bij zijn ervaringen en niet bij de leer van Gods Woord. Een doper heeft het meer over zijn gevoel van troost dan over gehoorzaamheid aan de Heere. Een doper heeft een emotionele Jezus, maar mist de Christus van de Schriften. Een doper oordeelt aan de hand van zijn gevoel zonder zijn eigen gevoel te kruisigen. Een doper houdt van het wonderlijke in de voorzienigheid en verliest het grootste wonder van de verborgen omgang uit het oog. Het bijzonderste is voor een doper nog niet bijzonder genoeg, maar het gewone werk van de Geest vindt hij niet zo bijzonder. Een doper is snel met zijn oordeel over een ander, terwijl hij zichzelf geestelijker achter dan een ander. Een doper ziet arbeid als noodzakelijk kwaad, maar niet als een geestelijke roeping. Een doper kenmerkt zich door gemis aan historisch besef en waardeert niet de sporen die God in de geschiedenis van volk en kerk heeft getrokken.

Wegens dit gebrek aan historisch besef kan een doper gemakkelijk tot extreme opvattingen, rigoureuze maatregelen of zelfs revoluties komen. Een doper heeft geen besef dat de kerk van God is en dat we in de kerk worden geboren opdat het geloof der kerk ons wordt toegeëigend. Een doper ziet de kerk als een groep waar hij zelf voor kiest omdat hij zich daar behaaglijk voelt. Een doper heeft meestal weinig geduld met de onzuiverheid van de kerk en verwacht veel zuiverheid van de gelovige. Een doper benadrukt de heiligheid van de kerk en vergeet het katholieke van de kerk. Een doper zoekt het isolement van de groep en niet van het beginsel. Een doper pleit daarom voor strenge tucht. Een doper zoekt andere tekenen dan de tekenen van doop en avondmaal, ambt en huwelijk die de Heere tot aan de jongste dag heeft gegeven. Een doper denkt alleen vanuit de persoonlijke verhouding tussen God en zijn ziel en vergeet dat er een bovenpersoonlijke orde van God is. Een doper vergeestelijkt zo het aardse leven. Een doper is meestal snel klaar met zijn verantwoordelijkheid voor de samenleving.
Dit gaat zeker niet over charismatische groepen. van Vlastuin lijkt daar wel over te spreken, maar dat is niet zo. Hij heeft het over een verschijnsel. En dan zeg ik: de symptomen die hij signaleert zijn bij de GG overduidelijk aanwezig.
rekcor
Berichten: 1981
Lid geworden op: 15 aug 2005, 11:25

Bericht door rekcor »

Van Vlastuin schreef:Een enquête in CV-Koers wees uit dat talloze predikanten uit de gereformeerde gezindte verlegen zijn met de charismatische gaven van profetie, tongentaal en genezing. Hieronder schuilt een verlegenheid met de leer van de schepping, de verkiezing, de onfeilbaarheid van de Schrift, enz. We missen de vastheid in het gewone en zoeken een laatste houvast in het buitengewone
Hier ben ik het oneens met VV. Hij vindt dat die gaven alleen bij de eerste christenen hoorden, terwijl je ook op grond van de bijbel kunt zeggen dat ze ook van deze tijd zijn.

Dat is geen 'zoeken naar het buitengewone', maar gewoon de bijbel toepassen op het leven van hier en nu.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Juist niet. 'Buitengewoon' is hier 'het geestelijke' onzichtbare. 'Gewoon' het zichtbare: de genezingen enzo.

Als ik hem goed snap.
Grace
Berichten: 1269
Lid geworden op: 29 dec 2001, 12:20

Bericht door Grace »

Ik vind het een zeer onterecht stuk. Ben het met Refo eens dat hij dit voor een groot deel van de ger.gezindte kan schrijven. Het is onvoorstelbaar dat mensen uit onze gezindte nog zo durven te blijven hakketakken richting andere christenen. Echt, ik bergijp niet dat men die splinter in een ander ziet, terwijl die balk zo groot is. Ds. Cabaret(een oud-ger.) ds. had het altijd over een houtfabriek. Echt, wanneer gaan die ogen nu eens open. Het is zo een vernietigend verwijt, oordeel richting andere christenen....Met dezelfde maatstaven worden wij straks tegen het allesontdekkende licht gehouden op de oordeelsdag.

Begrijp me goed. Ik heb ds vv van harte lief en heb hem best hoog staan, maar hier wordt ik zo moe van. Ik proef hier namelijk heel de houding van onze kerk in.... Jammer!
Gebruikersavatar
memento
Berichten: 11339
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:42

Bericht door memento »

Grace, Vlastuin doet niets anders, dan een dwaling aan de kaak stellen. Daar is toch niets mis mee?
mayflower
Berichten: 1227
Lid geworden op: 23 sep 2004, 08:19

Bericht door mayflower »

Ik ben erg blij dat WV teminste de dwalingen van de charismatische leer benoemd, vooral omdat deze overgeestelijke en onschriftuurlijke belevingen ook weer interesse krijgen in de gereformeerde gezindte.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Hendrikus schreef: En dit:
Een doper is snel met zijn oordeel over een ander, terwijl hij zichzelf geestelijker achter dan een ander. Een doper ziet arbeid als noodzakelijk kwaad, maar niet als een geestelijke roeping. Een doper kenmerkt zich door gemis aan historisch besef en waardeert niet de sporen die God in de geschiedenis van volk en kerk heeft getrokken.
ach ja.. wij hebbe ook direct ons oordeel klaar door het stukje direct toe te passen op een bepaalde groep..
Gebruikersavatar
Miscanthus
Berichten: 5306
Lid geworden op: 30 okt 2004, 14:38
Locatie: Heuvelrug

Bericht door Miscanthus »

mayflower schreef:Ik ben erg blij dat WV teminste de dwalingen van de charismatische leer benoemd, vooral omdat deze overgeestelijke en onschriftuurlijke belevingen ook weer interesse krijgen in de gereformeerde gezindte.
:?: Kun je uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Gebruikersavatar
Gian
Berichten: 6328
Lid geworden op: 27 nov 2004, 21:24

Bericht door Gian »

Grace schreef:Ik vind het een zeer onterecht stuk. Ben het met Refo eens dat hij dit voor een groot deel van de ger.gezindte kan schrijven. Het is onvoorstelbaar dat mensen uit onze gezindte nog zo durven te blijven hakketakken richting andere christenen. Echt, ik bergijp niet dat men die splinter in een ander ziet, terwijl die balk zo groot is. Ds. Cabaret(een oud-ger.) ds. had het altijd over een houtfabriek. Echt, wanneer gaan die ogen nu eens open. Het is zo een vernietigend verwijt, oordeel richting andere christenen....Met dezelfde maatstaven worden wij straks tegen het allesontdekkende licht gehouden op de oordeelsdag.

Begrijp me goed. Ik heb ds vv van harte lief en heb hem best hoog staan, maar hier wordt ik zo moe van. Ik proef hier namelijk heel de houding van onze kerk in.... Jammer!
Grace, volges mij heb je het stuk te snel gelezen, en daardoor niet goed begrepen.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangwekkend deel het elimineren van traditioneel-theologische en hermeneutische contradicties.
Gebruikersavatar
refo
Berichten: 23930
Lid geworden op: 29 dec 2001, 11:45

Bericht door refo »

Volgens mij lezen de meesten het stuk te snel. Het lijkt over de charismatische beweging te gaan, maar het gaat over ONS!!
Plaats reactie