Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Lilian1975

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door Lilian1975 »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 15:16
Herman schreef: 05 feb 2025, 15:11
Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 15:01 Is het mogelijk dat de CGK wordt zoals de PKN? Ruimte voor héél veel maar plaatselijk kan eigen beleid gevoerd worden?
Nee, in een gereformeerd kerkverband is per definitie geen ruimte voor een pluriforme uitleg van de belijdenis en standpunten die tegen het Schriftgezag ingaan. Dus die ruimte gaat via synodaal niveau niet gegeven worden.
Leg eens uit? Wat maakt dat die ruimte er in de PKN wel is en in de CGK niet kan?
Heeft dat er misschien mee te maken waarom ds Klaassen HHK is geworden misschien? :quoi . Kijk er is ruimte in PKN om homorelaties in te zegenen. Er is geen ruimte om onbijbelse zaken te herzien.
Dus bijbelse standpunten worden getolereerd. Je mag plaatselijk doen wat goed is in eigen ogen...En m.b.t. onbijbelse standpunten ook. ( vrouw ambt, homorelaties zegenen tot pure vrijzinnigheid toe of het ontkennen van bestaan God toe. Want alles is waar? Zoiets? Ik weet het niet hoor? Maar elkaar aanspreken op ... mag niet. Reden de PKN is blijkbaar in de grondslag ( belijdenisgeschriften) niet puur gereformeerd meer. De Synode ook niet?
Laatst gewijzigd door Lilian1975 op 05 feb 2025, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Valcke

Bericht door Valcke »

Lilian1975 schreef: 05 feb 2025, 15:50
Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 15:01 Is het mogelijk dat de CGK wordt zoals de PKN? Ruimte voor héél veel maar plaatselijk kan eigen beleid gevoerd worden?
Nee, in een gereformeerd kerkverband is per definitie geen ruimte voor een pluriforme uitleg van de belijdenis en standpunten die tegen het Schriftgezag ingaan. Dus die ruimte gaat via synodaal niveau niet gegeven worden.
Leg eens uit? Wat maakt dat die ruimte er in de PKN wel is en in de CGK niet kan?
Heeft dat er misschien mee te maken waarom ds Klaassen HHK is geworden misschien? :quoi . Kijk er is ruimte in PKN om homorelaties in te zegenen. Er is geen ruimte om onbijbelse zaken te herzien.
Dus bijbelse standpunten worden getolereerd. Je mag plaatselijk doen wat goed is in eigen ogen...En m.b.t. onbijbelse standpunten ook. ( vrouw ambt, homorelaties zegenen tot pure vrijzinnigheid toe of het ontkennen van bestaan God toe. Want alles is waar? Zoiets? Ik weet het niet hoor? Maar elkaar aanspreken op ... mag niet.
De PKN is als fusiekerk per definitie een kerk waarin meerdere geloven of belijdenissen naast elkaar staan. Zo is deze kerk bewust "geconstrueerd". En vóór de fusie gold dat in feite ook al. Het weren van dwalingen was in de NHK al niet mogelijk, laat staan in de PKN.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

