Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 17 jun 2025, 13:54
Job schreef: 17 jun 2025, 12:59
Bobber schreef: 17 jun 2025, 08:46 Je kan toch ook lenen bij het Kerkelijk Grootboek van de Ger Gem? Of beoordelen deze net als een bankier of geld kan worden opgebracht?
Andere mogelijkheid is lenen bij een bij de GG Haamstede betrokken kapitaalkrachtig lid.
Een populaire predikant brengt zelf zijn eigen salaris mee. Als deze dominee werkelijk zou komen, staat er spoedig file rondom Haamstede op zondag en zullen de collectezakken uitpuilen. Dat hoef je een gemeente overigens niet te gunnen, maar het is wel hoe het vaak gaat.
Dat dachten ze in IJsselmonde en Hilversum ook...
Onvergelijkbaar.
Bobber

Bericht door Bobber »

Job schreef: 17 jun 2025, 14:39
Bobber schreef: 17 jun 2025, 08:46 Je kan toch ook lenen bij het Kerkelijk Grootboek van de Ger Gem? Of beoordelen deze net als een bankier of geld kan worden opgebracht?
Andere mogelijkheid is lenen bij een bij de GG Haamstede betrokken kapitaalkrachtig lid.
Een populaire predikant brengt zelf zijn eigen salaris mee. Als deze dominee werkelijk zou komen, staat er spoedig file rondom Haamstede op zondag en zullen de collectezakken uitpuilen. Dat hoef je een gemeente overigens niet te gunnen, maar het is wel hoe het vaak gaat.
Onvergelijkbaar.
Hoezo onvergelijkbaar?
Job

Bericht door Job »

Bobber schreef: 17 jun 2025, 14:44

Onvergelijkbaar.
Hoezo onvergelijkbaar?
Ik ga dat verder niet uitgebreid uit de doeken doen, maar de twee dominees aldaar hebben een andere mate van populariteit (sorry, vervelend woord i.c.m. dominees) dan de in Zld. gewenste broeder.
margrietha

Bericht door margrietha »

Job schreef: 17 jun 2025, 14:56
Onvergelijkbaar.
Hoezo onvergelijkbaar?
Ik ga dat verder niet uitgebreid uit de doeken doen, maar de twee dominees aldaar hebben een andere mate van populariteit (sorry, vervelend woord i.c.m. dominees) dan de in Zld. gewenste broeder.
De kerk in IJsselmonde zit anders goed vol tijdens de doordeweekse Bijbellezingen
R+ck

Bericht door R+ck »

-DIA- schreef: 17 jun 2025, 13:52 Zondagmorgen voorbereiding H.A.
Ik heb net de bovenstaande preek van ds. Vreugdenhil beluisterd, maar wat een andere preek als wij hier gewend zijn...
Kom, laten we eens luisteren! (zondagmorgen in Noord)
https://www.gergemrijssen.nl/terugluisteren/
Wat is hier anders aan dan jij gewend bent? (uit oprechte interesse, ik luister n.l graag naar beide predikanten)
J de Groot

Bericht door J de Groot »

margrietha schreef: 17 jun 2025, 15:01

Onvergelijkbaar.
Hoezo onvergelijkbaar?
De kerk in IJsselmonde zit anders goed vol tijdens de doordeweekse Bijbellezingen
Die kerk zit doordeweeks altijd vol. Welke dominee er komt. Dat was voor ds. Hoogerland al zo heb ik weleens begrepen . Dus dat zegt niet veel, los van het feit dat ik het met forummer Job eens ben.
MGG

Bericht door MGG »

J de Groot schreef: 17 jun 2025, 15:15

Hoezo onvergelijkbaar?
Die kerk zit doordeweeks altijd vol. Welke dominee er komt. Dat was voor ds. Hoogerland al zo heb ik weleens begrepen . Dus dat zegt niet veel, los van het feit dat ik het met forummer Job eens ben.
Minder op je bron vertrouwen en vaker zelf gaan. Helaas was het oa afhankelijk van welke dominee preekte of de kerk gevuld, vol of overvol was.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

MGG schreef: 16 jun 2025, 19:24
Bertiel schreef: 16 jun 2025, 19:06 Het is een zeer grote uitzondering dat een kleine armlastige gemeente met een kandidaat bedeeld wordt.
Ik heb zo al een inschatting welke vacatures ingevuld worden. Ik hoop dat ik ongelijk heb
Dit is een stuk duidelijker dan een rare vraag. Zoals door heel de geschiedenis heen zijn grote gemeente populairder. Ook kleine gemeente die veel betalen zijn vaak vacant.

Doe eens een voorspelling.
Welke dominee waar heb ik geen idee van. Maar de genoemde top 9 exclusief Lisse, Kampen en Kapelle verwacht ik wel dat die voorzien worden. Maar ik hoop dat ik volledig er naast zit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
GG links

Bericht door GG links »

R+ck schreef: 17 jun 2025, 15:09
Ik heb net de bovenstaande preek van ds. Vreugdenhil beluisterd, maar wat een andere preek als wij hier gewend zijn...
Wat is hier anders aan dan jij gewend bent? (uit oprechte interesse, ik luister n.l graag naar beide predikanten)
Ik hoor toch wel accentverschillen. De preek van ds. Huiser is veel beschouwelijker van aard. Ik ben nu bij het 2r punt dus mijn reactie is nog niet compleet.
R+ck

Bericht door R+ck »

