huisman schreef: ↑22 mar 2025, 15:32
DDD schreef: ↑22 mar 2025, 15:16
Bobber schreef: ↑22 mar 2025, 15:08
artikel 34 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: “Hierom geloven wij, dat, zo wiens voornemen het is in het eeuwige leven te komen, die moet maar ééns gedoopt worden met den enigen Doop, zonder dien immermeer te herhalen; want wij kunnen ook niet tweemaal geboren worden. Doch deze Doop is niet alleen nut zolang het water op ons is en wij het water ontvangen, maar ook al den tijd onzes levens.”
Saambinder 23 februari 2017: “Hoe moet kerkordelijk gehandeld worden als iemand zich heeft laten overdopen? dan houdt het lidmaatschap van de gemeente op. Want het zich laten overdopen is een ernstige zonde, waarmee men de band met de eigen gemeente verbreekt. Dit roept overigens wel vragen op van pastorale aard op. Wat blijft het van groot belang dat we onze jonge mensen onderwijzen in de grote waarde van de kinderdoop. Tegen de geest van deze tijd in, van ‘wat ik vind en wat ik geloof’, belijden we dat de kinderdoop gegrond is in het verbond Gods.
Ik weet niet wie dat heeft bedacht, maar ik ben er nog niet zo van overtuigd dat dat een gereformeerd standpunt is. Ik heb het even nagelezen. Iedere onderbouwing ontbreekt. Er lijkt niet nagedacht over de consequenties.
Het kerkrecht kent volgens mij zo'n stap helemaal niet.
Leestip (n.a.v. CGK K.O. Art 77)
https://kerkrecht.nl/node/5556/#:~:text ... n%20erkend.
Dank! Daar kan ik mij wel in vinden. Al mis ik daarin de nuance dat ook geloofsdopers ware gelovigen kunnen zijn.
Ik wist eigenlijk niet dat in de NGB gesteld lijkt te worden dat iemand die van gereformeerd baptist wordt, niet meer zalig kan worden. Daar moet ik mij dan nog eens in gaan verdiepen, want dat maakt de situatie wel anders. Ik zou vooralsnog menen dat er, nu er staat 'die moet' en niet 'die mag niet' de conclusie van ds. Buijs uit artikel 34 iets te stevig is.