Ja klopt. Aan de andere kant, we wisten al langere tijd dat we per 30 april vacant zouden worden. Dat geeft natuurlijk een wat andere aanloop richting de vacante periode dan wanneer een dominee opeens vertrekt door het aannemen van een beroep.
Beroepingswerk discussie [7]
-
Re: Beroepingswerk discussie [7]
-
Je noemt deze gemeenten omdat deze vroeger ook in de kring van het Gekrookte Riet beriepen.
Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
- J.C. Philpot
Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.Refojongere schreef: ↑12 mei 2025, 22:42Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
En de manier is natuurlijk tamelijk gedateerd. Open Doors en zulke stichtingen (die niet door een kerkenraad worden aangestuurd) zijn veel meer gespitst op een afwisselend programma en die trekken dus wel veel meer mensen dan een stuk of 100.J.C. Philpot schreef: ↑13 mei 2025, 07:20Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.Refojongere schreef: ↑12 mei 2025, 22:42Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
Wellicht dat de strijd tegen het sow-proces ook wel een samenbindende factor was.
Dan is het toch wel fijn om mensen te ontmoeten die er hetzelfde instaan.
Dan is het toch wel fijn om mensen te ontmoeten die er hetzelfde instaan.
De trend is door de volle breedte van kerkelijk Nederland heen dat zulke 'toogdagen' veel minder bezocht worden dan vroeger. De classicale zendingsdagen van de CGK trekken ook maar een fractie van wat vroeger normaal was.Herman schreef: ↑13 mei 2025, 08:07En de manier is natuurlijk tamelijk gedateerd. Open Doors en zulke stichtingen (die niet door een kerkenraad worden aangestuurd) zijn veel meer gespitst op een afwisselend programma en die trekken dus wel veel meer mensen dan een stuk of 100.J.C. Philpot schreef: ↑13 mei 2025, 07:20Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.Refojongere schreef: ↑12 mei 2025, 22:42Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Wat denk ik ook meespeelt is dat er tegenwoordig veel meer zendingsdagen of zendingsmiddagen belegd worden. Toen Harskamp ermee begon had je de GZB zendingsdag en een zendingsdag in Oene. Nu zijn er veel meer verschillende dagen waarbij sommigen ook wel meer interactieve programma's hanteren wat toch vooral de jongere doelgroep zal aanspreken. Daarnaast hebben 2004 en corona de zendingsdag ook niet echt goed gedaan.
-
Er zijn inderdaad nogal wat gemeenten van deze richting vacant in de HHK nu. Overigens denk ik dat de algemene ledenaantallen in deze gemeenten niet direct terug lopen. En als je in Harskamp de twee gemeenten nu samen neemt dan is 'hervormd Harskamp' nog nooit zo groot geweest.Refojongere schreef: ↑12 mei 2025, 22:42 Je noemt deze gemeenten omdat deze vroeger ook in de kring van het Gekrookte Riet beriepen.
Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
Denk dat mensen tegenwoordig wat minder hebben met de landelijke organisatie en wat meer met plaatselijke initiatieven van verschillende kerken.huisman schreef: ↑13 mei 2025, 09:10De trend is door de volle breedte van kerkelijk Nederland heen dat zulke 'toogdagen' veel minder bezocht worden dan vroeger. De classicale zendingsdagen van de CGK trekken ook maar een fractie van wat vroeger normaal was.Herman schreef: ↑13 mei 2025, 08:07En de manier is natuurlijk tamelijk gedateerd. Open Doors en zulke stichtingen (die niet door een kerkenraad worden aangestuurd) zijn veel meer gespitst op een afwisselend programma en die trekken dus wel veel meer mensen dan een stuk of 100.J.C. Philpot schreef: ↑13 mei 2025, 07:20Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.Refojongere schreef: ↑12 mei 2025, 22:42Hoe kan het eigenlijk dat er vroeger ruim 2.000 mensen op de zendingsmiddag in Harskamp kwamen en nu nog maar 100? Ik had altijd het idee dat de richting rond het Gekrookte Riet redelijk stabiel was qua aantal?
Hopelijk is dat zo…..of verslinden Max Verstappen, BBQ’s, drukke agenda’s enz. de tijd van velen?merel schreef: ↑13 mei 2025, 11:17Denk dat mensen tegenwoordig wat minder hebben met de landelijke organisatie en wat meer met plaatselijke initiatieven van verschillende kerken.huisman schreef: ↑13 mei 2025, 09:10De trend is door de volle breedte van kerkelijk Nederland heen dat zulke 'toogdagen' veel minder bezocht worden dan vroeger. De classicale zendingsdagen van de CGK trekken ook maar een fractie van wat vroeger normaal was.Herman schreef: ↑13 mei 2025, 08:07En de manier is natuurlijk tamelijk gedateerd. Open Doors en zulke stichtingen (die niet door een kerkenraad worden aangestuurd) zijn veel meer gespitst op een afwisselend programma en die trekken dus wel veel meer mensen dan een stuk of 100.J.C. Philpot schreef: ↑13 mei 2025, 07:20
Ik denk dat veel van de jonge generatie kerkleden hier niet meer heen gaat. De bezoekers van dergelijke bijeenkomsten vergrijzen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
De drukke agenda's inderdaad. Lokaal is er (kerkelijk) al genoeg te doen.huisman schreef: ↑13 mei 2025, 11:21Hopelijk is dat zo…..of verslinden Max Verstappen, BBQ’s, drukke agenda’s enz. de tijd van velen?merel schreef: ↑13 mei 2025, 11:17Denk dat mensen tegenwoordig wat minder hebben met de landelijke organisatie en wat meer met plaatselijke initiatieven van verschillende kerken.
-
klopt, ik zag dat ik de komende 6 zaterdagen wat had waarvan 4 kerkelijke zaken (markt, gemeentedag, etc. etc.)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Drukke agenda's zijn er zeker, maar ik vind het eerlijk gezegd ook naief om te denken dat mensen hele zaterdagen de tijd hebben om naar een zendingsdag te gaan. De zaterdagen vullen zich zelden met festiviteiten, maar vooral met dagelijkse dingen zoals sportwedstrijden en huis- tuin- en keuken klussen. De komende zaterdagen ook met kerkactiviteiten en de plaatselijke voedselbank.huisman schreef: ↑13 mei 2025, 11:21Hopelijk is dat zo…..of verslinden Max Verstappen, BBQ’s, drukke agenda’s enz. de tijd van velen?merel schreef: ↑13 mei 2025, 11:17Denk dat mensen tegenwoordig wat minder hebben met de landelijke organisatie en wat meer met plaatselijke initiatieven van verschillende kerken.
Laatst gewijzigd door merel op 13 mei 2025, 12:08, 1 keer totaal gewijzigd.
….en vroeger hadden mensen op zaterdag niets te doen?