Valcke schreef: 05 feb 2025, 15:57
Lilian1975 schreef: 05 feb 2025, 15:50
Dus bijbelse standpunten worden getolereerd. Je mag plaatselijk doen wat goed is in eigen ogen...En m.b.t. onbijbelse standpunten ook. ( vrouw ambt, homorelaties zegenen tot pure vrijzinnigheid toe of het ontkennen van bestaan God toe. Want alles is waar? Zoiets? Ik weet het niet hoor? Maar elkaar aanspreken op ... mag niet.
De PKN is als fusiekerk per definitie een kerk waarin meerdere geloven of belijdenissen naast elkaar staan. Zo is deze kerk bewust "geconstrueerd". En vóór de fusie gold dat in feite ook al. Het weren van dwalingen was in de NHK al niet mogelijk, laat staan in de PKN.
Klopt functioneerde totaal niet. Hoewel de grondslag gereformeerd was. Maar er werd voor de scheuring al officieel ruimte/toestemming gegeven aan van alles en nog wat. Mee eens. De tucht kon niet worden toegepast binnen het geheel van de kerk aan hen die "dwaalden".
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 05 feb 2025, 15:41
merel schreef: 05 feb 2025, 14:45 Is het niet juist de bedoeling van deze brief dat het niet over de inhoud gaat?
Ja en daarom is het inhoudsloos.
Dat denk ik dus niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 15:16 Leg eens uit? Wat maakt dat die ruimte er in de PKN wel is en in de CGK niet kan?
De NGB heeft drie kenmerken van de ware kerk. Goede prediking en sacramentsbediening zijn de eerste twee en de derde is tucht. Het draait hier om de derde. De Arminianen zijn nog door Bogerman c.s. weggezonden, maar dat is zo'n beetje de laatste actie dat op synodaal niveau een leeruitspraak is gedaan in de landelijke Gereformeerde Kerk. Daarna is leervrijheid ontstaan, die na 1800 is geformuleerd in de befaamde spreuk dat je de belijdenis onderschreef, inzoverre ze met de Schrift overeenkwamen. Alle pogingen van gereformeerden in de 19e en 20e eeuw om dat kerkrecht omgebogen te krijgen, zijn niet gelukt. Alleen hebben de Gereformeerde altijd gezegd dat ze in de kerk zouden blijven totdat ze eruit gezet zouden worden. En het tweede waar ze zich vooral richting 2004 aan vasthielden, was de noodgreep dat de tucht dan wel niet gehandhaafd werd, formeel was de kerk nog één omdat zij uitsluitend de Drie Formulieren van enigheid als belijdende grondslag hanteerden. Dat is na 2004 anders, waardoor je zelfs een pluriforme grondslag krijgt.
Het grote gevecht gaat in de CGK dus weliswaar over de vrouw in het ambt, maar op de achtergrond speelt ook de vraag of er wel of niet tegen de Schrift en tegen de belijdenis wordt gehandeld door de gemeenten die voor de vrouw in het ambt zijn. Die vragen lagen ten grondslag aan de eerste drie clusters revisieverzoeken die zijn afgewezen.
Nu zou je dus kunnen zeggen, dan moet je nu overgaan tot het handhaven van tucht. Dat wil een heel enkele afgevaardigde ook op synodaal niveau, maar dat kan niet omdat dit klusje kerkordelijk op het niveau van de classis ligt. En daar ligt alles heel erg verdeeld en ingewikkeld. De tweede reden dat er niet gehandeld wordt is het 'typische CGK gevoel' waarin men diametraal tegenover elkaar staat, maar in zekere zin toch zoveel met elkaar heeft dat ze niet willen overgaan tot het uitsluiten van elkaar. Vooral dit laatste aspect heeft zijn weerslag gevonden in het model interim-classis. Alleen zal je met dat model afstand moeten doen van het tuchtrecht (dat onderdeel uitmaakt van de kenmerken van de ware kerk) en dan zou je dus tegen je eigen belijdenis in handelen. Dus dat doen de rechterkant dan ook niet. Zo kom je vanzelf in een patstelling, waarin men vandaag de dag verkeerd. Het nieuwe in de huidige fase is dat de tendens tot een gecontroleerde breuk, ontvlechting etc wel heel prominent in de discussies aanwezig is. Dat was eigenlijk bij de vorige synode geen onderdeel van het gebezigde synodale jargon.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 05 feb 2025, 16:12
MGG schreef: 05 feb 2025, 15:41
merel schreef: 05 feb 2025, 14:45 Is het niet juist de bedoeling van deze brief dat het niet over de inhoud gaat?
Ja en daarom is het inhoudsloos.
Dat denk ik dus niet.
Je zou het kunnen zien als de volgende machtsgreep. Dat is wel een sombere visie. Maar het interim-classis model was een manier om de vrouw in het ambt een legitieme plek te geven in een deel van de kerk. Daar wil rechts zijn zegen niet over geven. Hoe ga je dan verder? De meest voor de hand liggende optie is om de vrouw weer uit het ambt te krijgen, maar daar wordt met geen woord over gesproken. Zolang die reflectie niet plaatsvind, zijn zulke brieven natuurlijk een hele hoop geschreeuw, maar weinig wol.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ja, dat begrijp ik wel. Toch blijven ds. van Kooten, ds. Rijsdijk, van Neervoort, Simons, Lohuis etc. etc. wel in de PKN. Daar zit dus mijn vraag.

Is het mogelijk, ondanks de grote verschillen, samen CGK te blijven. Waarom wel, waarom niet...
Refojongere

Bericht door Refojongere »

Ambtenaar schreef: 05 feb 2025, 15:11
Dan kun je misschien beter PKN worden
Hoe zien de PKN'ers die zich verbonden weten aan de rechterflank (dus à la Elspeet, Montfoort, Scherpenisse, Sint Anthoniepolder, Ouddorp etc.) dit?
Dat functioneert prima, lokaal eigen beleid voeren. Was overigens in de NHK ook al zo. Leven en laten leven.
Leven en laten leven was in elk geval niet het adagium van de GB: verdediging en verbreiding van de waarheid en waarschuwen ter synode.

Ook niet van de HHK-ers: het gaat ons niet om een gereformeerde enclave in de kerk maar een gereformeerde kerk qua grondslag en praktijk.
DDD

Bericht door DDD »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 16:19 Ja, dat begrijp ik wel. Toch blijven ds. van Kooten, ds. Rijsdijk, van Neervoort, Simons, Lohuis etc. etc. wel in de PKN. Daar zit dus mijn vraag.

