Beroepingswerk discussie [7]

merel

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Klopt, in mijn beleving hadden mijn ouders en schoonouders beduidend meer vrije tijd dan dat mijn man en ik hebben. Mijn schoonmoeder beaamt dat trouwens ook en geeft ruiterlijk toe dat ze ons leven niet aan zou kunnen.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

In een bepaald opzicht hebben wij het drukker, maar gedeeltelijk is dat ook een keuze.
Verder zijn er ook mensen die zich erg druk maken, vooral met sport en spel en vermaak,
1,5 uur kerkdienst (2x per zondag al helemaal) daar klaagt men soms al over, maar 1,5 uur sporten of nog langer vindt men prima.
Maar goed dat zijn doorgaans niet de mensen die de Bijbel echt belangrijk vinden, en bewustwording is nodig, vaak gaat het niet om GEEN tijd, maar om geen prioriteit.

Aan de andere kant, langer geleden werd er vaak meer gewerkt, er werd op zaterdagmorgen gewerkt en kinderen gingen naar school, door de week maakte men lange werkdagen, dus ja, er is ook een trend van meer vrije tijd....
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Absoluut. De focus ligt meer op horizontaal genot, met jezelf bezig zijn, binnen en buiten de kerk, van activiteiten tot Bijbelstudie toe.

Zaterdag weer Bondsdag voor de -16 jongeren. Een volle kerk in Goes. Prachtig. Dat gebeurt ook nog, gelukkig. Maar velen zullen vast meegaan omdat we 's middags wat leuks gaan doen. :hum
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Johann Gottfried Walther schreef: 13 mei 2025, 12:27 In een bepaald opzicht hebben wij het drukker, maar gedeeltelijk is dat ook een keuze.
Verder zijn er ook mensen die zich erg druk maken, vooral met sport en spel en vermaak,
1,5 uur kerkdienst (2x per zondag al helemaal) daar klaagt men soms al over, maar 1,5 uur sporten of nog langer vindt men prima.
Maar goed dat zijn doorgaans niet de mensen die de Bijbel echt belangrijk vinden, en bewustwording is nodig, vaak gaat het niet om GEEN tijd, maar om geen prioriteit.

Aan de andere kant, langer geleden werd er vaak meer gewerkt, er werd op zaterdagmorgen gewerkt en kinderen gingen naar school, door de week maakte men lange werkdagen, dus ja, er is ook een trend van meer vrije tijd....
Klopt wbt prioriteiten. Maar als ik het vergelijk met mijn eigen jeugd.... het is wel veranderd. Ook mijn ouders werkten niet op zaterdag. Maar als familie woonden we veel dichter bij elkaar. Minder reistijd voor visites. En de verjaardagen worden ook meer en meer naar de vrijdag en zaterdag verplaatst. Want dan hebben we tijd. Opa en oma woonde ook dichterbij. En toen ze wat meer hulp nodig hadden, kwamen ze te wonen in bejaardentehuis. Waar een huisarts, een kapper en de kledingverkiop was met een winkeltje met levensmiddelen. Dus veel konden ze langer zelf. Nu niet meer. Gevolg mantelzorg taken zijn fors toegenomen. En die kosten meer tijd door de afstand. En andere soort taken. Kijk al naar huish hulp. Je moet als familie meer doen om het schoon en fris te houden. En omdat ze langer in groter huis blijven kost het meer tijd wat dat betreft , ook het onderhoud En kerkelijk werd er inderdaad een stuk minder georganiseerd.
Tegelijkertijd is ook de sport en spel activiteiten jeugd gezin toegenomen 't.o.v. vroeger bij veel gezinnen( maar zelfs zonder dat, is de druk op de zaterdagen fors toegenomen)
Komt deels ook doordat er veel meer gewerkt wordt door beide ouders. Waardoor dingen gewoon naar de zaterdag doorschuiven.

