Wordt het Woord dan niet gerespecteerd in die gemeenten waar vrouwen in het ambt dienen? Het klopt weliswaar niet met jouw (en mijn) uitleg van de tekst, maar dat is toch iets anders dan dat het Woord niet wordt gerespecteerd, mijns inziens. Dat is weer de oude kwestie van Schriftuitleg en Schriftgezag, lijkt me.Herman schreef: ↑10 jun 2025, 08:12Dit heeft niets van doen met de kerkvisie van de Reformatie. De grens van de kerk ligt daar waar het Woord wordt gerespecteerd (NGB). De vrouw in het ambt staat hier qua symboliek gelijk met de beelden in de kerk. Om maar eens een vergelijking te trekken.DDD schreef: ↑09 jun 2025, 22:19 Een mooie oproep van dr. Huijgen:
https://cvandaag.nl/106091-cgk-synode-s ... -nu-verder
Ik ben het daar helemaal mee eens.De grens van de kerk ligt waar Christus die trekt en niet waar onze besluiten (hoe belangrijk ook!) worden aangetast. Dus wordt er een bijeenkomst belegd enkel voor diegenen die zich aan alle besluiten hebben gehouden: houd afstand.
Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024
Dit gaat toch terug op Calvijn boek IV, H1.12-13? Dus hoezo niet in lijn met de Reformatorische kerkvisie?Herman schreef: ↑10 jun 2025, 08:12Dit heeft niets van doen met de kerkvisie van de Reformatie. De grens van de kerk ligt daar waar het Woord wordt gerespecteerd (NGB). De vrouw in het ambt staat hier qua symboliek gelijk met de beelden in de kerk. Om maar eens een vergelijking te trekken.DDD schreef: ↑09 jun 2025, 22:19 Een mooie oproep van dr. Huijgen:
https://cvandaag.nl/106091-cgk-synode-s ... -nu-verder
Ik ben het daar helemaal mee eens.De grens van de kerk ligt waar Christus die trekt en niet waar onze besluiten (hoe belangrijk ook!) worden aangetast. Dus wordt er een bijeenkomst belegd enkel voor diegenen die zich aan alle besluiten hebben gehouden: houd afstand.
En die zin 'De vrouw in het ambt staat hier qua symboliek gelijk met de beelden in de kerk.' dat kan en mag u vinden, maar is door de GS niet uitgesproken. En daarmee is de cirkel weer rond. Terug naar het gesprek en voer nu samen het gesprek of hier niet 'mogelijk' maar of het Schriftgezag in het geding ís! En spreek dit dan ook als GS uit.
Mijns insziens niet, nee. Moderne hermeneutiek gaat echt niet alleen over de vrouw in het ambt, maar is veel breder.ZWP schreef: ↑10 jun 2025, 08:24 Wordt het Woord dan niet gerespecteerd in die gemeenten waar vrouwen in het ambt dienen? Het klopt weliswaar niet met jouw (en mijn) uitleg van de tekst, maar dat is toch iets anders dan dat het Woord niet wordt gerespecteerd, mijns inziens. Dat is weer de oude kwestie van Schriftuitleg en Schriftgezag, lijkt me.
De belijdenisgeschriften zijn zogenaamd niet in het geding, maar ik herinner mij een discussie tussen JMJ Kieviet en één van de zonen Den Hertog over de plaats en de positie van de DL. Die waren volgens de eerste nog wel relevant voor het onderwijs van de christelijke gemeente en volgens de tweede niet. Maar voor de kerken van de Afscheiding is dat nu juist een legitimiteitsbeginsel! Die hele Afscheiding van 1834 is begonnen omdat ds. De Cock van Ulrum de DL weer is gaan lezen en toepassen. Ook dit voorbeeld is opzichzelf geen legitimatie voor een breuk, zo denk ik zelf ook, maar een hele berg van zulke elementen culmineren toch in het besef dat je niet langer bij elkaar hoort.
Geef er gevolg aan en stop met al dat drama. En veeg die krokodillentranen ook maar snel af, die zijn niet geloofwaardig. Vanitas vanitatum, omnia vanitas.
Zeg ik in het algemeen.
Ik pleit ook voor de nodige nuchterheid. Maar blijkbaar is dat niet helemaal mogelijk, ook als je als buitenstaander wat gedachten ventileert.
Ik heb het omgekeerde proces meegemaakt, een fusie. Al die kortzichtigheid en emoties verergeren de situatie enkel maar. Als je samen niet meer door één deur kan, jammer. Blijf niet zeuren en de ander verwijten maken. Kies je eigen weg. En denk vooral niet dat je bijzonder bent, want dat ben je niet. Kom vooral in actie. Wil je niet meer samen in een kerk? Prima, stap eruit. Verdeel de boedel en ga je eigen gang. En kom vooral niet met vrome praatjes.
