Dit zou ook mijn voorkeur hebben, maar besef meteen dat ik geen oer-cgk-er ben.Wim Anker schreef:Ja. Aansluiten bij HHK, GG of nog andere kerkgenootschappen. Per (lokale) gemeente of individueel. Maar maak GEEN nieuw kerkverband!helma schreef: ↑09 apr 2025, 10:02Wat zou jouw advies zijn aan de CGK? Zie jij een perspectief wat anderen over het hoofd zien?Wim Anker schreef:Dit was vorig jaar - iig op dit forum - al duidelijk. Alle gedoe eromheen is ruis geweest erna.ZWP schreef: ↑07 apr 2025, 19:28 Nuchter stuk in het RD vandaag van prof. Selderhuis.
“De Christelijke Gereformeerde Kerken zouden nu met lege handen staan, maar dat is toch de positie waarin God ons wil hebben? Er is pas wat mis mee als we met die lege handen in de schoot blijven zitten en ze niet toch maar weer uit de mouwen steken.”
“Simpelweg blijven er dan twee mogelijkheden over.
De eerste is een kerkmodel waarin gemeenten ruimte krijgen voor vrouwelijke ambtsdragers, maar dan zo geregeld dat gemeenten die zich wel aan synodebesluiten houden daardoor niet in de moeite komen. […]
De tweede mogelijkheid is dat kerken die gereformeerd willen zijn, maar zich niet aan het CGK-beleid houden, zich aansluiten bij de Nederlandse Gereformeerde Kerken (NGK).”
De vervolgconslusie is:
A. Wil rechts niet.
B. Gaat links niet doen.
Dus rechts moet bewegen. En dan is de eindconclusie dat scheuren prefereert.
@Huisman heeft dat al veel eerder glashelder gemaakt.
De grote vraag is nu niet meer "scheuren ja of nee", (dat = "Ja") maar hoe schrijven we een stuk wat ons scheuren rechtvaardigd?
Maar ik ben bang dat dit als een te zwaar kruis aanvoelt.
En ik heb ook geen stemrecht, dus mijn mening is ook niet zo relevant.