Ik dacht dat jij geen ruimte zag voor een gesprek of het stellen van vragen?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:28Je haalt me de woorden uit de mond, maar had het niet getypt omdat ik het positief wilde houden. Maar mijn ervaring als je zulke vragen stelt, dan krijg je vaak een heel lang antwoord waar je niet echt wat mee kan… Deze dominee van het filmpje geeft echt heel kort en krachtig antwoord. Echt antwoord op de vraag… Ik ben vooral gewend dat er een heel lang antwoord komt, met de wens dat het ook voor jou ooit nog eens waar mag worden.. Dat is op zich wel gunnend van zo’n persoon, maar je komt er uiteindelijk geen steek verder mee.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 23:15Inderdaad, mooi uitgelegd! Ik denk dat als je deze vraag voor zou leggen aan bepaalde dominees ter rechterzijde van bepaalde kerkverbanden het antwoord 10x zo lang zou duren en de onduidelijkheid 10x zo groot. Hoe vaak dit zinnetje als 'dooddoener' wordt gebruikt ...De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:28 Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
https://youtu.be/9lwnJ5FBT5E?si=rid7N3VAQCiw9VZ6
Vraag me wel af waarom er zo’n rood licht nodig is. Maar wat ik tot nu toe zie vind ik de inhoud best goed! Dat is het belangrijkst
De serie over de Dordtse Leerregels is overigens ook zeer aan te raden, wel iets dogmatischer maar helder uitgelegd.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
Inderdaad, daar ligt wel het cruciale verschil. En ter aanvulling (op de vraag van de Rijssenaar) ook nog; zelfbeproeving is niet alleen maar een onderzoek of je bekering wel echt is maar ook: hoe dierbaar is Christus voor mij? Hoe leef ik voor Hem, etc.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:10Zelfonderzoek geeft als het goed is juist de bevestiging dat God in je leven begon en zekerheid van het geloof.De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:32Ja, precies en wanneer stopt zelf onderzoek. Want aan de ene kant moet je dus geloven, maar aan andere kant ook jezelf onderzoek en dus je geloof weer ter discussie stellen. Best lastig: zo kom je nooit tot zekerheid…. vraag me ook af wat dan een gezonde balans is, want zelfonderzoek is ook wel bijbels. Maar je kunt zelfonderzoek ook weer zien als ongeloof, dat je alles weer voor jezelf kloppend wil maken en dus niet meer vertrouwdRido91 schreef: ↑Gisteren, 19:04pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:24
Ik begrijp je wel hoor JanRap alleen is het me veels te stellig neergezet. Juist die bezorgdheid zou moeten leiden tot een zorgvuldig gebruik van deze termen. Ik denk dat je net als mij weet dat er tal van plekken zijn waar het zelfonderzoek grotendeels tot compleet ontbreekt.
Die kant is ook niet goed. Zelfonderzoek is Bijbels maar dan wel volgens de maatstaven die de Bijbel ons aanreikt. In bepaalde kringen gaat dat zelfonderzoek aan de hand van een lijst bevindelijkheden en als je zus of zo niet hebt meegemaakt ben je geen waar kind van God dus ga je maar blijven wroeten in jezelf naar bevindingen die de Bijbel ons niet leert.
Je kunt jezelf ook bedriegen met een verkeerd zelfonderzoek tenslotte...
Toch herken ik dit wel wat De Rijssenaar zegt vanuit vroeger en zie ik dit zeker niet als tegenstrijdigheid. Als ik het even persoonlijk maak: als er bij ons vroeger op catechisatie soms wat kritische vragen werden gesteld (die je als jongere zeker hebt) die alleen maar beantwoord werden met wat dooddoeners of meer onduidelijkheid over de zaak scheppen dan er was voor je de vraag stelde werd je toch wel geacht om niet door te vragen. Anders bestond de mogelijkheid toch wel dat er een antwoord kwam als: 'Gods volk leert het wel anders' , 'ken je er zelf al wat van?' , etc. Je kreeg op zn minst het gevoel dat je een grote zonde deed.MGG schreef: ↑Gisteren, 23:32Ik dacht dat jij geen ruimte zag voor een gesprek of het stellen van vragen?De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 23:28Je haalt me de woorden uit de mond, maar had het niet getypt omdat ik het positief wilde houden. Maar mijn ervaring als je zulke vragen stelt, dan krijg je vaak een heel lang antwoord waar je niet echt wat mee kan… Deze dominee van het filmpje geeft echt heel kort en krachtig antwoord. Echt antwoord op de vraag… Ik ben vooral gewend dat er een heel lang antwoord komt, met de wens dat het ook voor jou ooit nog eens waar mag worden.. Dat is op zich wel gunnend van zo’n persoon, maar je komt er uiteindelijk geen steek verder mee.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 23:15Inderdaad, mooi uitgelegd! Ik denk dat als je deze vraag voor zou leggen aan bepaalde dominees ter rechterzijde van bepaalde kerkverbanden het antwoord 10x zo lang zou duren en de onduidelijkheid 10x zo groot. Hoe vaak dit zinnetje als 'dooddoener' wordt gebruikt ...De Rijssenaar schreef: ↑Gisteren, 22:28 Ze hebben anders veel mooie filmpjes. Hier ook weer een kort filmpje over het bidden om een nieuw hart! Dit is nu heldere taal. Niet onduidelijk, maar heel begrijpelijk en liefdevol.
https://youtu.be/9lwnJ5FBT5E?si=rid7N3VAQCiw9VZ6
Vraag me wel af waarom er zo’n rood licht nodig is. Maar wat ik tot nu toe zie vind ik de inhoud best goed! Dat is het belangrijkst
De serie over de Dordtse Leerregels is overigens ook zeer aan te raden, wel iets dogmatischer maar helder uitgelegd.
