Erdee

J.C. Philpot

Re: Erdee

Bericht door J.C. Philpot »

Daarnaast zegt de geloofsbelijdenis van Athanasius:

en zo wie dit niet geheel en ongeschonden bewaart, die zal zonder twijfel eeuwiglijk verloren gaan.
Het algemeen geloof is dit: dat wij den enigen God in de Drieheid, en de Drieheid in de Eenheid eren;(...)
Dit is het algemeen geloof; hetwelk, indien iemand dit niet getrouw en vast gelooft, die zal niet kunnen zalig worden.

Dan hebben we het over een algemeen Christelijke geloofsbelijdenis, die de hele christenheid vanaf de vroege kerk onderschrijft.

Dan kun je toch niet iemand veroordelen die dit op het forum uitdraagt???
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
TSD

Bericht door TSD »

Terri schreef: Vandaag, 14:58 Dit is in korte tijd de tweede die 'afgekeurd' wordt. Het is een interview en we kennen deze mevrouw niet persoonlijk. Ik zou niet van die grote woorden gebruiken. Wellicht niet zo bedoeld, maar de kritiek is niet mals.
Ik zou daar toch wat voorzichtiger mee zijn.
Het geloof in Jezus als de Zoon van God is de kern, zonder dat te geloven kunnen we niet zalig worden.

En ook de belijdenis van Athanasius spreekt hele duidelijke taal omtrent het geloof in de drie-eenheid.

Wij geven in onze angst om maar geen oordeel vellen de onduidelijkheid van Gods Woord en onze belijdenissen op.

De taal van dit interview mag (nee, moet!) gewoon daaraan getoetst worden…daar is niets onchristelijks aan.

En dit interview geeft toch op zijn minst aanleiding om juist op deze 2 punten grote vraagtekens te stellen. Laten we asjeblieft daar niet van wegkijken
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Is dan de vraag: mag het RD wel of geen interviews plaatsen van mensen die een afkeurenswaardig geloof of religie hebben?

Om gelijk maar antwoord te geven, ik vind van wel. Al is het maar ter overdenking en spiegel van ons zelf.

Want als we in de meetlat voor de ander blijven hangen blijft het makkelijk en ver van ons vandaan. Daar word ik wat verdrietig van.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
TSD

Bericht door TSD »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 17:35 Is dan de vraag: mag het RD wel of geen interviews plaatsen van mensen die een afkeurenswaardig geloof of religie hebben?

Om gelijk maar antwoord te geven, ik vind van wel. Al is het maar ter overdenking en spiegel van ons zelf.

Want als we in de meetlat voor de ander blijven hangen blijft het makkelijk en ver van ons vandaan. Daar word ik wat verdrietig van.
Helemaal eens!!
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Het is toch gewoon een interview met iemand? Gewoon een portret.

Er is toch niemand van het RD die beweerd dat ze de juiste weg bewandeld?

Ik vond het best een redelijk passend interview voor in het RD.

Als ze nu een popster zouden gaan interviewen..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
merel

Bericht door merel »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 17:35 Is dan de vraag: mag het RD wel of geen interviews plaatsen van mensen die een afkeurenswaardig geloof of religie hebben?

Mee eens hoor. Heel vermoeiend hoe iedereen langs de meetlat van het ware geloof wordt gelegd.
J.C. Philpot

Ik vind de meerwaarde van het RD het bijbelse perspectief, en interviews met Meerwaarde. Tegelijkertijd is het ook goed om te weten wat er in de samenleving en in de wereld gebeurt. In die zin vind ik een dergelijk interview opzich niet verkeerd, maar het moet niet de overhand krijgen. Want anders kan ik beter het NRC nemen. Die is namelijk veel beter in dat soort journalastiek.

Tegelijkertijd schrik ik van wat ik hier lees. Dat er blijkbaar een tweewegenleer wordt aangehangen. En dat een integere medeforummer die de bijbelse leer van twee wegen, en éên Naam tot Zaligheid verdedigd, voor bekrompen en liefdeloos word weggezet. Het tegendeel is waar.