Ik geef Ad ook gelijk. De vrije, horizontale activiteiten worden druk bezocht. Maar voor een Bijbelstudiekring of Bijbellezing is bijna geen tijd. Lijkt. Laat staan om ook tijd en energie te steken in de Bijbelstudie door wat extra te lezen etc. En pas op dat je het niet teveel aandringt. Want dat houdt mensen af.🤷🏼‍♂️. Optisch lijkt het een bloeiend gemeentelijk leven, maar geestelijk?
En juist die vrije horizontale activiteiten zijn fors toegenomen. Het hele jaar door bijna. Waarbij eigenlijk ook wel een soort sociale plicht ligt om te komen om daaruit je betrokkenheid te laten blijken. De komende zaterdagen van grote verkoping tot afsluitende bbq bijbelstudiekring, zangavond in een naburige plaats die net wat verder ligt om echt naburig te zijn, ( maar het is zo mooi om samen te zingen in een mooie kerk voor een goed doel...) een gemeentebrede bbq etc.etc. allemaal leuk, gezellig en samenbindend.... waarbij vaak ook beroep op hulp wordt gedaan. Maar ondertussen zitten de zaterdagen behoorlijk vol voor veel mensen. Echt niet altijd uit onwil.

De zendingsdag was vroeger het uitje.... dat is nu niet meer. Het is een van de vele dingen.
Charles

Bericht door Charles »

merel schreef: 13 mei 2025, 12:11 Klopt, in mijn beleving hadden mijn ouders en schoonouders beduidend meer vrije tijd dan dat mijn man en ik hebben. Mijn schoonmoeder beaamt dat trouwens ook en geeft ruiterlijk toe dat ze ons leven niet aan zou kunnen.
Dat herken ik. Zoals oma zei 'ik zou het vertikken'. Maar ja, die optie is er niet. De kerk en school moeten schoongemaakt worden, de tuin van de kerk en school gedaan, oud papier ophalen voor kerk en school. Kerkelijke avond links en rechts, ouderavonden voorlichtingsavonden etc. voor meerdere kinderen. Zoveelste oproep van de kerk voor vrijwilligers voor dit of dat omdat ze nog niemand hebben etc. etc.
Mijn ouders gingen zaterdags zelden ergens heen in mijn beleving.

O ja, al die opdrachten op de lagere school al waar je als ouder wel mee móet kijken omdat zo'n kind dat echt nog niet alleen kan. Ik had vroeger m'n wekelijkse dictee en psalmversje en eens per jaar een spreekbeurt. Dat was het wel.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 13 mei 2025, 11:17
huisman schreef: 13 mei 2025, 09:10
Herman schreef: 13 mei 2025, 08:07
J.C. Philpot schreef: 13 mei 2025, 07:20
Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.
En de manier is natuurlijk tamelijk gedateerd. Open Doors en zulke stichtingen (die niet door een kerkenraad worden aangestuurd) zijn veel meer gespitst op een afwisselend programma en die trekken dus wel veel meer mensen dan een stuk of 100.
De trend is door de volle breedte van kerkelijk Nederland heen dat zulke 'toogdagen' veel minder bezocht worden dan vroeger. De classicale zendingsdagen van de CGK trekken ook maar een fractie van wat vroeger normaal was.
Denk dat mensen tegenwoordig wat minder hebben met de landelijke organisatie en wat meer met plaatselijke initiatieven van verschillende kerken.
Het bezoekersaantal van de zendingsdag blijft stijgen. Als de invulling boeiend is trekken ook landelijke evenementen een flink publiek.
merel

Bericht door merel »

Charles schreef: 13 mei 2025, 13:46
merel schreef: 13 mei 2025, 12:11 Klopt, in mijn beleving hadden mijn ouders en schoonouders beduidend meer vrije tijd dan dat mijn man en ik hebben. Mijn schoonmoeder beaamt dat trouwens ook en geeft ruiterlijk toe dat ze ons leven niet aan zou kunnen.
Dat herken ik. Zoals oma zei 'ik zou het vertikken'. Maar ja, die optie is er niet. De kerk en school moeten schoongemaakt worden, de tuin van de kerk en school gedaan, oud papier ophalen voor kerk en school. Kerkelijke avond links en rechts, ouderavonden voorlichtingsavonden etc. voor meerdere kinderen. Zoveelste oproep van de kerk voor vrijwilligers voor dit of dat omdat ze nog niemand hebben etc. etc.

