@ Herman, Dat betwijfel ik ernstig of de Afscheiding van 1834 ermee begon dat de Cock van Ulrum de DL weer is gaan lezen en toepassen. Het ging pas helemaal fout ( vanuit mijn anti- afscheidings perspectief) toen ds. H.P. Scholte van Doeveren naar Groningen kwam en met zijn dadendrang grote invloed uitoefende op ds. de Cock.Herman schreef: ↑10 jun 2025, 08:34Mijns insziens niet, nee. Moderne hermeneutiek gaat echt niet alleen over de vrouw in het ambt, maar is veel breder.ZWP schreef: ↑10 jun 2025, 08:24 Wordt het Woord dan niet gerespecteerd in die gemeenten waar vrouwen in het ambt dienen? Het klopt weliswaar niet met jouw (en mijn) uitleg van de tekst, maar dat is toch iets anders dan dat het Woord niet wordt gerespecteerd, mijns inziens. Dat is weer de oude kwestie van Schriftuitleg en Schriftgezag, lijkt me.
De belijdenisgeschriften zijn zogenaamd niet in het geding, maar ik herinner mij een discussie tussen JMJ Kieviet en één van de zonen Den Hertog over de plaats en de positie van de DL. Die waren volgens de eerste nog wel relevant voor het onderwijs van de christelijke gemeente en volgens de tweede niet. Maar voor de kerken van de Afscheiding is dat nu juist een legitimiteitsbeginsel! Die hele Afscheiding van 1834 is begonnen omdat ds. De Cock van Ulrum de DL weer is gaan lezen en toepassen. Ook dit voorbeeld is opzichzelf geen legitimatie voor een breuk, zo denk ik zelf ook, maar een hele berg van zulke elementen culmineren toch in het besef dat je niet langer bij elkaar hoort.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Ja, dat is allemaal waar, maar De Cock is geschorst omdat hij op basis van zijn lezing van de DL de prediking van zijn collega's onder kritiek ging stellen. Dus dat is een schakel in het geheel, wat gewoon meespeelt. Die mannen van de Afscheiding waren vervelende figuren die steeds met een geheven vingertje de classis de les stonden te lezen en daarom werden ze geschorst en dat was dan weer een reden om een Afscheiding in gang te zetten. Er spelen daar nog tientallen elementen mee, natuurlijk, maar dat neemt niet weg dat het qua theologische ligging wel degelijk ging om een beweging naar Dordt toe, ten koste van de Groninger school.JanRap schreef: ↑10 jun 2025, 12:16 Herman, Dat betwijfel ik ernstig of de Afscheiding van 1834 ermee begon dat de Cock van Ulrum de DL weer is gaan lezen en toepassen. Het ging pas helemaal fout ( vanuit mijn anti- afscheidings perspectief) toen ds. H.P. Scholte van Doeveren naar Groningen kwam en met zijn dadendrang grote invloed uitoefende op ds. de Cock.
-
De Afscheiding vond plaats in 1834.J de Groot schreef: ↑10 jun 2025, 14:15Dit is wel geschiedvervalsing, mijns inziens
Denk bijvoorbeeld aan dominee Ledeboer
Ledeboer werd pas in 1838 predikant en werd in 1840 geschorst en in 1841 afgezet. Weer iets later brouilleerde hij zich met de Afscheiding.
Ledeboer en de Afscheiding hebben weinig met elkaar te maken.
Het is onbetamelijk om iemand van geschiedvervalsing te betichten, terwijl zelf uit een enkele zin blijkt dat de feiten in zijn geheugen niet kloppen met hoe ze zich hebben voorgedaan.
