Ontwikkelingen HHK

huisman

Re: Ontwikkelingen HHK

Bericht door huisman »

Posthoorn schreef: 24 mar 2025, 08:57
Evangelist schreef: 24 mar 2025, 08:49 Ook het nieuwe verbond omvat tweeërlei kinderen des verbonds.
Waar staat dat?
Ik lees heel wat anders.
Jer. 31: 33,34: Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.

Als de Heere Jezus hieraan refereert, zegt Hij, Joh. 6:45: Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.

Zie je dat het in dit verbond uitsluitend gaat over gelovigen, zij die tot Christus gekomen zijn?
Het nieuwe verbond is, dankzij de Middelaar, onverbrekelijk. Dit in tegenstelling tot het oude verbond, dan wél verbroken kon worden.

Deze tekst kwam aan bod tijdens de doopdienst gistermiddag in onze gemeente.
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1243

Ieder in dit topic uitgenodigd om deze dienst te luisteren.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Ik zag dat morgen de eerste diensten in de Hersteld Hervormde evangelisatie van Lisse gehouden zullen worden.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2025, 12:50 Ik zag dat morgen de eerste diensten in de Hersteld Hervormde evangelisatie van Lisse gehouden zullen worden.
Toch mooi dat de Grote Kerk van Lisse weer gebruikt gaat worden voor de eredienst. Hopelijk maken ze gebruik van de missionaire mogelijkheden die dat weer oplevert zo midden in het dorp. Met zo'n gebouw voelt het vast meer als wederkeer dan als afscheiding.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Refojongere schreef: 29 mar 2025, 13:50
Johann Gottfried Walther schreef: 29 mar 2025, 12:50 Ik zag dat morgen de eerste diensten in de Hersteld Hervormde evangelisatie van Lisse gehouden zullen worden.
Toch mooi dat de Grote Kerk van Lisse weer gebruikt gaat worden voor de eredienst. Hopelijk maken ze gebruik van de missionaire mogelijkheden die dat weer oplevert zo midden in het dorp. Met zo'n gebouw voelt het vast meer als wederkeer dan als afscheiding.
Het wordt steeds bijzonderder: afscheiden van je gemeente en een nieuwe gemeente stichten en dan het vergelijken met wederkeer en het oorspronkelijke gebouw laten meewerken aan dat gevoel…
DDD

Bericht door DDD »

Dat vind ik ook wel wat zuur hoor. Als je dan deze tekst op de website leest, dan is dat toch wel wat spijtig.

Maar goed. De GG heeft ook naar het schijnt geen poging gedaan om een tweede Gereformeerde Gemeente te openen. Terwijl kennelijk voor 1000 euro per week dat wel zou kunnen.
De kerkelijke verdeeldheid is een grote zorg in kerkelijk Nederland. Op zoek naar eenheid heeft dit een bezinning bij een aantal gezinnen in gemeente Lisse op gang gebracht.

In vervolg op deze bezinning is een kerkvisie vastgesteld. Kernpunt van deze kerkvisie is dat eenheid gevonden moet worden in terugkeer naar de Hersteld Hervormde Kerk.

Door de wat geïsoleerde ligging van Lisse ten opzichte van naburige Hersteld Hervormde Gemeenten én de ‘oude Hervormde gedachte’ dat een ieder in zijn eigen dorp/plaats/stad moet kunnen kerken, is door het moderamen van de Classis West het besluit genomen om gemeente Lisse een preekplaats toe te kennen.

Dit zal in eerste instantie een Hersteld Hervormde Evangelisatie zijn, met als doel om binnen afzienbare tijd een verzoek in te dienen tot instituering van een zelfstandige gemeente. De Hersteld Hervormde Evangelisatie Lisse is juridisch gezien een vereniging. Het bestuur heeft de dagelijkse leiding.
Henk J

Bericht door Henk J »

Iedereen die geen vreemdeling is in kerkelijk Nederland en die kijkt naar de ligging van de laatst dienende predikant in de GG van Lisse en die van de predikanten die in de HHE van Lisse op het rooster staan ziet dat dat gewoon nogal verschilt. Denk maar zo dat dat meer aanleiding was om de evangelisatie op te richten dan het 'terug' willen keren naar de HHK. Wat mij betreft vallen beide liggingen binnen de gereformeerde belijdenis en zouden we één kerk moeten vormen, maar helaas.....
MGG

