Gereformeerde Gemeenten

De Rijssenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door De Rijssenaar »

GG links schreef: 03 mei 2025, 11:29
De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 10:00
GG links schreef: 02 mei 2025, 21:42 Niet meer reageren op die man of vrouw uit Rijssen. Die zit hier alleen maar de boel op te bossen. Laat hem of haar lekker zn gang gaan.
Hoezo? Ik zeg toch geen hele vreemde dingen? Ik hoor ook geen inhoudelijke argumentatie waarom ik ongelijk zou hebben..
Het volk van God heeft de psalmen zo lief en niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela. Dat vind ik raar zat.

By the way onze predikant citeert regelmatig uit de liederen van Sela. Is volgens mij ook een kind van God en is van de GG.
Het stond toch echt in onze Kerkbode. Kweet niet wat ik er van moet vinden. Vor m’n gevoel gaat dit veel te ver zulke uitspraken
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 11:40
GG links schreef: 02 mei 2025, 21:42 Niet meer reageren op die man of vrouw uit Rijssen. Die zit hier alleen maar de boel op te bossen. Laat hem of haar lekker zn gang gaan.
Hoezo? Ik zeg toch geen hele vreemde dingen? Ik hoor ook geen inhoudelijke argumentatie waarom ik ongelijk zou hebben..
Het volk van God heeft de psalmen zo lief en niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela. Dat vind ik raar zat.

By the way onze predikant citeert regelmatig uit de liederen van Sela. Is volgens mij ook een kind van God en is van de GG.
Het stond toch echt in onze Kerkbode. Kweet niet wat ik er van moet vinden. Vor m’n gevoel gaat dit veel te ver zulke uitspraken
Je moet er niet iets mee. Iemand doet een uitspraak, je kunt er op reageren, maar dan krijg je waarschijnlijk een epistel vol gevoel terug, waar je weinig mee kunt. Ik ben ook vrij traditioneel en hoef niet al teveel verzen geciteerd te horen tijdens een preek, maar gebeurt dat wel: ook goed.
DDD

Bericht door DDD »

Herman schreef: 03 mei 2025, 10:00
DDD schreef: 03 mei 2025, 09:00 Wel netjes. Ik zou er wel bezwaar tegen hebben als de kerkdienst gewoon dwars door de dodenherdenking heenfietst, maar op deze manier kan het wel.
Zo'n zelfgekozen tijdstip is toch tamelijk triviaal? Ik kan me er niet druk om maken om een uur eerder of later aan onze nationale vrijheid te denken. En dan vergeet ik nog dat het herdenken van geestelijke vrijheid een dagdagelijkse taak is.
Dat vind ik niet. Als je als gezin vaderdag viert, bijvoorbeeld zondagmorgen om half negen, dan kan puberzoon ook niet met recht zeggen dat het zelfgekozen tijdstip tamelijk triviaal is en dat hij het wel om acht uur 's avonds doet. Sommige dingen doe je nu eenmaal niet in je eentje.
DDD

Bericht door DDD »

GG links schreef: 03 mei 2025, 11:26
DDD schreef: 03 mei 2025, 09:00
Job schreef: 02 mei 2025, 23:17 Het zal vast niet zo vaak zijn gebeurd in de eredienst in de GG, maar zondagavond gebeurt het in Bodegraven: een trompettist die om 19.58u twee minuten stilte aankondigt.
Wel netjes. Ik zou er wel bezwaar tegen hebben als de kerkdienst gewoon dwars door de dodenherdenking heenfietst, maar op deze manier kan het wel.