Is het mogelijk, ondanks de grote verschillen, samen CGK te blijven. Waarom wel, waarom niet...
Voor mensen met een premium-abonnement: https://www.nd.nl/geloof/protestant/125 ... ereformeer

De hoofdlijn is dat de CGK al vanaf hun ontstaan bestaan uit zowel de Gelderse als de Drentse richting binnen de Afscheiding. Dus de verschillen van mening zijn al sinds het ontstaan in het kerkverband aanwezig. Alleen waren die nog niet zo concreet op deze onderwerpen, omdat die toen in de hele maatschappij niet speelden. En nu zeggen de zware broeders dat deze wijzigingen niet passen in de CGK-oorsprong. En de lichte broeders vinden dat de ruimte die zij altijd hadden, de laatste twintig jaar onaanvaardbaar wordt ingeperkt.

Grappig detail: de zware broeders zagen de lichte broeders soms niet als broeders, maar als neven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Herman schreef: 05 feb 2025, 16:15
Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 15:16 Leg eens uit? Wat maakt dat die ruimte er in de PKN wel is en in de CGK niet kan?
(...)
Super, dank je wel.
Ik begrijp dat. Nu is mijn vraag wel: de predikanten binnen de PKN die zijn gebleven of nu predikant worden (ik noemde een willekeurig rijtje) hebben die keuze gemaakt terwijl ze wel de grondslag van de 3FvE willen vasthouden. Hoe zit het nu precies? Het lukt me niet helemaal om dat te begrijpen. Er zijn dus behoudende predikanten, die ondanks de enorme pluriformiteit, het wel uithouden in een kerk waar van alles gaande is wat strijd met het Woord van God. Waarom die wel en waarom is dat voor de rechterflankbroeders in de CGK geen optie? Heeft dat te maken met het verschil in kerksoort ofzo?
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 16:49
(...)
Super, dank je wel.
Ik begrijp dat. Nu is mijn vraag wel: de predikanten binnen de PKN die zijn gebleven of nu predikant worden (ik noemde een willekeurig rijtje) hebben die keuze gemaakt terwijl ze wel de grondslag van de 3FvE willen vasthouden. Hoe zit het nu precies? Het lukt me niet helemaal om dat te begrijpen. Er zijn dus behoudende predikanten, die ondanks de enorme pluriformiteit, het wel uithouden in een kerk waar van alles gaande is wat strijd met het Woord van God. Waarom die wel en waarom is dat voor de rechterflankbroeders in de CGK geen optie? Heeft dat te maken met het verschil in kerksoort ofzo?
Ik weet niet waar dat verschil in zit. Het heeft te maken met standplaatsgebondenheid. Zou ik vandaag lid zijn in een behoudende PKN gemeente, ik zou daar lid blijven. Zou ik nu CGK lid zijn, dan zou ik meevoelen met de rechterkant, stemmen als de rechterkant, maar als de meerderheid iets anders beslist, dan zou ik blijven. Maar vermoedelijk zal de rechterkant niet blijven, omdat ze zullen motiveren dat de CGK niet meer de kenmerken van de ware kerk vertoond, en dan zijn er boeken vol te raadplegen waarin je dan de kerk mag verlaten, te beginnen met Calvijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef: 05 feb 2025, 16:49
(...)
Super, dank je wel.
DE behoudende predikant bestaat niet. De één zal daar meer moeite mee hebben dan de ander. Net zoals er behoudende predikanten zijn, voor wie de PKN geen optie is, en dus in de HHK terecht zijn gekomen.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ja, en daar begint de motivatie dan om te verlaten. Er zijn vele boeken, te beginnen bij Calvijn, zegt Herman. Dat geloof ik direct. Maar blijven op je post tot je eruit gezet wordt is ook een motivatie, die volgens mij best oude en stevige papieren heeft. En daar ligt nu een ingewikkeldheid: de rechtse broeders hinten op ontvlechten, de linkse broeders willen één verband blijven.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Ergens heb ik het idee dat het een typisch echt hervormd kenmerk is, dat je blijft totdat het blijven je persoonlijk onmogelijk wordt gemaakt, ongeacht wat anderen doen en vinden, ook binnen je eigen kerk.

Als mannetje van de afscheiding kan ik daar veel over roepen en vinden, maar dat doe ik niet. Ik bewonder het standpunt.
- Niet meer zo actief -
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Mannetje schreef: 05 feb 2025, 17:27 Ergens heb ik het idee dat het een typisch echt hervormd kenmerk is, dat je blijft totdat het blijven je persoonlijk onmogelijk wordt gemaakt, ongeacht wat anderen doen en vinden, ook binnen je eigen kerk.

Als mannetje van de afscheiding kan ik daar veel over roepen en vinden, maar dat doe ik niet. Ik bewonder het standpunt.
Wellicht is dat zo. Maar ik vind het wel goed om deze vragen hier langs te laten komen.
Plaats reactie