Bericht door MGG »

Henk J schreef: 29 mar 2025, 23:45 Iedereen die geen vreemdeling is in kerkelijk Nederland en die kijkt naar de ligging van de laatst dienende predikant in de GG van Lisse en die van de predikanten die in de HHE van Lisse op het rooster staan ziet dat dat gewoon nogal verschilt. Denk maar zo dat dat meer aanleiding was om de evangelisatie op te richten dan het 'terug' willen keren naar de HHK. Wat mij betreft vallen beide liggingen binnen de gereformeerde belijdenis en zouden we één kerk moeten vormen, maar helaas.....
Het terugkeren naar de (Hersteld) Hervormde Kerk is een gelegenheidsargument. Je gaat op inhoud weg en zoekt goede argumenten om de scheuring wat beter te laten landen. In 2004 en de jaren daarna zou het overtuigender overkomen.
CvdW

Bericht door CvdW »

MGG schreef: 31 mar 2025, 06:19
Henk J schreef: 29 mar 2025, 23:45 Iedereen die geen vreemdeling is in kerkelijk Nederland en die kijkt naar de ligging van de laatst dienende predikant in de GG van Lisse en die van de predikanten die in de HHE van Lisse op het rooster staan ziet dat dat gewoon nogal verschilt. Denk maar zo dat dat meer aanleiding was om de evangelisatie op te richten dan het 'terug' willen keren naar de HHK. Wat mij betreft vallen beide liggingen binnen de gereformeerde belijdenis en zouden we één kerk moeten vormen, maar helaas.....
Het terugkeren naar de (Hersteld) Hervormde Kerk is een gelegenheidsargument. Je gaat op inhoud weg en zoekt goede argumenten om de scheuring wat beter te laten landen. In 2004 en de jaren daarna zou het overtuigender overkomen.
2025 is 'de jaren daarna'. Of is er grens aan daarna?
HHR

Bericht door HHR »

Ik ben bang dat je hierin gelijk hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat het komen tot een HHG in Lisse losstaat van de al jaren durende onrust in de plaatselijke GG.
Wees dan eerlijk en benoem dat gewoon.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

HHR schreef: 31 mar 2025, 07:56
Ik ben bang dat je hierin gelijk hebt.
Ik kan me niet voorstellen dat het komen tot een HHG in Lisse losstaat van de al jaren durende onrust in de plaatselijke GG.
Wees dan eerlijk en benoem dat gewoon.
Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. De (dieper liggende) oorzaak voor een besluit kan anders zijn dan de directe aanleiding.
Als ze door de inhoud van de prediking uit hun comfortzone gedrukt worden, kunnen ze ook andere argumenten gaan wegen, die op enig moment zwaarder gaan wegen.
Misschien ervaarden ze in 2004 al ongemak, en is dat blijven sudderen.
MGG

Bericht door MGG »

CvdW schreef: 31 mar 2025, 06:45
2025 is 'de jaren daarna'. Of is er grens aan daarna?
Het blijft subjectief maar het zou mij in bijvoorbeeld 2006 meer overtuigd hebben dan nu.
Henk J

Bericht door Henk J »

Een artikeltje in het ND over de eerste dienst: https://www.nd.nl/geloof/reformatorisch ... rmde-kerkd
Schijnen zo'n 200 kerkgangers geweest te zijn, dat is toch een behoorlijke groep.
Dutch

Bericht door Dutch »

Toen Vlietstra vorige week in Katwijk sprak zaten de lissenaren in de ochtend wel in de kerk maar in de avond niet, terwijl ze normaal er 2 keer zitten. En als ik het rooster van Lisse zie, zijn het de linkerflank dominees die voor hopen te gaan
Bertiel

Bericht door Bertiel »

heb je in de bosjes liggen gluren?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
CvD

Bericht door CvD »

Waarom hebben ze zich eigenlijk gewoon niet aangesloten eerst bij de Benjamin gemeente in Katwijk.
Ze hebben de zelfde ligging als ik het zo bekijk met dominees die voorgaan.
Plaats reactie