We zijn echt veel verder heen dan dat we denken. Tevens heb ik grote moeite met hoe medeforummer Lillian wordt weggezet.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Ik heb al eerder gezegd. Stel dan wel andere soort vragen. Waaruit de vraagstelling blijkt dat wat hier christelijk geloof wordt genoemd, niet christelijk geloof is. Ze ontkent de Drie eenheid, dat is een andere Messias dan het Woord ons leert. Die " kritische" vraagstelling mag 'm.i. zeker in zo'n interview, juist in het RD, doorklinken. Dat zal je niet in een andere krant direct vinden. Dat maakt het onderscheid. En niet meegaan dus in het moderne vage voel -me- hierbij -goed -geloof van deze tijd. En dat mag zeker benoemd worden. En dat mis ik dus in dit interview. Daarmee schrijf ik geen.personen af. Of zeg ik dat er geen interview mag zijn... Ik reageer op de vage vraagstelling en het daarmee in her midden laten van alles. Ik vind dat er heel snel naar het meetlat argument gegrepen wordt. ( in combinatie met liefdeloosheid). Dat raakt me, maar verbaast niet. Terwijl alleen feitelijk benoemd wordt wat in dat interview gezegd wordt.
Juist ook in een tijd dat zodra er iets is wat uit Israël komt we ineens van alles voor zoete koek lijken te slikken. Want het komt uit Israël. Is een goede vraagstelling onontbeerlijk.
Heb ik het Joodse volk lief? Zeker wel. Laat dat duidelijk zijn.
Ik gun ook hen het eeuwige geluk en Zaligheid in Hem. Maar dat gaat niet buiten de Drie Enige God, buiten de Zaligmaker om. En niet met een zaligmaker en nog "iets" erbij....of uiteindelijk is God zo Barmhartig dus eigenlijk maakt het allemaal niet zo uit denken.... . Hierbij wil ik het laten.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

Lilian1975 schreef:

Ik heb al eerder gezegd. Stel dan wel andere soort vragen. Waaruit de vraagstelling blijkt dat wat hier christelijk geloof wordt genoemd, niet christelijk geloof is. Ze ontkent de Drie eenheid, dat is een andere Messias dan het Woord ons leert. Die " kritische" vraagstelling mag 'm.i. zeker in zo'n interview, juist in het RD, doorklinken. Dat zal je niet in een andere krant direct vinden. Dat maKt het onderscheid. En niet meegaan dus in het moderne vage voel -me- hierbij -goed -geloof van deze tijd. En dat mag zeker benoemd worden. En dat mis ik dus in dit interview. En daar reageer ik op. Ik vind dat er heel snel naar het meetlat argument gegrepen wordt. ( in combinatie met liefdeloosheid) Terwijl alleen feitelijk benoemd wordt wat in dat interview gezegd wordt.
Juist ook in een tijd dat zodra er iets is wat uit Israël komt we ineens van alles voor zoete koek slikken. Want het komt uit Israël. Is een goede vraagstelling onontbeerlijk.
Ik gun ook hen het eeuwige geluk en Zaligheid in Hem. Maar dat gaat niet buiten de Drie Enige God, buiten de Zaligmaker om. En niet met een zaligmaker en nog "iets" erbij....of uiteindelijk is God zo Barmhartig dus eigenlijk maakt het allemaal niet zo uit denken....
Ik vind het jammer dat het lijkt dat ik een twee wegen leer of zo zou aanhangen. Dat is niet zo.

Ik denk dat een krant geen kerkblad is. De conclusie van een goed artikel behoort bij de lezer. En daarom ben ik het inhoudelijk ook helemaal eens met jouw beoordeling over haar arme geloof zonder Christus als haar Messias.

Wel denk ik dat een krant dus niet alle vragen hoef te stellen.

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Nou, precies dat..

Een krant is een krant. En geen etalage met enkel ware gelovigen of zoiets.
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
TSD

Bericht door TSD »

Vrouwke schreef: Vandaag, 18:46 Nou, precies dat..

Een krant is een krant. En geen etalage met enkel ware gelovigen of zoiets.
Er lopen nu in feite 2 discussies door elkaar:
1. Moet het RD interviews houden met mensen buiten onze kring en een ander/geen geloof? En zo ja, welke vragen moeten er dan gesteld worden
2. Mag je iets vinden van wat iemand over zijn/haar geloof in dat interview zegt, mag je dan bij onbijbelse zaken de vinger bij leggen en, als dat kernzaken, dat ook benoemen? Het begon immers met de opmerking van Posthoorn dat deze persoon een messiasbelijdende Jood is. De zuivere definitie daarvan is toch een Jood of Jodin die gelooft dat Jezus de Zoon van God en zijn/haar Zaligmaker is.

Ik ben helemaal niet tegen dergelijke interviews. Daarbij moeten we ook beseffen dat de persoon zelf ook iets over de tekst en strekking van het artikel te zeggen wil hebben.
Wim Anker

Bericht door Wim Anker »

Ik vind het wel zorgelijk dat b.v. Lodi v/d Kamp ongeveer preken houdt als veel van onze predikers.
Voor hem werd ook het het RD opengezet voor een betoog wat wel sentimenten oproept maar een valse weg, een weg naar de dood, aanwijst.
ZWP

Bericht door ZWP »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 18:22
Precies.
Ik lees nog juist te vaak een vraag waarbij ik denk ‘dat is typisch zo’n vraag van een RD verslaggever!’, waarbij maar al te duidelijk is wat de mening van de verslaggever is en die voor de achterban gesteld wordt.
J.C. Philpot

TSD schreef: Vandaag, 19:34 Er lopen nu in feite 2 discussies door elkaar:
1. Moet het RD interviews houden met mensen buiten onze kring en een ander/geen geloof? En zo ja, welke vragen moeten er dan gesteld worden
2. Mag je iets vinden van wat iemand over zijn/haar geloof in dat interview zegt, mag je dan bij onbijbelse zaken de vinger bij leggen en, als dat kernzaken, dat ook benoemen? Het begon immers met de opmerking van Posthoorn dat deze persoon een messiasbelijdende Jood is. De zuivere definitie daarvan is toch een Jood of Jodin die gelooft dat Jezus de Zoon van God en zijn/haar Zaligmaker is.

