Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Scheuring is zonde. Maar goed, dat wil niet zeggen dat dit soort kerkelijke interne regelingen allemaal goed in elkaar zitten.
Maak er dan een synodepunt van.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Misschien kan je er nog iets meer woorden aangeven, want ik zie dat niet zo.FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 08:17In de CGK zijn het bijna predikanten, dat is in de GG natuurlijk zeker niet zo.Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 08:14Omdat ze ook 'dienaar des Woords' zijn? Of bedoel je wat anders?FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 08:10Je moet beide ook niet gaan vergelijken. in de CGK hebben die een hele andere positie dan in de GG.Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 07:47 Evangelisten in de CGK behouden hun preek- en sacramentsbevoegdheid in alle gemeenten tot drie jaar na beëindiging van hun dienstverband, dus pensionering. (KO art. 4 lid 6).
Maar: zij hebben minimaal een afgeronde opleiding theologie (6c) plus aanvullende academische vorming aan de TUA (6g), die bestaat grotendeels uit exegese en homiletiek (predikkunde).
Dat hebben evangelisten in de GG niet, althans: het is geen functie-eis.
Dus ik kan me het bezwaar van ds. Schreuder wel voorstellen.
Uiteraard wel qua opleiding en feit dat ze als dienaar des Woords worden gezien, maar hun werk is toch hetzelfde?
En wat preken betreft (want daar gaat het nu over): ik heb verschillende keren een preek gehoord van Van den Boogaard, maar dat zijn echte GG-preken. Vaak zelfs met betere exegese dan veel reguliere GG-preken.
Dat weet ik niet. Het staat in de kerkorde, maar niet waarom.MGG schreef: ↑20 mar 2025, 08:45 [*]Waarom 3 jaar en niet net als emeritus predikanten onbepaalde tijd?Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 07:47Evangelisten in de CGK behouden hun preek- en sacramentsbevoegdheid in alle gemeenten tot drie jaar na beëindiging van hun dienstverband, dus pensionering. (KO art. 4 lid 6).J P Zoon schreef: ↑19 mar 2025, 23:01Maar daar is ook nooit eerder sprake van geweest toch? Ik weet namelijk dat dit in de CGK wel kon/kan. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die diensten er voorheen wel waren.FlyingEagle schreef: ↑19 mar 2025, 22:56
Nou, ik was in maart 2023 aanwezig bij de studium generale georganiseerd door de CGO en daar hield dhr. Krijgsman een vurig pleidooi om evangelisten niet met pensioen te sturen maar ze preekbevoegdheid te geven omdat een roeping niet met pensioen gaat. Hij mocht geen diensten in gemeenten invullen terwijl hij dat wel graag wilde en gemeenten hem dat ook vroegen.
Ds. Schreuder was er ook en tijdens het panelgesprek werd duidelijk dat hij het niet met Krijgsman eens was.
Overigens gaat evangelist Krijgsman nog wel af en toe voor op één van de Evangelisatieposten. Dat kan ook na je pensioen. Zo was hij onlangs nog in Merksem (België).
Maar: zij hebben minimaal een afgeronde opleiding theologie (6c) plus aanvullende academische vorming aan de TUA (6g), die bestaat grotendeels uit exegese en homiletiek (predikkunde).
Dat hebben evangelisten in de GG niet, althans: het is geen functie-eis.
Dus ik kan me het bezwaar van ds. Schreuder wel voorstellen.
- FlyingEagle
Alleen al het feit dat ze sacramenten mogen bedienen zegt toch al dat in de CGK de positie van een evangelist anders is dan in de GG?Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 09:54Misschien kan je er nog iets meer woorden aangeven, want ik zie dat niet zo.FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 08:17In de CGK zijn het bijna predikanten, dat is in de GG natuurlijk zeker niet zo.Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 08:14Omdat ze ook 'dienaar des Woords' zijn? Of bedoel je wat anders?FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 08:10
Je moet beide ook niet gaan vergelijken. in de CGK hebben die een hele andere positie dan in de GG.
Uiteraard wel qua opleiding en feit dat ze als dienaar des Woords worden gezien, maar hun werk is toch hetzelfde?
En wat preken betreft (want daar gaat het nu over): ik heb verschillende keren een preek gehoord van Van den Boogaard, maar dat zijn echte GG-preken. Vaak zelfs met betere exegese dan veel reguliere GG-preken.
Je laatste zin geeft het ook al een, ze zijn op en top GG met gedegen preken. Het predikanten tekort zou zo iets verlicht kunnen worden wanneer Krijgsman bijvoorbeeld elke zondag 1x een stichtelijk woord mag spreken in de gemeenten.
Dat laatste ben ik helemaal met je eens.FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 10:06Alleen al het feit dat ze sacramenten mogen bedienen zegt toch al dat in de CGK de positie van een evangelist anders is dan in de GG?Tiberius schreef: ↑20 mar 2025, 09:54Misschien kan je er nog iets meer woorden aangeven, want ik zie dat niet zo.FlyingEagle schreef: ↑20 mar 2025, 08:17In de CGK zijn het bijna predikanten, dat is in de GG natuurlijk zeker niet zo.
Je laatste zin geeft het ook al een, ze zijn op en top GG met gedegen preken. Het predikanten tekort zou zo iets verlicht kunnen worden wanneer Krijgsman bijvoorbeeld elke zondag 1x een stichtelijk woord mag spreken in de gemeenten.
Als alleen sacramentsbediening onderscheidend is, lijkt me dat er weinig verschil is tussen een GG- en een CGK-evangelist.
Het is niet zo dat aan de TUA lessen worden besteed aan het bedienen van sacramenten, dat is een kwestie van bevoegdheid, die de classis zou kunnen verlenen.
Begrijp ik ook wel. Als dit breed genoeg zou leven werd dit wel een punt van bespreking. Maar blijkbaar en hopelijk blijft dit bij een minderheid.
De heer Roest is ooit aangenomen door het curatorium maar hij wilde niet naar Rotterdam verhuizen.
Alhoewel... toch mocht is de heer Roest velen tot zegen zijn. Hij was ook een zeer bemind man in de toen nog niet verdeelde gemeenten. Er zullen nu wel gemeenten zijn die dhr. Roest niet meer zouden begeren, zo vrees ik.Charles schreef: ↑20 mar 2025, 11:26De heer Roest is ooit aangenomen door het curatorium maar hij wilde niet naar Rotterdam verhuizen.
Een nutteloos stokende reactie weer.
Nee, dit is niet meer dan een realistisch feit benoemen. Zaken verzwijgen die er wel degelijk zijn lijkt op wat men zegt van een struisvogel. Zwijgen zou tevens openbaren dat er een angstcultuur zou heersen. Of niet dan?
-
hoogstwaarschijnlijk gaat het over Rijssen
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Roest was een zielevriend van ds R. Kok (ook na zijn schorsing).
https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... c660dbb908Charles schreef: ↑20 mar 2025, 11:26De heer Roest is ooit aangenomen door het curatorium maar hij wilde niet naar Rotterdam verhuizen.
Zie hier wat meer achtergrond informatie (ook over het genoemde door Charles).