Principes op basis van het Woord zijn vast. Het is een wonderlijk fenomeen dat elke generatie het wiel weer opnieuw uitvindt en daarmee de principes van het voorgeslacht afkeurt. Ik heb zelf niets tegen participerende vrouwen in de politiek, maar de dwingelandij komt me de strot uit. Men pusht net zolang tot men de zin heeft.MGG schreef: ↑24 mei 2025, 23:26Ook politieke partijen staan bloot aan de tijdgeest. Bij de CU zag je dat eerst met praktiserende homo's en nu bij PerspectieF waar er een duidelijke verschuiving is op het gebied van abortus. Nu hoeft de tijdgeest niet verkeerd te zijn, maar de reden van de verandering van mening is wel erg belangrijk.
De SGP - een open partij
Re: De SGP - een open partij
Geheel eens!Job schreef: ↑24 mei 2025, 23:30Principes op basis van het Woord zijn vast. Het is een wonderlijk fenomeen dat elke generatie het wiel weer opnieuw uitvindt en daarmee de principes van het voorgeslacht afkeurt. Ik heb zelf niets tegen participerende vrouwen in de politiek, maar de dwingelandij komt me de strot uit. Men pusht net zolang tot men de zin heeft.MGG schreef: ↑24 mei 2025, 23:26Ook politieke partijen staan bloot aan de tijdgeest. Bij de CU zag je dat eerst met praktiserende homo's en nu bij PerspectieF waar er een duidelijke verschuiving is op het gebied van abortus. Nu hoeft de tijdgeest niet verkeerd te zijn, maar de reden van de verandering van mening is wel erg belangrijk.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
- Maanenschijn
Ook al komt men met bussen vol, de afvaardiging en aantal stemmen blijft volgens mij gelijk. Als dus het aantal aanwezige kiesverenigingen het zelfde is, wijzigen busladingen zandgronders daar niks aan.
Wel is het heel simpel dat de doorsnee SGP stemmer vaak niet vertegenwoordigd is in een SGP bestuur of aanwezig is op de kiesvereniging. Daar zit toch veel meer de actieve en principiële SGP-er. De meerderheid van de stemmers kunnen zeker wel anders denken dan de kiesmannen.
Wel is het heel simpel dat de doorsnee SGP stemmer vaak niet vertegenwoordigd is in een SGP bestuur of aanwezig is op de kiesvereniging. Daar zit toch veel meer de actieve en principiële SGP-er. De meerderheid van de stemmers kunnen zeker wel anders denken dan de kiesmannen.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Dat klopt niet helemaal.Maanenschijn schreef:Ook al komt men met bussen vol, de afvaardiging en aantal stemmen blijft volgens mij gelijk. Als dus het aantal aanwezige kiesverenigingen het zelfde is, wijzigen busladingen zandgronders daar niks aan.
Kiesverenigingen komen niet altijd met de maximaal aantal stemgerechtigden afgevaardigden. Soms is het lastig om leden te mobiliseren om naar een partijdag te gaan.
Al denk ik wel dat de achterban wat kiezers betreft breder is dan de afgevaardigden inderdaad. Iets dat FlyingEagle ook al aangaf.
Het klinkt degelijk maar of het klopt vraag ik me af. Jobs zinnen zijn namelijk nogal vaag. En ze spreken elkaar tegen. Job heeft niets tegen participerende vrouwen in de politiek. Dat is geheel niet in lijn met de vroegere visie van de SGP. Daarmee keurt Job de principes van het voorgeslacht af. Of misschien toch niet, hij keurt het niet af maar is het er ook niet mee eens. Je ziet hiermee dus dat er binnen de SGP (er van uitgaande dat Job SGP-er is) verschillend gedacht wordt over dit principe. Dat is al lang zo, overigens.pierre27 schreef: ↑24 mei 2025, 23:31Geheel eens!Job schreef: ↑24 mei 2025, 23:30 Principes op basis van het Woord zijn vast. Het is een wonderlijk fenomeen dat elke generatie het wiel weer opnieuw uitvindt en daarmee de principes van het voorgeslacht afkeurt. Ik heb zelf niets tegen participerende vrouwen in de politiek, maar de dwingelandij komt me de strot uit. Men pusht net zolang tot men de zin heeft.
