Erdee

KDD

Re: Erdee

Bericht door KDD »

Ik ging zoeken op Prekenweb en alle leespreken over zondag 51 (er zijn er 3) gaan uitvoerig over die gelijkenis. Het verbaast me dat Steef Post daar niet aan gedacht heeft. Het komt dus eigenlijk regelmatig voor in de prediking.
DDD

Bericht door DDD »

KDD schreef: 26 apr 2025, 23:49 Als er uit de catechismus gepreekt wordt dan komt het voor in zondag 51 - elke keer. Ik hoop dat het meevalt voor je morgen.
Dat is mooi. Wat bedoel je met het laatste? Wij hadden twee goede preken, geheel conform verwachting.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

https://www.rd.nl/artikel/1106684-sarah ... g-als-daar

Hoewel ik mij er niet aan stoor vind ik het opmerkelijk dat het RD meegaat met de wens om God om te vormen naar G'd voor dit specifieke interview.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Erskinees schreef: Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1106684-sarah ... g-als-daar

Hoewel ik mij er niet aan stoor vind ik het opmerkelijk dat het RD meegaat met de wens om God om te vormen naar G'd voor dit specifieke interview.
En gaat de israelliefde zover dat het RD bekering tot het jodendom als iets aantrekkelijks beschrijft?
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

2e Hans schreef: Gisteren, 23:14
Erskinees schreef: Gisteren, 17:52 https://www.rd.nl/artikel/1106684-sarah ... g-als-daar

En gaat de israelliefde zover dat het RD bekering tot het jodendom als iets aantrekkelijks beschrijft?
Ze is toch wel Messiasbelijdende Jood?
TSD

Bericht door TSD »

Posthoorn schreef: Vandaag, 09:04

Als ik onderstaande citaat lees bekruipt mij het gevoel: ziet zij Jezus nog wel als Zoon van God? Zeker in de context van haar vragen bij de drie-eenheid en de rest van het interview lijkt het er op van niet. In dat geval is ze geen christen.

Maar u gelooft ook in Jezus. Hoe ziet u de Messias?

In het Jodendom is het concept Messias breder dan in het christendom: iedere generatie heeft zijn mens die handelt als een messias, een persoon die grote, positieve invloed heeft op anderen. Wij belijden Jezus als Messias, maar aanbidden G’d, omdat Jezus ook steeds naar Hem verwees.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Po[u schreef:[/u]sthoorn post_id=1189022 time=1746860666 user_id=4292]

Ze groeide op in een gewoon christelijk gezin. En denkt dat omdat er waarschijnlijk verre Joodse roots zit in de familie van haar oma het jodendom terug moet komen in haar familie. En uiteindelijk teruggaat naar Israël om een groot en sterk volk te worden.

Ze groeide op in een christelijk gezin. Ging 2 keer per zondag naar de kerk, deed belijdenis en toen kwamen er vragen naar boven. Ze liep vast met de Drie- eenheid van God, vond dat ze binnen de kerk bleven haken op een oppervlakkig leven. Er zou meer diepgaander kennis en uitleg moeten zijn..

Kreeg geen antwoord in de kerk, vond ze. En ging naar rabbijn. Maar omdat ze niet Joods is, kan hij haar niet onderwijzen. Hij stelt bekeringsproces voor. Zodat ze lessen kan volgen. Wil ze niet. Want ze hoefde niet Joods te zijn om in God te geloven.

Gaat werken als au pair in Israël. Voelt zich thuis in Israël en gaat lessen volgen bij rabbijn.

Ontmoet haar man in Israël. En trouwt met hem.
Hij is traditioneel Joods, ziet er seculier uit en viert alleen de feestdagen. En wil het jodendom eigenlijk vaarwel zeggen. Hij laat zich dopen en doet belijdenis. Komt haar hierin tegemoet.

Maar zij neemt hem mee naar de lessen bij de rabbijn. Er mocht geen verschil in kennis tussen man en vrouw ontstaan. Hij leert het joodse geloof weer te omarmen, zoals ze zegt.

Ze ervaart het als verrijkend te leven als Jodin, ook de 613 regels. Te leren over de Tenach, OT,.Talmoed en traditie.

Die regels heten eigenlijk goede werken. Jij bent bij alles wat je doet met God bezig. Of je nu je handen wast of een glaasje water drinkt, zegen je eerst.

Volgens haar heeft iedere generatie zijn mens die handelt als een messias. Een persoon die grote, positieve invloed heeft op anderen. Ze belijden Jezus als Messias, maar aanbidt God. Omdat Jezus ook naar God wijst. OT is de Bijbel. Het NT is een uitleg daarvan.

