Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

merel

Re: Wat schaft de pot vandaag? ... evt met recepten

Bericht door merel »

Zita schreef: 03 mei 2025, 23:07
Ambtenaar schreef: 03 mei 2025, 18:30 Vandaag de Indische balletjes in ketjapsaus van Jop van der Bijl gemaakt. En ja, hij is een zoon van Anne.

https://youtu.be/ssUoXHZHC4Q?si=bUjkOCO-mAI_Ajmo
Haha, ik heb onlangs gekampeerd met een strevend-naar-suikervrij-gezin. Oef. Ze keken vol walging naar ketjap door mijn rijst. 'Het is toch eigenlijk gewoon een schep suiker met zout door je eten? Eét jij dat??' Ja dus. Ietwat bedremmeld wilde ik nog iets zeggen over dat in bananen (die ze bij de vleet eten) toch ook een berg suiker zit. En dat een scheutje ketjap... Maar goed, dat was niet de allerbeste reactie. Uiteindelijk maar iets gemompeld over 'niet zo'n sterke ruggengraat als jullie'. Een tevreden toegekeken hoe die ruggengraat sneuvelde bij de gevulde bolussen van Bakker Koppejan.
Maar goed, die ketjap heeft een zekere lading gekregen sindsdien. :haha
Vaak gaat het bij de 'suikervrije gezinnen' om de toegevoegde suikers die gemeden worden. Terwijl het voor de gezondheid niet uitmaakt uit welke bron de suikers komen.

Wij eten vanavond weer eens vlees. Dat is lang geleden. Ik schrik elke keer behoorlijk van de prijsstijgingen van het vlees. Vanavond wordt het een balletje gehakt, aardappelen met rozemarijn uit de oven en bospeen en broccoli.
merel

Bericht door merel »

Vanmiddag ga ik ivm een jarige een rabarbertaart bakken. Afgelopen weekend had ik een keer gebak gehaald bij de bakker, maar bij het openen van de doos bleken er muizenkeutels op het gebak te zitten en die waren niet van ons huis. Voorlopig bak ik daarom weer zelf.
helma

Bericht door helma »

merel schreef:Vanmiddag ga ik ivm een jarige een rabarbertaart bakken. Afgelopen weekend had ik een keer gebak gehaald bij de bakker, maar bij het openen van de doos bleken er muizenkeutels op het gebak te zitten en die waren niet van ons huis. Voorlopig bak ik daarom weer zelf.
Ah...een onaangename verrassing!

Ik wil wel graag je recept van rabarbertaart!

En gefeliciteerd met de jarige!
merel

Bericht door merel »

Dankjewel! Het is een snel en simpel recept

250 gr bloem
250 gr basterdsuiker (ik doe altijd minder)
200 gr roomboter
150 gram havermout
1 ei

Van deze ingrediënten kruimeldeeg maken en de helft in een springvorm doen. Daaroverheen 800 gr geblancheerde rabarber. Voor grote springvormen gebruik ik trouwens meer rabarber. Ik houd wel van de zure rabarbersmaak. Over de rabarber kaneel en suiker naar smaak en daarna de rest van het kruimeldeeg en dan 55 minuten in de oven op 180C
Orchidee

Bericht door Orchidee »

Klinkt heerlijk @merel!
Ik hou zo van Rabarber, heb het in mijn jeugd ook zoveel gegeten.
De laatste 30 jaar wat minder omdat ik het als enige lust.
Op dit moment geven mijn buren 2 x in de week een schaaltje speciaal voor mij
Tot de langste dag
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
helma

Bericht door helma »

Ik ga het proberen! Ben dol op rabarber.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Dit weekend ga ik dit rabarbertaartrecept van Teunie weer eens proberen. https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... taart.html Maar die van jou klinkt ook heel goed, Merel.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Orchidee schreef: 14 mei 2025, 14:56 Klinkt heerlijk @merel!
Ik hou zo van Rabarber, heb het in mijn jeugd ook zoveel gegeten.
De laatste 30 jaar wat minder omdat ik het als enige lust.
Op dit moment geven mijn buren 2 x in de week een schaaltje speciaal voor mijAfbeeldingAfbeelding
Tot de langste dag [emoji6]
Volgens mij moet je wel puur op rabarber leven om last te krijgen van de verhoogde hoeveelheid oxaalzuur na de langste dag. Zo nu en dan een bakje of een puntje taart kan niet zoveel kwaad.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 14 mei 2025, 16:00 Dit weekend ga ik dit rabarbertaartrecept van Teunie weer eens proberen. https://eenvoudigleven.blogspot.com/201 ... taart.html Maar die van jou klinkt ook heel goed, Merel.
Deze ken ik niet. Met cake beslag lijkt mij ook erg lekker.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een geroosterde snee brood met pindakaas + sambal manis, en 1 met speculoos, als ontbijt.

Vanavond friet/patat (we zitten hier in tweetalig gebied als het om dit gerecht gaat).
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Het is toch echt friet:).
Ik denk dat wij gaan barbecuen.
Niet als ontbijt maar als avondeten.
merel

Bericht door merel »

Mijn man bakt elke zaterdagmorgen Brusselse wafels. Vanmorgen met aardbeien, erg lekker. Vanavond hadden wij aardappelen uit de over met rozemarijn en tijm, witlofsalade en een stukje kip.

Wij kregen vandaag 5 liter rauwe melk. Van een deel heb ik griesmeelpap gekookt, een groot deel is al opgedronken en nog een klein deel is over voor de cappuccino van morgen.
ZWP

Bericht door ZWP »

merel schreef: 17 mei 2025, 22:04
Wij kregen vandaag 5 liter rauwe melk. Van een deel heb ik griesmeelpap gekookt, een groot deel is al opgedronken en nog een klein deel is over voor de cappuccino van morgen.
Wel nog eerst gekookt?
merel

Bericht door merel »

Nee, mijn opa en oma hebben hun hele leven rauwe melk gedronken en mijn vader als kind ook altijd, nooit iets gebeurd. Ik had het wel gekookt als iemand van ons een zwakkere gezondheid had of zwanger was, maar dat is niet het geval.
ZWP

Bericht door ZWP »

merel schreef: 19 mei 2025, 08:44 Nee, mijn opa en oma hebben hun hele leven rauwe melk gedronken en mijn vader als kind ook altijd, nooit iets gebeurd. Ik had het wel gekookt als iemand van ons een zwakkere gezondheid had of zwanger was, maar dat is niet het geval.
Ok, dat is wel een beetje een redenatie in de trant van "mijn opa heeft z'n hele leven gerookt en toch 90 geworden".

Het Voedingscentrum stelt: "Risico’s rauwe melk - Wat we wel zeker weten, is dat het risico op een voedselinfectie wel honderden malen hoger is als je melk rauw drinkt. In rauwe melk (rauwe room en colostrum) kunnen verschillende bacteriën voorkomen, zoals campylobacter, salmonella en E. coli. De bacteriën komen tijdens het melken van de koe of tijdens het bewaren in de melk."

Maar drink smakelijk! :D
Plaats reactie