Al denk ik ook: waarom niet gewoon leesdienst in de middag. Is dat nou zo erg? Maar goed, als de preek hier ook mede op gericht is, dan is het prima.
Bij ons in Houten heeft de kerkenraad met de dienstdoende predikant (Ds. Labee) afgesproken dat we echt om 20.00 uur klaar zijn en dan als gemeente 2 minuten stil kunnen zijn waarna het Wilhelmus gezongen zal worden. Ben benieuwd of ds. Labee zich aan de afspraak houd. Hij heeft dan precies 5 kwartier.
Natuurlijk houdt hij zich aan die afspraak. Dat zou wat zijn. Alleen al de suggestie is niet zo aardig.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

DDD schreef: 03 mei 2025, 11:52
Herman schreef: 03 mei 2025, 10:00
DDD schreef: 03 mei 2025, 09:00 Wel netjes. Ik zou er wel bezwaar tegen hebben als de kerkdienst gewoon dwars door de dodenherdenking heenfietst, maar op deze manier kan het wel.
Zo'n zelfgekozen tijdstip is toch tamelijk triviaal? Ik kan me er niet druk om maken om een uur eerder of later aan onze nationale vrijheid te denken. En dan vergeet ik nog dat het herdenken van geestelijke vrijheid een dagdagelijkse taak is.
Dat vind ik niet. Als je als gezin vaderdag viert, bijvoorbeeld zondagmorgen om half negen, dan kan puberzoon ook niet met recht zeggen dat het zelfgekozen tijdstip tamelijk triviaal is en dat hij het wel om acht uur 's avonds doet. Sommige dingen doe je nu eenmaal niet in je eentje.
Leuk voorbeeld, maar gaat niet op als je in een andere tijdzone zit.
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Maar in Houten hebben ze gewoon dezelfde tijdzone als elders in Nederland.
GG links

Bericht door GG links »

Ik zou het daar met al die kerkelijke indoctrinatie niet uithouden in Rijssen. Succes daar.
De Rijssenaar

GG links schreef: 03 mei 2025, 12:52

Ik zou het daar met al die kerkelijke indoctrinatie niet uithouden in Rijssen. Succes daar.
Ja, precies! Ik moet nog belijdenis doen, dus heb de keuze nog om wat anders te kiezen! Ga er goed over nadenken…
Vrouwke

Bericht door Vrouwke »

Daar mag je inderdaad gerust serieus over nadenken. Maar pas ervoor op dat je straks niet het kind met het badwater weggooit.

Ik weet van een GGIN gemeente waar een kwart van de belijdenis catechisanten van 1 seizoen, uiteindelijk geen belijdenis heeft gedaan in die gemeente omdat ze zich niet konden vinden in wat er geleerd werd. En vooral omdat het teveel afwijkt van de gereformeerde leer.

Maar ga je weg vooral biddend en leergierig..
De HEERE is goed, Zijn goedertierenheid is in der eeuwigheid, en Zijn getrouwheid van geslacht tot geslacht..!
‭‭
Edelweiss

Bericht door Edelweiss »

Ik lees graag mee in deze topics maar reageer vrijwel nooit omdat mijn binding logischerwijs anders is geworden.

Maar bij deze opmerking kwam er toch een vraag naar boven.
De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 14:20 Ja, precies! Ik moet nog belijdenis doen, dus heb de keuze nog om wat anders te kiezen! Ga er goed over nadenken…
Ik heb inmiddels het beeld dat je een jong persoon bent die met nogal wat vragen rondloopt. Uit eerdere posts begrijp ik dat een gesprek met je dominee niet het meest gemakkelijke lijkt, maar als je nog voor je belijdenis staat, dan lijkt me zo'n gesprek toch juist noodzakelijk. Het zou toch treurig zijn als een dominee geen open gesprek aan zou willen gaan met een worstelend dooplid; en het zou toch evengoed treurig zijn als een dooplid een dergelijk gesprek niet aan durft te gaan vanwege angst voor 'gedoe' (ik druk het even onprettig uit)?!
Het lijkt me niet geheel onlogisch om bepaalde vragen beantwoord te (willen) hebben voor je belijdend lid van een gemeente wordt.
Hoe zie je dat zelf?

(En als je de vraag te persoonlijk vindt, dan mag je 'm ook onbeantwoord laten natuurlijk.)
GG links

Bericht door GG links »

De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 14:20

Ja, precies! Ik moet nog belijdenis doen, dus heb de keuze nog om wat anders te kiezen! Ga er goed over nadenken…
Je doet belijdenis van de leer en niet van het kerkverband. Dus als je de Gereformeeerde leer aanhangt maar je later niet kan vinden in allerlei uiterlijke zaken dan zit je echt niet vast aan de GG van Rijssen hoor.
De Rijssenaar

Vrouwke schreef: 03 mei 2025, 15:33 Daar mag je inderdaad gerust serieus over nadenken. Maar pas ervoor op dat je straks niet het kind met het badwater weggooit.