Wanneer een kerkverband niet meer is dan een organisatie, helemaal eens.
Dan kun je herverkavelen, reorganiseren ed.
Maar een kerkverband is anders. Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.
Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.
En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.
En ja, daar zijn afspraken voor nodig.
Afspraken die je na moet komen!
Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.
Wanneer dit vastloopt, kan je niet simpel zeggen: reorganiseer de boel maar.
Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.
En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken.
Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!
Dan kun je herverkavelen, reorganiseren ed.
Maar een kerkverband is anders. Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.
Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.
En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.
En ja, daar zijn afspraken voor nodig.
Afspraken die je na moet komen!
Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.
Wanneer dit vastloopt, kan je niet simpel zeggen: reorganiseer de boel maar.
Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.
En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken.
Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!
Nee hoor, dat denk je maar.
Jawel, dat ben je wel.Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.
Jullie als CGK zijn echt niet bijzonder. Ook al denk je dat misschien. Gewoon een beperkt aantal mensen met bepaalde - niet unieke - opvattingen, een aantal kerkgebouwen, etc. Zoals er zovele groepen zijn.Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.
Ik heb toch sterk de indruk dat die verbondenheid minder gevoeld wordt heden ten dage.En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.
Afspraken moet je tijdig herzien. Niet alles wat x-jaar geleden een goede afspraak leek, is dat nu ook nog. Statuten van verenigingen, stichtingen, etc. worden ook eens in de zoveel jaar herzien.En ja, daar zijn afspraken voor nodig. Afspraken die je na moet komen!
Volgens mij is het gesprek gestagneerd. En voer het gesprek dan intern, niet via de media.Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.
Die onderlinge erkenning heeft geen enkele waarde.Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.
Nee, hoor. Dat is flauwekul en vrome praat. De kloof is inmiddels zo groot en zo diep, dan komt niet meer bij elkaar.En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken. Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!
Dit hele verhaal klinkt als een huwelijk dat is mislukt, maar waarvan de partners bij elkaar blijven totdat de kinderen de deur uit zijn. Nu maar hopen voor de CGK dat de kinderen bijna de deur uit zijn. Anders volgt nog een zwaar en ellendig leven de komende jaren.
En natuurlijk de leiders binnen de CGK. Een rode kaart voor allemaal. Bestuurlijk gepruts van de bovenste plank.
Die gesprekken zijn er zowel tijdens 2022 als aan het begin van 2025 als tijdens het convent in 2024 geweest, maar we staan uiteindelijk toch op het punt waar we nu staan.
Op individueel niveau zijn daar dus positieve dingen over te zeggen. Zoals predikanten die in linkse gemeenten géén vrouwen in het ambt bevestigen, vanwege de afspraken en daarmee Filippenzen 2 op een waardige manier invullen. Maar over het geheel gezien is dit dus niet de realiteit.
Daar verschillen we dan van mening. Ik denk dat die gesprekken er niet, in ieder geval niet voldoende, zijn geweest. En waar er een begin of aanzet tot zo'n gesprek was op de GS, werd dit niet opgevolgd. En (als het gesprek al is geweest) het heeft zeker niet geleid tot conclusies in de vorm van besluiten.Herman schreef: ↑10 jun 2025, 10:29Die gesprekken zijn er zowel tijdens 2022 als aan het begin van 2025 als tijdens het convent in 2024 geweest, maar we staan uiteindelijk toch op het punt waar we nu staan.
Op individueel niveau zijn daar dus positieve dingen over te zeggen. Zoals predikanten die in linkse gemeenten géén vrouwen in het ambt bevestigen, vanwege de afspraken en daarmee Filippenzen 2 op een waardige manier invullen. Maar over het geheel gezien is dit dus niet de realiteit.
Twijfel of het zinvol is om op zoveel 'onzin' te reageren. Maar prima als u het anders ziet.Ambtenaar schreef: ↑10 jun 2025, 10:23Nee hoor, dat denk je maar.Jawel, dat ben je wel.Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.Jullie als CGK zijn echt niet bijzonder. Ook al denk je dat misschien. Gewoon een beperkt aantal mensen met bepaalde - niet unieke - opvattingen, een aantal kerkgebouwen, etc. Zoals er zovele groepen zijn.Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.Ik heb toch sterk de indruk dat die verbondenheid minder gevoeld wordt heden ten dage.En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.Afspraken moet je tijdig herzien. Niet alles wat x-jaar geleden een goede afspraak leek, is dat nu ook nog. Statuten van verenigingen, stichtingen, etc. worden ook eens in de zoveel jaar herzien.En ja, daar zijn afspraken voor nodig. Afspraken die je na moet komen!Volgens mij is het gesprek gestagneerd. En voer het gesprek dan intern, niet via de media.Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.Die onderlinge erkenning heeft geen enkele waarde.Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.Nee, hoor. Dat is flauwekul en vrome praat. De kloof is inmiddels zo groot en zo diep, dan komt niet meer bij elkaar.En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken. Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!
