J de Groot schreef: ↑05 jun 2025, 20:40
Middenrefo schreef: ↑05 jun 2025, 20:28
J de Groot schreef: ↑05 jun 2025, 20:04
Middenrefo schreef: ↑05 jun 2025, 19:56
Voor het behoudende deel zijn er twee belangrijke problemen: 1) Er is kerkrechtelijk geen mogelijkheid om kerken die zich niet houden aan de synodebesluiten buiten het verband te plaatsen, en 2) het aantal lokale kerken met vrouwelijke ambtsdragers is gegroeid en alles wijst erop dat dit aantal blijft groeien. Het is waarschijnlijk dat over 10 jaar ongeveer de helft van de bestaande CGK kerken vrouwen in de ambten heeft.
Die combinatie is voor het behoudende deel de reden geweest om te kiezen voor een andere oplossing en dat is wat we nu zien en wat we de afgelopen maanden zagen aankomen. Of dat een scheuring is weet ik niet, ik zou het eerder een splitsing noemen. Ik ga ervan uit dat de motieven van de behoudende broeders om de kerk zuiver te houden oprecht zijn. Als dat zo is, dan zal dat moeten blijken uit de bereidheid om op basis van gelijkwaardigheid te praten over een boedelscheiding.
Mijn inschatting is dat 60 - 90 gemeenten mee zullen doen aan een doorstart van het behoudende deel en ik weet niet of dat genoeg is. Ik zie het artikel van de gebroeders Sok als een charmeoffensief om zoveel mogelijk middengemeenten mee te krijgen. Voor de beide flanken is namelijk de grote vraag welke beweging de middengemeenten gaan maken.
Er zullen ook gemeenten zijn die op plaatselijk niveau wel gaan scheuren. In feite zou je dan toch in totaal alsnog ongeveer de helft aan gemeenten kunnen hebben die voor de behoudende kant kiezen en de helft die dat niet wil?
Dat lijkt me wensdenken. Er zal allicht hier en daar een lokale scheuring komen, maar niet veel. Vaak is er wel een NGK in de buurt, of een PKN gemeente waar de mensen zich thuis voelen. Zelfs doorgewinterde CGK-ers uit middengemeenten hebben het wel een beetje gehad met hun kerkverband en zullen daar naaryoe gaan als hun gemeente kiest voor het behoudende deel. Wanneer een middengemeente kies voor het moderne deel, dan kunnen individuele leden zich aansluiten bij een behoudende CGK in de buurt of een HHK gemeente. Zelf een eigen kerk starten is namelijk geen kleinigheid. Zeker niet als er een hoop juridisch getouwtrek bij komt kijken.
Volgens mij doet jij aan wensdenken.
Ik denk juist dat de meeste doorgewinterde CGK- ers helemaal niet naar een andere kerk willen. Anders was dat op de synode ook wel naar voren gekomen.
Ik geloof niet dat wat je zegt echt waar is. De meeste middengemeenten hebben helemaal niets met een NGK en willen gewoon CGK blijven
Middengemeenten willen zeker het liefste CGK blijven, maar dan wel de CGK in al zijn variatie, mét de linker- en rechterflank. Als er een behoudende voortgezette CGK komt dan is dat niet meer hun CGK en is de overstap naar een andere gemeente makkelijker. Middengemeenten houden zich aan de synodebesluiten, maar nemen vaak ook alle ruimte die daarbinnen bestaat.
Liturgie: de synodebesluiten leggen de verantwoordelijkheid grotendeels bij de kerkenraad. Zo zijn er middengemeenten waar ze psalmen zingen in alle berijmingen, incl. DNP. Ze zingen naast de psalmen alle mogelijke liederen uit het Liedboek, Opwekking, Sela, etc. Ze maken naast het orgel dankbaar gebruik van piano en allerlei andere instrumenten.
Voorgangers: middengemeenten nodigen elke CGK predikant uit die bij hun wil preken; die variatie koesteren ze. Wat betreft niet CGK predikanten en kanselruil nemen ze ook alle ruimte die de synode biedt; NGK, PKN confessioneel, Bond, etc.
Dit type middengemeente gaat niet over naar een behoudende voortgezette CGK, omdat ze weten dat het dan een kwestie van tijd is dat die vrijheid wordt ingeperkt en omdat de cultuur en beleving echt heel anders is. Voor hun is het dan eigenlijk geen echte CGK meer.