Gereformeerde Gemeenten

Tiberius
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

FlyingEagle schreef: 20 mar 2025, 08:09 Wat ik zelf wel wat wonderlijk vind is dat studenten die nog maar twee jaar een opleiding gevolgd hebben wel een stichtelijk woord mogen spreken maar evangelisten die jaren ervaring in het pastoraat hebben en jaren stichtelijke woorden gesproken hebben het na hun pensioen opeens niet kunnen doen behalve nog af en toe een keer in een evangelisatiepost.
Tegenwoordig krijgen evangelisten ook best een behoorlijke toerusting c.q. opleiding via EVGG en ZGG. Wat mij betreft mogen ze ook best modules aan de TS volgen of via de CGO.
Maar dat is niet vergelijkbaar. Een student moet nog leren preken. Van heeft de gemeente een andere verwachting.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef: 20 mar 2025, 08:14
FlyingEagle schreef: 20 mar 2025, 08:10
Tiberius schreef: 20 mar 2025, 07:47 Evangelisten in de CGK behouden hun preek- en sacramentsbevoegdheid in alle gemeenten tot drie jaar na beëindiging van hun dienstverband, dus pensionering. (KO art. 4 lid 6).
Maar: zij hebben minimaal een afgeronde opleiding theologie (6c) plus aanvullende academische vorming aan de TUA (6g), die bestaat grotendeels uit exegese en homiletiek (predikkunde).
Dat hebben evangelisten in de GG niet, althans: het is geen functie-eis.
Dus ik kan me het bezwaar van ds. Schreuder wel voorstellen.
Je moet beide ook niet gaan vergelijken. in de CGK hebben die een hele andere positie dan in de GG.
Omdat ze ook 'dienaar des Woords' zijn? Of bedoel je wat anders?
In de CGK zijn het bijna predikanten, dat is in de GG natuurlijk zeker niet zo.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

Tiberius schreef: 20 mar 2025, 08:16
FlyingEagle schreef: 20 mar 2025, 08:09 Wat ik zelf wel wat wonderlijk vind is dat studenten die nog maar twee jaar een opleiding gevolgd hebben wel een stichtelijk woord mogen spreken maar evangelisten die jaren ervaring in het pastoraat hebben en jaren stichtelijke woorden gesproken hebben het na hun pensioen opeens niet kunnen doen behalve nog af en toe een keer in een evangelisatiepost.
Tegenwoordig krijgen evangelisten ook best een behoorlijke toerusting c.q. opleiding via EVGG en ZGG. Wat mij betreft mogen ze ook best modules aan de TS volgen of via de CGO.
Maar dat is niet vergelijkbaar. Een student moet nog leren preken. Van heeft de gemeente een andere verwachting.
Niet vergelijkbaar in positie maar wel in ervaring. Ik verwacht van een student minder dan als ik een ervaren evangelist beluister.
DDD

Bericht door DDD »

-DIA- schreef: 20 mar 2025, 01:41
DDD schreef: 19 mar 2025, 23:32 Ik ben wel benieuwd waarom ds. Schreuder het er niet mee eens was.
Je hebt toch zelf ook wel (een beetje) het vermogen om dat te bedenken?
Ik kan alleen bedenken dat ze niet door het curatorium zijn geselecteerd.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 20 mar 2025, 08:19
DDD schreef: 19 mar 2025, 23:32 Ik ben wel benieuwd waarom ds. Schreuder het er niet mee eens was.
Dat dacht ik ook. En ik kan me niet voorstellen dat je het curatorium links laat liggen.
Hierbij nog wel een vraag: Hoe was de procedure bij predikanten die uit een ander kerkverband overkwamen? Denk nu bv. aan wijlen ds. Veenendaal, of ds. Venema?

In 1933 is er hier een Oud Gereformeerde gemeente ontstaan, omdat een predikant zich niet voor het curatorium wilde melden. (Dat is nu de vrije Oud Gereformeerde gemeente).
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Dat laatste gaat ook gewoon via de classis. Daarom zou ik het niet gek vinden als een classis gewoon een evangelist preekrechten kan geven, maar ik heb er geen verstand van. Want er kunnen synodale regelingen zijn die daaraan in de weg staan.
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef: 20 mar 2025, 08:27
Dat dacht ik ook. En ik kan me niet voorstellen dat je het curatorium links laat liggen.
Hierbij nog wel een vraag: Hoe was de procedure bij predikanten die uit een ander kerkverband overkwamen? Denk nu bv. aan wijlen ds. Veenendaal, of ds. Venema?