Dit hele verhaal klinkt als een huwelijk dat is mislukt, maar waarvan de partners bij elkaar blijven totdat de kinderen de deur uit zijn. Nu maar hopen voor de CGK dat de kinderen bijna de deur uit zijn. Anders volgt nog een zwaar en ellendig leven de komende jaren.
En natuurlijk de leiders binnen de CGK. Een rode kaart voor allemaal. Bestuurlijk gepruts van de bovenste plank.
De lijn waarin de Reformatie de Schrift naspreekt over de kerk en het verband is echt wel anders.
Waar we elkaar vinden is die rode kaart en het bestuurlijke gepruts.
Ik bekijk dit zonder enige emotie. Dat zorgt al voor een verschil.
Achteraf is alles makkelijk, maar iedereen had kunnen inzien dat op enig moment het verschil van inzicht over o.a. vrouwen in het ambt tot een conflict zou leiden. Opvattingen zoals verwoord in een minderheidsrapport gaan niet weg met een besluit van een synode. En het kan gebeuren dat de minderheid groter wordt, dus het geluid ook meer pregnant. Ik kan me haast niet voorstellen dat men dat niet voorzien heeft. Besluiten in het verleden over de vrouw in het ambt zijn dus niet meer dan een pyrrusoverwinning voor de tegenstanders. De boel valt nu uit elkaar. Men had destijds al moeten besluiten uit elkaar te gaan of ruimte moeten inbouwen voor plaatselijke invulling. Nu is het te laat.
Dat denk jij. Iedereen maakt toch altijd van alles zijn eigen verhaal en denkt dat de kunnen onderbouwen op basis van wat in het verleden is beweerd en geschreven of wat in de Bijbel staat. Dat maakt op mij niet bepaald indruk.De lijn waarin de Reformatie de Schrift naspreekt over de kerk en het verband is echt wel anders.
Je kunt A besluit of B besluiten. Onderliggende opvattingen gaan niet weg met een besluit. Dat is een grote denkfout. Je kunt op een synode besluiten dat vrouwen geen ambt mogen bekleden in de kerk, maar daarmee verdwijnt die opvatting niet.MidMid schreef: ↑10 jun 2025, 10:37 Daar verschillen we dan van mening. Ik denk dat die gesprekken er niet, in ieder geval niet voldoende, zijn geweest. En waar er een begin of aanzet tot zo'n gesprek was op de GS, werd dit niet opgevolgd. En (als het gesprek al is geweest) het heeft zeker niet geleid tot conclusies in de vorm van besluiten.
Als je het niet eens ben met een genomen besluit, dan zijn er twee opties. Of het ligt niet-prinicipieel. Dan conformeer je je. Of het ligt wel principieel. Dan trek je je conclusies. Dat geldt in de politiek. Dat geldt in een vereniging. Dat geldt in een kerkenraad. Dat geldt in een kerkverband.
Je hebt het nog altijd over 'de moeder' van velen onder ons, waarvan zij innig houden. Daar kun je niet zo over pratenAmbtenaar schreef: ↑10 jun 2025, 10:23Nee hoor, dat denk je maar.Jawel, dat ben je wel.Wij zijn als CGK geen club met een bestuur.Jullie als CGK zijn echt niet bijzonder. Ook al denk je dat misschien. Gewoon een beperkt aantal mensen met bepaalde - niet unieke - opvattingen, een aantal kerkgebouwen, etc. Zoals er zovele groepen zijn.Wij zijn gemeenten die elkaar hebben erkent als gemeente van Christus.Ik heb toch sterk de indruk dat die verbondenheid minder gevoeld wordt heden ten dage.En vanuit die (h)erkenning in Schrift en belijdenis weten we ons met elkaar verbonden.Afspraken moet je tijdig herzien. Niet alles wat x-jaar geleden een goede afspraak leek, is dat nu ook nog. Statuten van verenigingen, stichtingen, etc. worden ook eens in de zoveel jaar herzien.En ja, daar zijn afspraken voor nodig. Afspraken die je na moet komen!Volgens mij is het gesprek gestagneerd. En voer het gesprek dan intern, niet via de media.Gebeurt dit niet, dan moet je in gesprek. Daarvoor hebben we routes afgesproken.Die onderlinge erkenning heeft geen enkele waarde.Nee, dan moet je eerlijk het gesprek voeren of je elkaar nog erkent als gemeente van Christus.Nee, hoor. Dat is flauwekul en vrome praat. De kloof is inmiddels zo groot en zo diep, dan komt niet meer bij elkaar.En trek dan maar conclusies en doe dan maar uitspraken. Dat is de diepgang die nodig is in het gesprek!