GG links schreef: 17 jun 2025, 15:29
R+ck schreef: 17 jun 2025, 15:09
Ik hoor toch wel accentverschillen. De preek van ds. Huiser is veel beschouwelijker van aard. Ik ben nu bij het 2r punt dus mijn reactie is nog niet compleet.
Oke. Ik zal deze ook eens beluisteren.
Ik hoorde recent een weekdienst in Capelle a.d IJssel van ds. Huijser over Hebr 2:9 waar ik positief door verrijkt en verrast ben.
Ook werd daar evenwichtig de uitverkiezing en verantwoordelijkheid van de mens gepreekt met de nadruk op onze onwil ipv de onmacht waar we ons vaak achter verschuilen.
Ik zal de link bijvoegen: https://kerkdienstgemist.nl/stations/89 ... 4550000897
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

De preek van ds. Vreugenhil is meer op Christus gericht! Dat heb ik wel gemist in preek die jij nu aanhaalt. Ik denk dat er helemaal geen sprake is van avondmaalsdrang. Als je ziet hoe weinig er aan HA gaan, kun je onmogelijk zeggen dat er drang is..
-DIA-

Bericht door -DIA- »

De Rijssenaar schreef: 17 jun 2025, 16:06
De preek van ds. Vreugenhil is meer op Christus gericht! Dat heb ik wel gemist in preek die jij nu aanhaalt. Ik denk dat er helemaal geen sprake is van avondmaalsdrang. Als je ziet hoe weinig er aan HA gaan, kun je onmogelijk zeggen dat er drang is..
In de preek van ds Vreugdenhil hoor ik niets van toetsing, en eigenlijk helemaal geen voorbereiding voor het H. Avondmaal. Deze separatie hoor juist helder bij de andere preek. Daar ligt een heel groot verschil. De preek van ds. Vreugdenhil zal voor velen wel aangenaam zijn om te horen, maar er zit geen ontdekking in. Daarentegen, de andere preek zal voor sommigen onverteerbaar zijn omdat het teveel bloot legt wat niet kan lijden. Dat zou best een pijnpunt kunnen zijn voor niet weinigen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
R+ck

Bericht door R+ck »

Zijn we nu niet precies aan het doen waar we ons een pagina terug over beklagen?

Laten we deze beide broeders naast elkaar laten staan, ze zijn beide geroepen dienstknechten van God die beide op hun manier de Schrift uitleggen en ook verschillende accenten leggen.
Dit soort verwijtende uitspraken en conclusies "dit is goed en dat is fout" kunnen wij niet op basis van 1 preek maken en houdt de verwijdering in stand.
Als (de breedte van) ons kerkverband ons lief is laten we dan tot onszelf inkeren en onbevooroordeeld luisteren en bidden of wij en de predikers gedoopt mogen worden met de Helige Geest, elke dienst weer. Dan valt de predikant weg en is het Christus zelf die tot ons spreekt.
De Rijssenaar

Bericht door De Rijssenaar »

-DIA- schreef: 17 jun 2025, 16:19
De Rijssenaar schreef: 17 jun 2025, 16:06
In de preek van ds Vreugdenhil hoor ik niets van toetsing, en eigenlijk helemaal geen voorbereiding voor het H. Avondmaal. Deze separatie hoor juist helder bij de andere preek. Daar ligt een heel groot verschil. De preek van ds. Vreugdenhil zal voor velen wel aangenaam zijn om te horen, maar er zit geen ontdekking in. Daarentegen, de andere preek zal voor sommigen onverteerbaar zijn omdat het teveel bloot legt wat niet kan lijden. Dat zou best een pijnpunt kunnen zijn voor niet weinigen.
Je maar de taak is toch niet alleen bloot leggen? Het is ook de mogelijkheid aanwijzen om vergeving te krijgen.. Het waarschuwen voor avondmaalsdrang (terwijl er maar zeer weinigen aangaan) is natuurlijk de wereld op z'n kop. Ik snap best dat, als er misschien gemakkelijk over HA wordt gedacht dat zo'n waarschuwing op zn plek is. Maar nu lijkt het meer een rechtvaardiging waarom er zo weinig aangaan. Het is juist niet ontdekkend. Echt ontdekkend was geweest als hij had gewaarschuwd voor de doodsheid. Dat het zo erg is dat er zo weinig mensen aan het HA kunnen deelnemen. Dat was echt ontdekkend geweest. Nu kan iedereen (die niet aangaat) weer gerust verder leven en denken: tja, tis voor mij niet... Vanuit God bezien is het verschrikkelijk dat het zo gesteld is..
Job

Bericht door Job »

Onvergelijkbaar.
Hoezo onvergelijkbaar?
Dat geloof ik graag. Ik blink niet altijd uit in tact, maar over deze mijn formulering heb ik goed nagedacht :jongle . Ik zeg niet dat beide predikanten niet populair zijn. Zelf mag ik ze beiden ook graag horen, net als dat voor vele anderen geldt. Wel voelt aan ds. Vergunst een specifieke doelgroep zich verbonden en kun je bij al zijn preken en lezingen die online komen zien dat de luistercijfers uitzonderlijk hoog zijn.

De N57 is voor Walcherse en Flakkeese bezwaarde Gergemmers in een halfuurtje genomen. En voor hen met grote honger nog wel sneller. Aangezien wat omrijden voor velen geen probleem (meer) is op de zondagen, denk ik dat je een grote toestroom dan niet moet uitsluiten, ondanks dat Haamstede inderdaad wat afgelegen ligt.

Maar nogmaals: daar is een gemeente, op de inkomsten na, verder helemaal niet bij gebaat.
Plaats reactie