Je hebt het dan wel over de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeente in Rijssen heh! Kzou dat geen blaadje noemen... Ja, daar was ik het ook niet mee eens.. Het volk van God heeft juist de psalmen zo lief, niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela..Rido91 schreef: ↑02 mei 2025, 01:31In elk geval kun je beter Bewaar het Pand lezen dan plaatselijke kerkblaadjes waar gewaarschuwd wordt tegen de HSV, Sela , oorbellen en dergelijkeDe Rijssenaar schreef: ↑01 mei 2025, 23:19Ja maar dat zij dan wel de lichte GerGem dominees. Zou ds. kersten ook zo’n blad hebben gehad? Achter de inhoud hebben gestaan? Nee toch.. De haren zouden hem ten berge doen rijzen als hij nu zou weten dat er dominees uit zijn kerkverband, want dat is het, Bewaar het Pand lezen...huisman schreef: ↑01 mei 2025, 14:26Rijssenaar wil reageren op de wijze waarvan hij denkt dat zijn predikant zou reageren. Nu zijn er genoeg GG predikanten met een abonnement op Bewaar het Pand. Verder merken wij voor en tijdens de synodeweken in de CGK veel meeleven uit de volle breedte van de GG. Trouwens ook uit de PKN en HHK .
Al enige tijd komt een groepje predikanten samen uit de OGG, GGiN, CGK, HHK en PKN om o.a. gezamenlijk de Schrift te onderzoeken. Toen ik hiervan hoorde werd ik oprecht blij. ( Nu wachten op zure reacties van deze of gene)
Hou het nu gewoon bij de vertrouwende Saambinder. Daar wordt nog gewaarschuwd voor een verondersteld geloof 2.0 en en de veronderstelde wedergeboorte. Hier worden mensen nog eerlijk behandeld.![]()
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Niet meer reageren op die man of vrouw uit Rijssen. Die zit hier alleen maar de boel op te bossen. Laat hem of haar lekker zn gang gaan.
Welke dominees nemen deel aan dat beraad?De Rijssenaar schreef: ↑02 mei 2025, 19:32Nee, GGiN zijn zwaardere dominees. Tis alles wat afwijkt van onze voorvader ds. Kersten, dat is lichter.DDD schreef: ↑01 mei 2025, 23:32 Narcis heeft anders zelf ook nog meer dan genoeg te leren. Wie niet, trouwens.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.
Dat gaat toch niemand iets aan?
Waar zijn de uitkomsten van dat onderzoek te vinden?De Rijssenaar schreef: ↑02 mei 2025, 19:46Je hebt het dan wel over de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeente in Rijssen heh! Kzou dat geen blaadje noemen... Ja, daar was ik het ook niet mee eens.. Het volk van God heeft juist de psalmen zo lief, niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela..Rido91 schreef: ↑02 mei 2025, 01:31In elk geval kun je beter Bewaar het Pand lezen dan plaatselijke kerkblaadjes waar gewaarschuwd wordt tegen de HSV, Sela , oorbellen en dergelijkeDe Rijssenaar schreef: ↑01 mei 2025, 23:19Ja maar dat zij dan wel de lichte GerGem dominees. Zou ds. kersten ook zo’n blad hebben gehad? Achter de inhoud hebben gestaan? Nee toch.. De haren zouden hem ten berge doen rijzen als hij nu zou weten dat er dominees uit zijn kerkverband, want dat is het, Bewaar het Pand lezen...huisman schreef: ↑01 mei 2025, 14:26
Rijssenaar wil reageren op de wijze waarvan hij denkt dat zijn predikant zou reageren. Nu zijn er genoeg GG predikanten met een abonnement op Bewaar het Pand. Verder merken wij voor en tijdens de synodeweken in de CGK veel meeleven uit de volle breedte van de GG. Trouwens ook uit de PKN en HHK .
Al enige tijd komt een groepje predikanten samen uit de OGG, GGiN, CGK, HHK en PKN om o.a. gezamenlijk de Schrift te onderzoeken. Toen ik hiervan hoorde werd ik oprecht blij. ( Nu wachten op zure reacties van deze of gene)
Hou het nu gewoon bij de vertrouwende Saambinder. Daar wordt nog gewaarschuwd voor een verondersteld geloof 2.0 en en de veronderstelde wedergeboorte. Hier worden mensen nog eerlijk behandeld.![]()
Het zal vast niet zo vaak zijn gebeurd in de eredienst in de GG, maar zondagavond gebeurt het in Bodegraven: een trompettist die om 19.58u twee minuten stilte aankondigt.
Een paar jaar terug toen 4 mei ook op zondaf viel werd de kerkdienst bij ons vervroegd. Voor komende zondagavond zie ik in de liturgie een preek in het kader van dodenherdenking en na de dienst het Wilhelmus.
Een van de andere GG predikanten gaat op 3 mei voor in de Schildkerk in een gezamenlijke herdenkingsbijeenkomst.
Een van de andere GG predikanten gaat op 3 mei voor in de Schildkerk in een gezamenlijke herdenkingsbijeenkomst.
Wel netjes. Ik zou er wel bezwaar tegen hebben als de kerkdienst gewoon dwars door de dodenherdenking heenfietst, maar op deze manier kan het wel.
