Ik vind dat wel een aardig vertekend beeld van de onderliggende problematiek. Natuurlijk krijgen die broeders de ruimte. Maar ik heb elders al op het net opgemerkt dat rechtse broeders in het verleden ook allerlei beperkingen hebben opgelegd gekregen. Bijvoorbeeld het preken in de OGG, of het preken buiten de classis waar je bevoegdheden hebt. Dat werd de zware richting ernstig aangerekend. En dan heb ik het nog niet over de specifieke motivatie van deze of gene dominee en gemeente die het kerkverband hebben verlaten en GG of OGG zijn geworden.DDD schreef: ↑05 feb 2025, 16:40Voor mensen met een premium-abonnement: https://www.nd.nl/geloof/protestant/125 ... ereformeer
De hoofdlijn is dat de CGK al vanaf hun ontstaan bestaan uit zowel de Gelderse als de Drentse richting binnen de Afscheiding. Dus de verschillen van mening zijn al sinds het ontstaan in het kerkverband aanwezig. Alleen waren die nog niet zo concreet op deze onderwerpen, omdat die toen in de hele maatschappij niet speelden. En nu zeggen de zware broeders dat deze wijzigingen niet passen in de CGK-oorsprong. En de lichte broeders vinden dat de ruimte die zij altijd hadden, de laatste twintig jaar onaanvaardbaar wordt ingeperkt.
Grappig detail: de zware broeders zagen de lichte broeders soms niet als broeders, maar als neven.
Nu ben ik ook een kind van mijn tijd, maar het is de vraag of er in het verleden ook discussies speelden over een feit waar het Schriftgezag in het geding was. Heel merkwaardig vond ik de opstelling van ds. W.J. van Gent over het vrijgeven van de NBV voor de gemeenten. Dat besluit is zonder slag of stoot gevallen en daar zijn volgens mij vanuit behoudend perspectief serieuze vragen bij te stellen. Dus ruimte wordt er nog steeds wel degelijk geboden, maar niet op iets wat je essentieel vind. Dan kan je je niet op het verleden beroepen, omdat toen blijkbaar deze essentie niet in het geding was.