Ik weet van een GGIN gemeente waar een kwart van de belijdenis catechisanten van 1 seizoen, uiteindelijk geen belijdenis heeft gedaan in die gemeente omdat ze zich niet konden vinden in wat er geleerd werd. En vooral omdat het teveel afwijkt van de gereformeerde leer.

Maar ga je weg vooral biddend en leergierig..
Jah, ik de gereformeerde leer heb ik niks op tegen.
De Rijssenaar

Edelweiss schreef: 03 mei 2025, 15:54 Ik lees graag mee in deze topics maar reageer vrijwel nooit omdat mijn binding logischerwijs anders is geworden.

Maar bij deze opmerking kwam er toch een vraag naar boven.
De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 14:20 Ja, precies! Ik moet nog belijdenis doen, dus heb de keuze nog om wat anders te kiezen! Ga er goed over nadenken…
Ik heb inmiddels het beeld dat je een jong persoon bent die met nogal wat vragen rondloopt. Uit eerdere posts begrijp ik dat een gesprek met je dominee niet het meest gemakkelijke lijkt, maar als je nog voor je belijdenis staat, dan lijkt me zo'n gesprek toch juist noodzakelijk. Het zou toch treurig zijn als een dominee geen open gesprek aan zou willen gaan met een worstelend dooplid; en het zou toch evengoed treurig zijn als een dooplid een dergelijk gesprek niet aan durft te gaan vanwege angst voor 'gedoe' (ik druk het even onprettig uit)?!
Het lijkt me niet geheel onlogisch om bepaalde vragen beantwoord te (willen) hebben voor je belijdend lid van een gemeente wordt.
Hoe zie je dat zelf?

(En als je de vraag te persoonlijk vindt, dan mag je 'm ook onbeantwoord laten natuurlijk.)
Ja, ben het eens . Maar ik doe hier geen uitspraken over eventuele gesprekken die ik wel of niet gevoerd heb… of nog wel of niet ga voeren.. tis denk ook goed om je eerst goed te verdiepen in de gereformeerde leer, dus keer iets van CGK, PKN of HHk luisterde.. en misschien zelfs iets van OGG als je echt alles gezien wil hebben. En denk wat te lezen
De Rijssenaar

GG links schreef: 03 mei 2025, 17:26
De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 14:20

Je doet belijdenis van de leer en niet van het kerkverband. Dus als je de Gereformeeerde leer aanhangt maar je later niet kan vinden in allerlei uiterlijke zaken dan zit je echt niet vast aan de GG van Rijssen hoor.
Dat is ook zo. Maar je moet eigenlijk ook meer belijdenis van geloof doen, zoals anderen al aangeven op dit forum. Zoals Huisman bijv . Belijdenis van de waarheid alleen doen, is een historisch geloof. Dat is eigenlijk een heel vreemde belijdenis. Zo wil ik het niet doen. Het is of echt belijdenis doen óf geen belijdenis.. Als ik belijdenis wil doen van het geloof (dus een waar geloof) hoort daar ook heilig avondmaal bij. En dat zie ik eigenlijk niet zitten in mijn huidige situatie. Denk er dan heel veel op af komt.
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

De Rijssenaar schreef: 03 mei 2025, 17:38tis denk ook goed om je eerst goed te verdiepen in de gereformeerde leer, dus keer iets van CGK, PKN of HHk luisterde.. en misschien zelfs iets van OGG als je echt alles gezien wil hebben. En denk wat te lezen
Je bent in een paar dagen al een stuk ruimdenkender geworden.
De Rijssenaar schreef: 01 mei 2025, 13:24Bewaar het Pand is niet van GerGem, Saambinder is van GerGem en dus beter. Geen verbondsautomatisme en het geloof wordt je daarin niet aangepraat.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Plaats reactie