O ja, al die opdrachten op de lagere school al waar je als ouder wel mee móet kijken omdat zo'n kind dat echt nog niet alleen kan. Ik had vroeger m'n wekelijkse dictee en psalmversje en eens per jaar een spreekbeurt. Dat was het wel.
Heel herkenbaar. Mijn ouders waren vrij in het weekend. Dat geldt voor ons zeer zeker niet. Denk dat de vele activiteiten waarbij ouderparticipatie verwacht wordt van de lagere en middelbare school ook niet te vergelijken zijn met pakweg 25 jaar geleden. Daarnaast werken wij beiden, huis- tuin- en keuken klussen in en rondom het huis worden op vrijdag en zaterdag gedaan. Tel daarbij dat wij vroeger om de hoek woonden bij familie, familiebezoek en verjaardagen deed je even tussendoor. Nu is dat ook echt wel anders.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Zo lang er mensen zijn die uren lang op RF kunnen zitten, of uren lang op internet surfen of achter een TV hangen, dan zal het best meevallen met die weinige vrije tijd.

Het heeft echt het meest me prioriteit en keuzes te maken.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

merel schreef: 13 mei 2025, 15:36
Charles schreef: 13 mei 2025, 13:46

Heel herkenbaar. Mijn ouders waren vrij in het weekend. Dat geldt voor ons zeer zeker niet. Denk dat de vele activiteiten waarbij ouderparticipatie verwacht wordt van de lagere en middelbare school ook niet te vergelijken zijn met pakweg 25 jaar geleden. Daarnaast werken wij beiden, huis- tuin- en keuken klussen in en rondom het huis worden op vrijdag en zaterdag gedaan. Tel daarbij dat wij vroeger om de hoek woonden bij familie, familiebezoek en verjaardagen deed je even tussendoor. Nu is dat ook echt wel anders.
Keuzes maken, daar ben je zelf bij. En nee is ook een antwoord.
merel

Bericht door merel »

Zeker, en daarom gaan gezin en bezoek aan ouder wordende ouders voor op deze activiteiten.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Ad Anker schreef: 13 mei 2025, 12:46 Absoluut. De focus ligt meer op horizontaal genot, met jezelf bezig zijn, binnen en buiten de kerk, van activiteiten tot Bijbelstudie toe.

Zaterdag weer Bondsdag voor de -16 jongeren. Een volle kerk in Goes. Prachtig. Dat gebeurt ook nog, gelukkig. Maar velen zullen vast meegaan omdat we 's middags wat leuks gaan doen. :hum
Bijbelstudie met horizontaal genot? Hoe werkt dat?

Geniet ervan zaterdag. Je bent in ieder geval in een schitterende stad.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 13 mei 2025, 16:27 Zeker, en daarom gaan gezin en bezoek aan ouder wordende ouders voor op deze activiteiten.
Als ik het zo lees ben ik toch wel blij dat wij samen in totaal rond de 6,5 dag per week werken ipv 10 oid.
merel

Bericht door merel »

Wat heeft deze zin 'liever tijd besteden aan eigen gezin en familie' te maken met 10 dagen werken?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 14 mei 2025, 08:11 Wat heeft deze zin 'liever tijd besteden aan eigen gezin en familie' te maken met 10 dagen werken?
'Gaan voor op deze activiteiten', omdat het dus erg druk is. Met minder werken hou je meer tijd over voor zowel eigen gezin en familie als bv zaken met kerk etc.
merel

Bericht door merel »

Zeeuw schreef: 14 mei 2025, 09:30
merel schreef: 14 mei 2025, 08:11 Wat heeft deze zin 'liever tijd besteden aan eigen gezin en familie' te maken met 10 dagen werken?
'Gaan voor op deze activiteiten', omdat het dus erg druk is. Met minder werken hou je meer tijd over voor zowel eigen gezin en familie als bv zaken met kerk etc.
Jij gaat eraan voorbij dat onze ouders en andere oudere familieleden die wij ook opzoeken c.q. helpen niet naast de deur wonen. Zolang deze mensen nog leven en hulp nodig hebben besteed ik liever daar tijd en energie aan dan aan aan vrijwilligerswerk om de hoek
Plaats reactie