Gelezen (geloofsopbouwend)

J.C. Philpot

Re: Gelezen (geloofsopbouwend)

Bericht door J.C. Philpot »

Het is een zaak des geloofs dat wij kinderen Gods zijn; nochtans is er menige ervaring in ons, die daartegen getuigt. Het geloof echter, dat deze tegenbewijzen overwint en zich weet te verwarmen aan het vuur der liefde Gods — in plaats van liefde en zelfaanvaarding te moeten stelen uit andere bronnen — dat geloof is de wortel der heiligmaking. Het is een verderfelijke dwaling om de heiligheid te beschouwen als een bezit, afgescheiden van ons geloof. Want het geloof zelf is de allerhoogste vorm van onze afhankelijkheid van God.

Richard Lovelace
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

1. Ziekte raakt de hele mens

In de ziekte is de hele mens betrokken. Daarom wil God dat wij de ervaring van het ziek-zijn niet versmallen tot een louter lichamelijk gebeuren, hoe belangrijk deze kant ook is. Het lichamelijke treedt wel op de voorgrond, maar dat wil niet zeggen dat er geen geestelijke achtergrond is… Ziekte kan zo buitengewoon heilzaam zijn, omdat wij in gezonde dagen de levensproblemen veelal ontvluchten. We leven dan boven onze stand, in een schijnwereld. We waren bang om de vragen door te denken tot de bodem toe. Wij zagen geen weg, omdat wij de weg Góds niet wilden. Wij konden geen juiste houding vinden in onze teleurstellingen, omdat wij onszelf in het centrum stelden. Wij wilden niet gelouterd en geheiligd worden. En dit alles kan ziekte ten gevolge hebben.

2. Geestelijke armoede komt aan het licht

In de ziekte wordt ook onze geestelijke catastrofe menigmaal openbaar. Al onze geestelijke armoede komt voor de dag. Alles was schijnwelvaart. Wat een zegen, wanneer wij niet meer vluchten kunnen voor God, voor onszelf en voor de wereld om ons heen. Het verlies van onze gezondheid wordt grote winst. ‘Het is mij goed, dat ik verdrukt ben geweest, opdat ik Uw inzettingen zou leren’. Ons vastgelopen en onvruchtbare en daardoor ondanks uiterlijk vertoon angstige leven was het gevolg van het feit dat wij niet volgens Gods inzettingen wilden leven. Niet God moest de moeilijkheden oplossen, maar wij zouden het weleens opknappen.

3. Gods liefde in lijden

En daarom doet God geen onrecht in onze ziekte. ‘In trouw hebt Gij mij verdrukt’. Hij liet ons een poos in onze eigenzinnigheid spartelen. Nu grijpt Hij hardhandig in met het geweld van Zijn liefde. Welke aspecten het ziek-zijn ook moge hebben, laten wij niet vergeten het allerbelangrijkste, namelijk het geestelijke. Hizkia heeft een heerlijke ervaring in zijn dodelijke ziekte opgedaan, waarvan hij zingen gaat: ‘Zie mijn bittere beproeving werd mij tot heil, want Gij hebt al mijn zonden achter Uw rug geworpen’. De volmaakte God werkt met onvolmaakt materiaal.

Ds. J. Overduin
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
J.C. Philpot

De zonden die niet beleden worden, worden ook niet bestreden. Als een verloste met Jezus over de zonden spreekt, wordt de kracht ervan gebroken. En dat maakt Hem zo dierbaar. Hetzelfde licht dat u de vloek van de zonde steeds dieper doet voelen, laat u Zijn volkomen, algehele overwinning inzien. De ondervinding: geheel verloren, baant de weg tot de ondervinding: geheel verlost.

Ds. A. Murray
Wellington, 1875

George Whitefield
J.C. Philpot

Vooral de gelovige heeft er behoefte aan om met alle ernst de zonden die hij nog bedrijft en zijn afkerigheid van God recht te kennen. Hoe meer hij echt aan zichzelf wanhoopt, hoe heerlijker Christus zal worden. Hoe meer hij elke zonde voelt, des te dierbaarder zal Jezus voor hem worden. Elke zonde is een behoefte die om Jezus roept. Door de zonde te belijden toont u Hem de plek waar u gewond bent en waar Hij de genezende kracht van Zijn bloed werkzaam moet maken.

Ds. A. Murray
Wellington, 1875

George Whitefield
MvD5

Bericht door MvD5 »

Als u zegt dat u geen tijd hebt om God te zoeken, dan besteedt u uw tijd verkeerd. God heeft tijd gegeven. Daarover bent u rentmeester. Sta eens wat vroeger op en zit wat minder lang aan tafel. Dat zou u al tijd genoeg opleveren. Als Luther veel werk had, zei hij: ‘Ik heb nu drie uur nodig voor gebed, anders kom ik vandaag niet door mijn werk heen.’

Uit: bijbels dagboek Woorden van de goede Herder van C.H. Spurgeon
Plaats reactie