ZWP schreef: ↑17 feb 2025, 14:49
merel schreef: ↑17 feb 2025, 14:40
Of de 7 vinkjes
Ja zoiets bedoel ik:
"Volgens Luyendijk liggen de 'zeven vinkjes' - de blanke, hoogopgeleide, ABN-sprekende, hetero man die woont in de Randstad en wiens ouders ook hoogopgeleid zijn - mijlenver voor op de rest van de maatschappij. Ze (of beter -we-) vormen maar zo'n 3% van de bevolking, maar vormen sinds het begin van deze eeuw de onomstotelijke bovenlaag. Koning Willem-Alexander, Mark Rutte, Thierry Baudet, en zo ongeveer alle (start-up) CEO's behoren tot het clubje volgens Luyendijk. Door hun monopolie op wat gezien wordt al de 'standaard', zijn ze ondiscrimineerbaar. Sterker nog, de 'andere' 97% zijn de 'minderheden'."
Ik heb zes vinkjes volgens deze indeling en met dat in mijn achterhoofd maakt me dat bescheiden als het gaat om al te snel te roepen dat diversiteitsbeleid onzin is. Wie ben ik om dat te bepalen?
Psycholoog Thijs Launspach vindt deze lijst incompleet en zet nog eens zeven vinkjes die – zeker op de werkvloer – voor ongelijkheid zorgen op een rij. Hij zegt over deze nieuwe lijst: “Als we toch mensen verdelen in hokjes, laten we dan ons best doen om álle relevante hokjes te noemen.”
Uiterlijk – aantrekkelijke mensen worden als slimmer en aardiger gezien en krijgen daardoor meer kansen.
Fysieke gezondheid – mensen met een gezond lijf hebben meer tijd en energie om te presteren.
Mentale gezondheid – mensen die mentaal fit zijn, zijn bevoorrecht omdat ze niet met mentaal lijden hoeven om te gaan.
Intelligentie – intelligente mensen hebben het over het algemeen makkelijker in het leven.
Extravert – mensen die sociaal vaardig zijn plukken daar de vruchten van bij onder meer netwerken en sollicitatiegesprekken.
Emotioneel stabiel – een rustige, stabiele basis maakt het makkelijker op werkgebied dan een neurotisch(er) gestel.
Werkdrift – iemand die graag hard werkt, heeft het makkelijker op de werkvloer dan een chaoot met een wat luiere inborst.
Nou, succes met de nieuwe vinkjes.