Ze gaan niet naar een messiasbelijdende gemeente omdat ze zich er niet thuis voelen. In Israel en Nederland gaan ze naar de synagoge. In Nederland soms naar de kerk. Hun kinderen zijn wel gedoopt in de kerk waar ze belijdenis hebben gedaan. De kinderen zijn ook besneden. Alleen besnijdenis was niet voldoende. De doop maakt cirkel rond. Ze heeft voor de religieuze rechtbank in Israël beloofd volgens de regels van het Jodendom te leven. Haar is nooit de vraag gesteld of ze in Jezus gelooft. Ziet dat als bevestiging dat God wil dat ze zo leeft. Ze gelooft niet dat ze joden moet bekeren. Etc. Etc

Dat is beetje de kern van het artikel.
En inderdaad voor mij de vraag wat wil het RD hiermee?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 10 mei 2025, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
HHR

Bericht door HHR »

Je wilt in het RD alleen interviews lezen met mensen waar je het mee eens bent?
Lilian1975

HHR schreef: Vandaag, 12:05 Je wilt in het RD alleen interviews lezen met mensen waar je het mee eens bent?
Ik zou op zijn minst andere vragen erbij stellen. Of het in een verband plaatsen waarbij duidelijk is wat dit nu ultra vaag maakt. Dit had net zo goed in Trouw, ND of Telegraaf bij wijze van spreken kunnen staan. Wat maakt dit nu typisch RD waardig?🤔
Om dit ter kennis te nemen zijn er genoeg andere bronnen.... m.i.
Alleen omdat het over leven in Israël gaat?

( Eerlijk is eerlijk ik heb dat wel meer interviews. Wat willen ze ermee? Waarom juist dit in het RD?)
Dodo

Bericht door Dodo »

Ik vind het wel vermoeiend dat al die rd-interviews hier zo langs de meetlat worden gelegd.
Lees het gewoon, steek er wat van op, en laat het rusten. Persoonlijk ben ik juist blij dat het RD ook andere mensen aan het woord laat. Het zijn juist de interviews met dominees die ik links laat liggen.
Hendrien

Bericht door Hendrien »

Lilian1975 schreef: Vandaag, 12:11
HHR schreef: Vandaag, 12:05 Je wilt in het RD alleen interviews lezen met mensen waar je het mee eens bent?
Ik zou op zijn minst andere vragen erbij stellen. Of het in een verband plaatsen waarbij duidelijk is wat dit nu ultra vaag maakt. Dit had net zo goed in Trouw, ND of Telegraaf bij wijze van spreken kunnen staan. Wat maakt dit nu typisch RD waardig?🤔

( Eerlijk is eerlijk ik heb dat wel meer interviews. Wat willen ze ermee? Waarom juist dit in het RD?)
Ik werd er verdrietig van.
Lilian1975

Hendrien schreef: Vandaag, 13:25

Dat is het ook. Geen Drie Enige God. Dus ook niet de Christus zoals Hij geopenbaard wordt in Zijn Woord. Genade....? Ik las niet dat zij dat kende!
Terwijl ze er wel van gehoord en gelezen moet hebben. Maar een halve Bijbel erkennen....
Het is een doodlopende weg!
Terri

Bericht door Terri »

Dit is in korte tijd de tweede die 'afgekeurd' wordt. Het is een interview en we kennen deze mevrouw niet persoonlijk. Ik zou niet van die grote woorden gebruiken. Wellicht niet zo bedoeld, maar de kritiek is niet mals.
Ik zou daar toch wat voorzichtiger mee zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef:
Hendrien schreef: Vandaag, 13:25
Ik zou op zijn minst andere vragen erbij stellen. Of het in een verband plaatsen waarbij duidelijk is wat dit nu ultra vaag maakt. Dit had net zo goed in Trouw, ND of Telegraaf bij wijze van spreken kunnen staan. Wat maakt dit nu typisch RD waardig?Afbeelding

Dat is het ook. Geen Drie Enige God. Dus ook niet de Christus zoals Hij geopenbaard wordt in Zijn Woord. Genade....? Ik las niet dat zij dat kende!
Terwijl ze er wel van gehoord en gelezen moet hebben. Maar een halve Bijbel erkennen....
Het is een doodlopende weg!
Dit is echt niet christelijk meer. De geesten onderscheiden is niet hetzelfde als mensen willekeurig afbranden.

Verder eens met Terri.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Een twee wegen leer, die leert dat Joden en aanhangers van de Joodse religie ook buiten het offer van Christus om zalig worden, is anders een grote dwaling. Er is één naam onder de hemel gegen tot zaligheid.

Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.

Het het hele Nieuwe Testament spreekt hier overduidelijk over. Dit is een fundamentele pijler van de bijbelse waarheid.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie