Dat ben ik zeker met je eens. Het blijven vaak moeilijke en pijnlijke besluiten maar ‘accepteer alles’ lijkt mij ook niet de weg.Zita schreef: ↑17 mar 2025, 21:04Waardering voor je rechtlijnigheid!huisman schreef: ↑17 mar 2025, 21:00merel schreef: ↑17 mar 2025, 20:10 https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/31 ... ag-homo-s/
Ik vind dit een mooi en verhelderend antwoord.
Toen ik op jouw link drukte kreeg ik zo’n cookie melding op refoweb met de button ‘accepteer alles’. Ben bang dat dit de houding is van velen in de verschillende situaties die @Zita benoemd.
Nu een paar zaken voorbeelden concreet:
Ik ga niet naar een crematie.
Ik ga niet naar een dienst waar twee mensen van hetzelfde geslacht een zondige verbintenis laten bevestigen.
In persoonlijke contacten probeer ik vriendelijk maar duidelijk uit te leggen waarom ik afwezig ben. In de praktijk is dat verschillende keren gelukt zonder dat daar de collegiale band onder geleden heeft.
Sterker nog ik was op haar verzoek de vertrouwenspersoon van een vrouwelijke lesbische collega. Dit terwijl ze mijn christelijke opvattingen verafschuwde.
Lukt dat ook als het om familie zou gaan? Bij collega's is het net wat anders als er frictie zou ontstaan dan wanneer het je ouder, broer of zus betreft.
Ook niet als het kinderen of broer of zus betreft. Ik heb een prachtig voorbeeld meegemaakt bij zeer goede vrienden die een broer hebben die gehuwd is met een man. Ze kiezen de lijn die ik ook voorsta en misschien nog wel strikter. Maar ze doen dat met zoveel liefde en uitleg dat de verhouding met hun broer goed en stevig is.