Ik blijf het lastig vinden dat je delen van de kerk schaart onder het geheel van God.Johann Gottfried Walther schreef: ↑11 jun 2025, 12:55Als het geheel van de kerk van God is, dan zijn de delen het ook.merel schreef: ↑11 jun 2025, 10:29De kerk in Handelingen 2 kan je niet vergelijken met alle dependances die nu zijn ontstaan. Vooral de protestanten hebben daar een handje van. Dat is zeer zeker niet op deze wijze door God bedoelt. Het gaat om de wereldwijde kerk en niet om een kerkverband die in een ander land niet eens bestaat. Dan denk je mijns inziens te klein over de wereldwijde kerk.Johann Gottfried Walther schreef: ↑11 jun 2025, 09:54
De gemeente (dat zijn de ware Christgelovigen) daarvan is Christus het hoofd.
Hij is het hoofd van Zijn (geestelijke) lichaam.
God roept zondaren van uit de duisternis en het dood zijn in zonde en misdaden, in Zijn genade licht, in het leven met Christus door het geloof.
Al in Handelingen 2 ontstond een "organisatie"
De kerk/de gemeente laat zich als het goed is leiden door Gods woord, als men dat niet/niet meer doet, dan kan de Geest zich terugtrekken, zonder hoofd is er geen leven.
Als je jouw en de visie van Merel volgt, kom je op: mensen organiseren een kerk/gemeente, mensen beleggen kerkdiensten, alles heel menselijk, waar is God dan?
Het is Zijn kerk, niet de kerk van mensen, juist door het als een menselijk iets te zien, komen er vele dwalingen.
Als je werkelijk Gods gezag wilt volgen en dus ook Zijn woord, dan zie je de kerk als iets van de God, drie-enig.
En daarom is scheuren zo erg!
Als het hele huis van mij is, is de woonkamer dat maar ook de badkamer.
Scheuringen zijn menselijke zonden, maar als het niet samen gaat meer doordat een deel Gods woord niet serieus neemt, dan kan het niet meer.
Jij denkt klein ik, denk juist groot, jullie begrijpen mijn punt niet zo lijkt.
Ik kijk heel erg over kerkmuren heen, dat heb ik al vaker betuigd, maar sommige zijn zo genuanceerd en ruimdenkend dat er bijna helemaal geen grenzen zijn, en men bang moet zijn dat er Bijbelse grenzen over worden gegaan.
De tijd/visie van (bijna) alles moet kunnen, want ergens op de wereld gebeurd het ook wel, of als je wereldwijd kijkt zijn er nog grotere verschillen gaat niet op, en wijs Gods woord ons niet.
Ongelovigen horen niet bij het lichaam waarvan Christus het hoofd is. Daarom door deze vermenging en invoering van het woord kerk is er mijns inziens veel ruis op de lijn ontstaan.
Iemand schreef hier al eens; gemeente en Gemeente worden ook door elkaar gebruikt en dan komt er verwarring.