In 1933 is er hier een Oud Gereformeerde gemeente ontstaan, omdat een predikant zich niet voor het curatorium wilde melden. (Dat is nu de vrije Oud Gereformeerde gemeente).
Evangelisten mogen wel preken, maar niet in de gemeenten van de GG. Dat is best vreemd. Voor buitenstaanders is een gewoon mens genoeg, voor GG-ers moet men geschoold zijn aan de Boezemsingel.
Ik heb van de week gemerkt dat in de GG zelfs vrouwen evangelist kunnen zijn. Compleet met uitzending.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 20 mar 2025, 08:35 Dat laatste gaat ook gewoon via de classis. Daarom zou ik het niet gek vinden als een classis gewoon een evangelist preekrechten kan geven, maar ik heb er geen verstand van. Want er kunnen synodale regelingen zijn die daaraan in de weg staan.
En daarbij komt nog het feit dat evangelisten niet zomaar predikant kunnen worden. Preekconsent hebben evangelisten, dacht ik, in zekere zin, maar zeker niet de bevoegdheid om de sacramenten te bedienen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik. Maar dat heeft een lerend ouderling ook niet. Alleen hebben de GG de lerend ouderlingen helaas afgeschaft.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 20 mar 2025, 08:39 Dat begrijp ik. Maar dat heeft een lerend ouderling ook niet. Alleen hebben de GG de lerend ouderlingen helaas afgeschaft.
Het ambt van lerend ouderling is in de GG afgeschaft. De laatste lerend ouderling was, zover ik weet, dhr. L. Wijting. De heer Roest kreeg daarom geen preekbevoegdheid meer.
MGG

Bericht door MGG »

[*]
Tiberius schreef: 20 mar 2025, 07:47
J P Zoon schreef: 19 mar 2025, 23:01
FlyingEagle schreef: 19 mar 2025, 22:56
HHR schreef:
Dan is dat wel gewijzigd.
Ik heb kerkdiensten meegemaakt waar Krijgsman of Van den Boogaart voorgingen.
Het zou kunnen dat het weekdiensten waren. Maar dat kan toch geen verschil uitmaken?
Nou, ik was in maart 2023 aanwezig bij de studium generale georganiseerd door de CGO en daar hield dhr. Krijgsman een vurig pleidooi om evangelisten niet met pensioen te sturen maar ze preekbevoegdheid te geven omdat een roeping niet met pensioen gaat. Hij mocht geen diensten in gemeenten invullen terwijl hij dat wel graag wilde en gemeenten hem dat ook vroegen.
Ds. Schreuder was er ook en tijdens het panelgesprek werd duidelijk dat hij het niet met Krijgsman eens was.
Maar daar is ook nooit eerder sprake van geweest toch? Ik weet namelijk dat dit in de CGK wel kon/kan. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat die diensten er voorheen wel waren.

Overigens gaat evangelist Krijgsman nog wel af en toe voor op één van de Evangelisatieposten. Dat kan ook na je pensioen. Zo was hij onlangs nog in Merksem (België).
Evangelisten in de CGK behouden hun preek- en sacramentsbevoegdheid in alle gemeenten tot drie jaar na beëindiging van hun dienstverband, dus pensionering. (KO art. 4 lid 6).
Maar: zij hebben minimaal een afgeronde opleiding theologie (6c) plus aanvullende academische vorming aan de TUA (6g), die bestaat grotendeels uit exegese en homiletiek (predikkunde).
Dat hebben evangelisten in de GG niet, althans: het is geen functie-eis.
Dus ik kan me het bezwaar van ds. Schreuder wel voorstellen.
Waarom 3 jaar en niet net als emeritus predikanten onbepaalde tijd?
GG links

Bericht door GG links »

Ik denk dat je de spijker op zn kop slaat. Het is toch van de gekke dat iemand die jaren als evangelist gediend heeft dat opeens niet meer mag omdat hij een leeftijdsgrens heeft overschreden ? We moeten af van het curatorium in z'n huidige vorm. Alleen dat gaat nooit gebeuren denk ik.

Volgens het kerkrecht (artikel 8) is roeping geeneens een voorwaarde om toegelaten te worden tot de T.S.. Dat bevreemd mij.
J P Zoon
Verbannen

Bericht door J P Zoon »

GG links schreef: 20 mar 2025, 09:28
Ik denk dat je de spijker op zn kop slaat. Het is toch van de gekke dat iemand die jaren als evangelist gediend heeft dat opeens niet meer mag omdat hij een leeftijdsgrens heeft overschreden ? We moeten af van het curatorium in z'n huidige vorm. Alleen dat gaat nooit gebeuren denk ik.
U leest niet goed. Het gaat om zondagse erediensten in gewone GG-gemeenten. Daarin mogen evangelisten niet voorgaan. Het gaat dus niet over de diensten op evangelisatieposten. Daar gaan evangelisten ook na hun pensioen nog regelmatig voor.
GG links

Bericht door GG links »

J P Zoon schreef: 20 mar 2025, 09:38

U leest niet goed. Het gaat om zondagse erediensten in gewone GG-gemeenten. Daarin mogen evangelisten niet voorgaan. Het gaat dus niet over de diensten op evangelisatieposten. Daar gaan evangelisten ook na hun pensioen nog regelmatig voor.
Akkoord. Maar dat doet aan mijn inhoudelijke bezwaar niets af.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Volgens het kerkrecht (artikel 8) is roeping geeneens een voorwaarde om toegelaten te worden tot de T.S.. Dat bevreemd mij.
Scheuring is de meest snelle en efficiënte manier om van het (huidige) curatorium verlost te worden, dacht ik zo... Maar ik geloof niet dat dit de weg is.
Plaats reactie