Hier ben ik mee eens. De enige wat ik bij wil voegen is dat net als een mislukt huwelijk er moet nog gezien worden wie de kosten gaan betalen en hoe de goederen verdeeld wordt.Ambtenaar schreef: ↑10 jun 2025, 10:23Nee hoor, dat denk je maar.Jawel, dat ben je wel.Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.Jullie als CGK zijn echt niet bijzonder. Ook al denk je dat misschien. Gewoon een beperkt aantal mensen met bepaalde - niet unieke - opvattingen, een aantal kerkgebouwen, etc. Zoals er zovele groepen zijn.Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.Ik heb toch sterk de indruk dat die verbondenheid minder gevoeld wordt heden ten dage.En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.Afspraken moet je tijdig herzien. Niet alles wat x-jaar geleden een goede afspraak leek, is dat nu ook nog. Statuten van verenigingen, stichtingen, etc. worden ook eens in de zoveel jaar herzien.En ja, daar zijn afspraken voor nodig. Afspraken die je na moet komen!Volgens mij is het gesprek gestagneerd. En voer het gesprek dan intern, niet via de media.Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.Die onderlinge erkenning heeft geen enkele waarde.Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.Nee, hoor. Dat is flauwekul en vrome praat. De kloof is inmiddels zo groot en zo diep, dan komt niet meer bij elkaar.En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken. Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!
Dit hele verhaal klinkt als een huwelijk dat is mislukt, maar waarvan de partners bij elkaar blijven totdat de kinderen de deur uit zijn. Nu maar hopen voor de CGK dat de kinderen bijna de deur uit zijn. Anders volgt nog een zwaar en ellendig leven de komende jaren.
En natuurlijk de leiders binnen de CGK. Een rode kaart voor allemaal. Bestuurlijk gepruts van de bovenste plank.
-
Hoe zie jij jouw liefde tot de kerk? Is dat de plaatselijke gemeente, landelijke kerkverband, ieder die Christus liefheeft ongeacht de kerk?
-
Ik meen dat je dit toch niet los van elkaar kan zien ,aangezien Ledeboer zich niet wilde conformeren aan het verplichte zingen van gezangenHerman schreef: ↑10 jun 2025, 14:29De Afscheiding vond plaats in 1834.J de Groot schreef: ↑10 jun 2025, 14:15Dit is wel geschiedvervalsing, mijns inziens
Denk bijvoorbeeld aan dominee Ledeboer
Ledeboer werd pas in 1838 predikant en werd in 1840 geschorst en in 1841 afgezet. Weer iets later brouilleerde hij zich met de Afscheiding.
Ledeboer en de Afscheiding hebben weinig met elkaar te maken.
Het is onbetamelijk om iemand van geschiedvervalsing te betichten, terwijl zelf uit een enkele zin blijkt dat de feiten in zijn geheugen niet kloppen met hoe ze zich hebben voorgedaan.
Daarnaast is de term ' die mannen van de Afscheiding waren vervelende figuren die steeds met een geheven vingertje de classis de les stonden te lezen ' mijns inziens ook ontbetamelijk
Waarom zo onvriendelijk hier over ?
Dat is primair de plaatselijke gemeente en secundair de wereldwijde kerk.Refojongere schreef: ↑10 jun 2025, 15:06 Hoe zie jij jouw liefde tot de kerk? Is dat de plaatselijke gemeente, landelijke kerkverband, ieder die Christus liefheeft ongeacht de kerk?
-
Wereldwijde kerk, dus ook de CGK. Ik zie meer afstandelijkheid en harde oordelen dan verbondenheid...jammer.Ambtenaar schreef: ↑10 jun 2025, 15:56Dat is primair de plaatselijke gemeente en secundair de wereldwijde kerk.Refojongere schreef: ↑10 jun 2025, 15:06 Hoe zie jij jouw liefde tot de kerk? Is dat de plaatselijke gemeente, landelijke kerkverband, ieder die Christus liefheeft ongeacht de kerk?
Ambtenaar heeft volkomen gelijk. Aan kerkverbanden an sich is weinig christelijks te ontdekken. De complete protestante kerk is ontstaan door ruzie en twist.
Ook inzake de CGK bestookt men blijkbaar synode leden over Twitter. Daar is nog weinig christelijks te vinden ondanks vele vrome woorden. De boedel verdelen en aansluiten bij een al bestaand kerkverband lijkt mij de beste oplossing.
Ook inzake de CGK bestookt men blijkbaar synode leden over Twitter. Daar is nog weinig christelijks te vinden ondanks vele vrome woorden. De boedel verdelen en aansluiten bij een al bestaand kerkverband lijkt mij de beste oplossing.