Al denk ik ook: waarom niet gewoon leesdienst in de middag. Is dat nou zo erg? Maar goed, als de preek hier ook mede op gericht is, dan is het prima.
-
Wel lastig om zon lijstje te maken.Bobber schreef: ↑02 mei 2025, 22:30Welke dominees nemen deel aan dat beraad?De Rijssenaar schreef: ↑02 mei 2025, 19:32Nee, GGiN zijn zwaardere dominees. Tis alles wat afwijkt van onze voorvader ds. Kersten, dat is lichter.DDD schreef: ↑01 mei 2025, 23:32 Narcis heeft anders zelf ook nog meer dan genoeg te leren. Wie niet, trouwens.
@Martijn:Ik was pas in een rouwdienst van HHK Ouderkerk aan den IJssel (aangepast). Het was onaangenaam. De meditatie was matig, héél eenzijdig waarschuwend. De eindeloze toespraak van de ouderling was niet nader te definiëren zonder iets onaardigs te zeggen.
De liturgie was verzorgd, zij het dat een votum en groet ontbraken. Het meeste zinnigs werd echter nog door de zoon van de overledene gezegd.
Ik was ook in een GG-rouwdienst. Daar kwam de ernst van het leven zeker aan de orde. En de liturgie was niet mooi, twee coupletten slechts gezongen. Maar het was te merken dat de dominee ook een normaal leven gekend heeft en hij legde het bijbeldeel op een positieve manier aan het hart. Minder welsprekend wellicht dan de andere dominee, maar wel vol van de liefde van Christus.
En daar gaat het toch om. Zoals Paulus al zei: 'Want de liefde van Christus dringt ons'.
De HHK-dominee leek mij meer van het type dat zijn Miele wasmachines aanprijst door de klanten twintig minuten te vermoeien met de beperkingen en nadelen van Beko en Whirlpool en alles wat geen Miele is.
Hij zei niets wat onjuist was, overigens, maar het was vervelend, onevenwichtig en weinig pastoraal. Dus, mijn vooroordelen over de HHK zijn weer geheel bevestigd.
@Rijssenaar:Nee, maar tamelijk onnozel is het wel. Zijn het soms ook de lichte GGiN-dominees?
Ik ben zogenaamd links GG. Dat is niet licht, maar nog steeds heel zwaar, alleen dan wel nog binnen de grenzen van de gereformeerde belijdenis.
BHP is op een aantal punten wat extremer, de HHK hier en daar ook. Maar verder zijn het natuurlijk in hoge mate overeenkomende opvattingen.
-
In die zelfde Kerkbode. Alleen is er denk geen onderzoek naar gedaanRido91 schreef: ↑02 mei 2025, 22:54Waar zijn de uitkomsten van dat onderzoek te vinden?De Rijssenaar schreef: ↑02 mei 2025, 19:46Je hebt het dan wel over de Kerkbode van de Gereformeerde Gemeente in Rijssen heh! Kzou dat geen blaadje noemen... Ja, daar was ik het ook niet mee eens.. Het volk van God heeft juist de psalmen zo lief, niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela..Rido91 schreef: ↑02 mei 2025, 01:31In elk geval kun je beter Bewaar het Pand lezen dan plaatselijke kerkblaadjes waar gewaarschuwd wordt tegen de HSV, Sela , oorbellen en dergelijkeDe Rijssenaar schreef: ↑01 mei 2025, 23:19
Ja maar dat zij dan wel de lichte GerGem dominees. Zou ds. kersten ook zo’n blad hebben gehad? Achter de inhoud hebben gestaan? Nee toch.. De haren zouden hem ten berge doen rijzen als hij nu zou weten dat er dominees uit zijn kerkverband, want dat is het, Bewaar het Pand lezen...

-
Zo'n zelfgekozen tijdstip is toch tamelijk triviaal? Ik kan me er niet druk om maken om een uur eerder of later aan onze nationale vrijheid te denken. En dan vergeet ik nog dat het herdenken van geestelijke vrijheid een dagdagelijkse taak is.
Bij ons in Houten heeft de kerkenraad met de dienstdoende predikant (Ds. Labee) afgesproken dat we echt om 20.00 uur klaar zijn en dan als gemeente 2 minuten stil kunnen zijn waarna het Wilhelmus gezongen zal worden. Ben benieuwd of ds. Labee zich aan de afspraak houd. Hij heeft dan precies 5 kwartier.DDD schreef: ↑03 mei 2025, 09:00Wel netjes. Ik zou er wel bezwaar tegen hebben als de kerkdienst gewoon dwars door de dodenherdenking heenfietst, maar op deze manier kan het wel.
Al denk ik ook: waarom niet gewoon leesdienst in de middag. Is dat nou zo erg? Maar goed, als de preek hier ook mede op gericht is, dan is het prima.
Het volk van God heeft de psalmen zo lief en niet die opwekkingsliederen van bijvoorbeeld Sela. Dat vind ik raar zat.De Rijssenaar schreef: ↑03 mei 2025, 10:00Hoezo? Ik zeg toch geen hele vreemde dingen? Ik hoor ook geen inhoudelijke argumentatie waarom ik ongelijk zou hebben..
By the way onze predikant citeert regelmatig uit de liederen van Sela. Is volgens mij ook een kind van God en is van de GG.