En ja, dan wordt je de mond wel gesnoerd als je zelf zoekende bent en zeker als jongere zijnde. Zeker tegenover een ambtsdrager die niet naast, maar boven de jongeren gaat staan!
Op een bepaald moment kan ik mij wel voorstellen dat je het gevoel krijgt dat ze je als een lastpak gaan zien bij zo'n benadering
Hoe ik dat zie? Als een gemeente waar waarschijnlijk seperatie en zelfonderzoek grotendeels afwezige factoren zijn. In elk geval ben ik er niet onder de indruk van maar dat is vanzelfsprekend van minder belang.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 19:10Hoe zie jij een gemeente met veel Avondmaalgangers? Als een gemeente waar de Heere rijk werkt/heeft gewerkt of als een 'lichte gemeente' want zoveel Avokdmaalgangers kunnen nooit werkelijk allen kinderen van God zijn?pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:21Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
Ja dat is helaas wat ik nogal eens hoor, ook vaak zelfs van mensen die zelf nooit aan het Avondmaal gingen maar blijkbaar makkelijker kunnen oordelen over de in hun ogen onterechte avondmaalsgang van de ander, dan over hun eigen in de bank blijven zitten, vanwege het 'eerlijk onbekeerd' zijn.pierre27 schreef: ↑Gisteren, 23:58Hoe ik dat zie? Als een gemeente waar waarschijnlijk seperatie en zelfonderzoek grotendeels afwezige factoren zijn. In elk geval ben ik er niet onder de indruk van maar dat is vanzelfsprekend van minder belang.Rido91 schreef: ↑Gisteren, 19:10Hoe zie jij een gemeente met veel Avondmaalgangers? Als een gemeente waar de Heere rijk werkt/heeft gewerkt of als een 'lichte gemeente' want zoveel Avokdmaalgangers kunnen nooit werkelijk allen kinderen van God zijn?pierre27 schreef: ↑Gisteren, 17:21Dat kan een manier van concluderen zijn, niet de mijne in elk geval. Ik ben niet zo onder de indruk van gemeenten met grote aantallen Avondmaalgangers maar ook zeker niet van gemeenten met weinig tot geen Avondmaalgangers. In elk geval kan ik daar niet het antwoord uit halen of daar het geloof als verdacht wordt gezien.
Wat denken we toch klein van God dat hij niet een halve/driekwart, ja hele gemeente zou kunnen bekeren!
Zulke 'leuk' gevonden rijmpjes zorgen doorgaans eerder voor minder dan voor meer klaarheidKDD schreef: ↑Vandaag, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
Waarom?
Het is goed te onthouden.
Het is goed te onthouden.
Laat ik het dan zo vragen: wat bedoelde de dominee daarmee vanuit de preek?KDD schreef: ↑Vandaag, 00:41Waar ben je eigenlijk mee bezig?
Het lijkt me volstrekt duidelijk wat het betekent. Maar goed, Nederlands is niet jouw moedertaal.
-
OnlineMaanenschijn
Gereformeerde Gemeenten
Het is een vrij bekend zinnetje en inderdaad misschien wel te scharen onder ‘tale Kanaäns’. Het betekent iets als:Rido91 schreef:Zulke 'leuk' gevonden rijmpjes zorgen doorgaans eerder voor minder dan voor meer klaarheidKDD schreef: ↑Vandaag, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
We moeten niet in ons zelf zoeken naar zwaarmoedigheid, eigen werken en bekommerdheid, maar we moeten zoeken naar oprecht geloof (waarheid) en zekerheid en bewuste kennis in het geloof en ons deel in Christus (klaarheid).
In de kern dus een goed en waardevol advies.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Bedankt voor je uitleg. Ik was net zelf ook al op internet wat aan het zoeken en kwam dat rijmpje een aantal keer tegen, ik had er oprecht nog nooit van gehoord maar blijkbaar had ik dit moeten weten volgens @DDD. Inderdaad een goed een waardevol advies dus ik trek mijn woorden in dat zulk soort rijmpjes niet voor 'klaarheid' zouden zorgenMaanenschijn schreef: ↑Vandaag, 07:47Het is een vrij bekend zinnetje en inderdaad misschien wel te scharen onder ‘tale Kanaäns’. Het betekent iets als:Rido91 schreef:Zulke 'leuk' gevonden rijmpjes zorgen doorgaans eerder voor minder dan voor meer klaarheidKDD schreef: ↑Vandaag, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
We moeten niet in ons zelf zoeken naar zwaarmoedigheid, eigen werken en bekommerdheid, maar we moeten zoeken naar oprecht geloof (waarheid) en zekerheid en bewuste kennis in het geloof en ons deel in Christus (klaarheid).
In de kern dus een goed en waardevol advies.
Die preek is zeker mooi. Ook de voorbeelden die hij in de preek gebruikt.KDD schreef: ↑Vandaag, 00:14 Om terug te gaan naar de topic titel ik heb met opruimen een preek op cd gevonden van wijlen Ds. Chr. van Dam. De tekst was Romeinen 8:14. Het was een heldere uitleg. Hij zei ook in de preek dat we niet naar naarheid en zwaarheid moeten zoeken maar naar waarheid en klaarheid. Hem nog nooit gehoord maar het is wel de moeite waard.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.