Posthoorn schreef: ↑24 mar 2025, 08:57Waar staat dat?Evangelist schreef: ↑24 mar 2025, 08:49 Ook het nieuwe verbond omvat tweeërlei kinderen des verbonds.
Ik lees heel wat anders.
Jer. 31: 33,34: Maar dit is het verbond dat Ik na die dagen met het huis Israëls maken zal, spreekt de HEERE: Ik zal Mijn wet in hun binnenste geven, en zal die in hun hart schrijven; en Ik zal hun tot een God zijn en zij zullen Mij tot een volk zijn. En zij zullen niet meer een iegelijk zijn naaste, en een iegelijk zijn broeder leren, zeggende: Kent den HEERE; want zij zullen Mij allen kennen, van hun kleinste af tot hun grootste toe, spreekt de HEERE; want Ik zal hun ongerechtigheid vergeven en hunner zonde niet meer gedenken.
Als de Heere Jezus hieraan refereert, zegt Hij, Joh. 6:45: Er is geschreven in de Profeten: En zij zullen allen van God geleerd zijn. Een iegelijk dan die het van den Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij.
Zie je dat het in dit verbond uitsluitend gaat over gelovigen, zij die tot Christus gekomen zijn?
Het nieuwe verbond is, dankzij de Middelaar, onverbrekelijk. Dit in tegenstelling tot het oude verbond, dan wél verbroken kon worden.
Deze tekst kwam aan bod tijdens de doopdienst gistermiddag in onze gemeente.
https://cgkrenswoude.nl/preken-archief/?sermon_id=1243
Ieder in dit topic uitgenodigd om deze dienst te luisteren.