De vraag is ook welke dwingelandij Job bedoelt. Zijn dat de mensen van binnenuit die net als Job anders denken over de principes van het voorgeslacht of zijn dat de externe dwingelanden zoals het Clara Wichmaninstituut?
Tenslotte heeft de SGP zelf besloten om een dubbelbesluit te nemen. We zijn er op tegen maar verbieden het niet. Dan is het toch geen 'pushen tot men de zin heeft' wanneer een vrouw actief wordt binnen de partij?
Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.
Ze is opgestapt samen met 2 andere bestuursleden, en is inmiddels lid geworden van het CDA. (zie nd.nl)
Ze is opgestapt samen met 2 andere bestuursleden, en is inmiddels lid geworden van het CDA. (zie nd.nl)
Weet je hoelaat dat vanmorgen ongeveer was op Radio 1? @Ad Anker, goeie vragen, waar ik nog op terugkom.Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 10:55 Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.
-
ik vraag me ook af waarom er geen contact met hun is geweest
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
-
Het CDA wil abortus niet verbieden, maar enkel reguleren en proberen de vraag te verminderen. Zijn zulke standpunten voor haar minder belangrijk dan een vrouw op de lijst?? Wegens het vrouwenstandpunt naar de CU kan ik nog volgen. De CDA maakt behoorlijk andere afwegingen als het om medisch ethische vraagstukken gaat.Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 10:55 Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.
Het was rond 9.15 uurJob schreef: ↑26 mei 2025, 11:02Weet je hoelaat dat vanmorgen ongeveer was op Radio 1? @Ad Anker, goeie vragen, waar ik nog op terugkom.Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 10:55 Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.
Mee eens. Lilian Janse gaf pas in het interview in het RD aan dat een SGP-vrouw abortus veel beter op de kaart kan zetten in de Tweede Kamer dan een SGP-man. Bij de CDA lukt dit al niet. Daarom vind ik dit ook een bijzondere stap.MGG schreef: ↑26 mei 2025, 11:06Het CDA wil abortus niet verbieden, maar enkel reguleren en proberen de vraag te verminderen. Zijn zulke standpunten voor haar minder belangrijk dan een vrouw op de lijst?? Wegens het vrouwenstandpunt naar de CU kan ik nog volgen. De CDA maakt behoorlijk andere afwegingen als het om medisch ethische vraagstukken gaat.Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 10:55 Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.
---Knip---
Ik vraag me soms af of we als reformatorische kerken nu op het punt staan waar de gereformeerde kerken zeg 100 jaar geleden stonden. Op allerlei vlak is er opeens sprake van verschuivende panelen.
Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 11:08Het was rond 9.15 uurJob schreef: ↑26 mei 2025, 11:02Weet je hoelaat dat vanmorgen ongeveer was op Radio 1? @Ad Anker, goeie vragen, waar ik nog op terugkom.Narcis schreef: ↑26 mei 2025, 10:55 Zowel vanmorgen als vrijdagavond was Gonda van den Heuvel, (oud) bestuurslid van Sapientia op Radio1 te horen. Zij heeft daar 2x gezegd dat de partij wordt gegijzeld door de tegenstanders en er een angstsentiment wordt gecreëerd binnen de partij.

-
Hier het ND-interview: https://www.nd.nl/nieuws/politiek/12698 ... sgp-wij-vo
De reden voor opstappen ligt denk ik vooral in het idee dat het hoofdbestuur meer met ze in gesprek zou gaan maar dat dat niet gebeurde. En dan is een negatief advies over motie-Vlissingen wel een wat koude douche. Verder krijg ik er wat CGK vrouw in ambt gevoelens bij. Als we eerst maar toestaan dat de vrouwen op de lijst mogen kunnen we daarna verder 'in gesprek'. Maar als je dat landelijk toestaat is een gesprek toch niet meer nodig? Dan is de zaak afgedaan.
De reden voor opstappen ligt denk ik vooral in het idee dat het hoofdbestuur meer met ze in gesprek zou gaan maar dat dat niet gebeurde. En dan is een negatief advies over motie-Vlissingen wel een wat koude douche. Verder krijg ik er wat CGK vrouw in ambt gevoelens bij. Als we eerst maar toestaan dat de vrouwen op de lijst mogen kunnen we daarna verder 'in gesprek'. Maar als je dat landelijk toestaat is een gesprek toch niet meer nodig? Dan is de zaak afgedaan.