Ik ben helemaal niet tegen dergelijke interviews. Daarbij moeten we ook beseffen dat de persoon zelf ook iets over de tekst en strekking van het artikel te zeggen wil hebben.
Bedankt voor het helder maken van de twee discussies die door elkaar lopen. Als dat niet duidelijk is, praten we volledig langs elkaar.

En ik ben het in beide punten met je eens.

George Whitefield
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Maanenschijn schreef: Vandaag, 18:22
Lilian1975 schreef:

Ik heb al eerder gezegd. Stel dan wel andere soort vragen. Waaruit de vraagstelling blijkt dat wat hier christelijk geloof wordt genoemd, niet christelijk geloof is. Ze ontkent de Drie eenheid, dat is een andere Messias dan het Woord ons leert. Die " kritische" vraagstelling mag 'm.i. zeker in zo'n interview, juist in het RD, doorklinken. Dat zal je niet in een andere krant direct vinden. Dat maKt het onderscheid. En niet meegaan dus in het moderne vage voel -me- hierbij -goed -geloof van deze tijd. En dat mag zeker benoemd worden. En dat mis ik dus in dit interview. En daar reageer ik op. Ik vind dat er heel snel naar het meetlat argument gegrepen wordt. ( in combinatie met liefdeloosheid) Terwijl alleen feitelijk benoemd wordt wat in dat interview gezegd wordt.
Juist ook in een tijd dat zodra er iets is wat uit Israël komt we ineens van alles voor zoete koek slikken. Want het komt uit Israël. Is een goede vraagstelling onontbeerlijk.
Ik gun ook hen het eeuwige geluk en Zaligheid in Hem. Maar dat gaat niet buiten de Drie Enige God, buiten de Zaligmaker om. En niet met een zaligmaker en nog "iets" erbij....of uiteindelijk is God zo Barmhartig dus eigenlijk maakt het allemaal niet zo uit denken....
Ik vind het jammer dat het lijkt dat ik een twee wegen leer of zo zou aanhangen. Dat is niet zo.

Ik denk dat een krant geen kerkblad is. De conclusie van een goed artikel behoort bij de lezer. En daarom ben ik het inhoudelijk ook helemaal eens met jouw beoordeling over haar arme geloof zonder Christus als haar Messias.

Een krant is geen kerkblad. Enook geen gallerij van ware gelovigen (@christen) Maar dit is hun doelstelling
De wereld verandert. De Bijbel als het Woord van God krijgt steeds minder gezag. Midden in de turbulentie is Erdee Media Groep (EMG) actief om de Bijbelse boodschap te laten horen. Het is onze missie om als een gezaghebbend mediabedrijf de Bijbelse, reformatorische beginselen in de samenleving uit te dragen om daarmee Gods eer en het heil van de naaste te bevorderen.
Dus mag ik als lezer verwachten dat als er besloten wordt om te schrijven over naar wat bijvoorbeeld deze vrouw beweegt... er goed doorgevraagd wordt op zo'n wijze dat het verschil met de hele Bijbel als gezaghebbend of de helft aan de orde komt. Zonder de indruk te wekken dat je christen kunt zijn waarin de wezenlijke zaken ontkent worden.

En ja je kunt niet alle vragen stellen. Dus dan zorg je dat de weinige vragen wel onderscheidend zijn.
Zeker als kernzaken "vaag" blijven of ontkent worden. Niet iedere RD lezer heeft de gave omdat zelf er uit te filteren.

Daarbij geloof ik ook dat goede vragen stellen voor een journalist moeilijk kan zijn. Maar daarmee onderscheid zich wel een goede journalist van een kwaliteitskrant zich van bijvoorbeeld een Telegraaf.

Kan iemand mij vertellen wat dit "verdiepende" artikel dan heeft bijgedragen aan Gods eer en het bevorderen van heil van onze naaste?

Verder sluit ik me ook aan bij TSD

Verder @Maanenschijn. Ik zeg nergens dat je meerdere wegen aanprijst. Wel denk ik dat onze manier van reageren zo mag zijn dat het helder is dat er geen meerdere wegen zijn. Zonder gelijk het label van meetlat rechtzinnigheid of zelfs door iemand anders liefdeloosheid toebedeeld te krijgen.
Plaats reactie