Het is allemaal rozengeur en maneschijn? Gewoon benoemen hoe het is. Het zal allemaal teer liggen, etc. Maar dat is met meel in de mond praten.Refojongere schreef: ↑10 jun 2025, 17:53
Wereldwijde kerk, dus ook de CGK. Ik zie meer afstandelijkheid en harde oordelen dan verbondenheid...jammer.
Waar ik vandaan kom, hanteert met een heldere platitude om dergelijke situaties te duiden. Ik zal omwille van de gevoelens van anderen deze voor nu achterwege laten.
En ik voel mij zeker niet verbonden met organisaties, wel met mensen. En een aantal mensen in de CGK heeft lopen prutsen de afgelopen dertig jaar. Dat mag ook best benoemd worden. Ze zijn overigens niet de enigen. Ook rond de fusie van de kerken in de PKN hebben mensen onjuist gehandeld. En zo valt in elke kerk wel iets te noemen waar mensen zogenaamd op basis van principes of formaliteiten weinig menselijk zijn geweest.
-
Je voelt je verbonden met de wereldwijde kerk, maar zodra het komt op kerkscheuringen, hoe een kerk organisatorisch in elkaar steekt, voel je niks? Waarschijnlijk ben je dan ten diepste congegrationalist. Maargoed, ik snap het ergens wel. Ik voel ook niks bij Chinese of Noord-Koreaanse kerkverbanden. Terwijl ik me wel met hen verbonden weet als deel van de wereldwijde kerk.Ambtenaar schreef: ↑10 jun 2025, 18:13Het is allemaal rozengeur en maneschijn? Gewoon benoemen hoe het is. Het zal allemaal teer liggen, etc. Maar dat is met meel in de mond praten.Refojongere schreef: ↑10 jun 2025, 17:53
Wereldwijde kerk, dus ook de CGK. Ik zie meer afstandelijkheid en harde oordelen dan verbondenheid...jammer.
Waar ik vandaan kom, hanteert met een heldere platitude om dergelijke situaties te duiden. Ik zal omwille van de gevoelens van anderen deze voor nu achterwege laten.
En ik voel mij zeker niet verbonden met organisaties, wel met mensen. En een aantal mensen in de CGK heeft lopen prutsen de afgelopen dertig jaar. Dat mag ook best benoemd worden. Ze zijn overigens niet de enigen. Ook rond de fusie van de kerken in de PKN hebben mensen onjuist gehandeld. En zo valt in elke kerk wel iets te noemen waar mensen zogenaamd op basis van principes of formaliteiten weinig menselijk zijn geweest.
Ik heb er overigens geen moeite mee om zaken te benoemen die niet goed zijn gegaan. Maar als je echt zo stoer bent dan moet je ook rechtstreeks in het gezicht van mensen als ds. Buijs en ds. Westerink kunnen zeggen dat het prutsers zijn. Waarmee ik wil aangeven: houd het dan zakelijk en speel niet op de man. Je komt aan hun integriteit als je alles afdoet met "vrome praat". Oordeel niet.
Geen enkele moeite mee om dat te zeggen. Ook niet rechtstreeks tegen betrokkenen. Dat heeft niets met integriteit te maken. Mensen handelen zoals ze denken dat ze moeten handelen met alle goede bedoelingen van dien. Het effect van dat handelen kan chaos zijn, zoals nu. En dan mag je hard zijn in het oordeel. Had ik het beter gedaan, wellicht niet. Maar dat staat er geheel los van.Refojongere schreef: ↑10 jun 2025, 18:55 . Maar als je echt zo stoer bent dan moet je ook rechtstreeks in het gezicht van mensen als ds. Buijs en ds. Westerink kunnen zeggen dat het prutsers zijn. Waarmee ik wil aangeven: houd het dan zakelijk en speel niet op de man. Je komt aan hun integriteit als je alles afdoet met "vrome praat". Oordeel niet.
- Johann Gottfried Walther
Ambtenaar, jij ziet de kerk niet als waar Christus het hoofd van is, en God de eigenaar, maar als een menselijk georganiseerd iets?
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"