Dat is onjuist. Iets dergelijks lezen we ook over zijn vele vrouwen. Daarmee kun je nog steeds zeggen dat dat niet volgens Gods eigenlijke bedoeling is, hoewel God zich in hoge mate aanpast aan de dan geldende cultuur. Je moet namelijk Schrift met Schrift vergelijken.
Het klopt dat er verschillen waren in de behandeling van slaven. Daar moet ik eens studie van maken. Nu vind ik slavernij sowieso fout, dus moet je zulke teksten ook weer corrigeren vanuit een nieuwtestamentische blik en daarmee is dat ook wat mij betreft geen voldoende argument.MGG schreef: ↑29 jan 2025, 23:48Een volk overwinnen en schatplichtig maken is het tegenovergestelde van ontwikkelingshulp. Ik wacht nog steeds op een kloppende onderbouwing waarom het afschaffen van ontwikkelingshulp haaks staat op de Bijbel.DDD schreef: ↑29 jan 2025, 23:40 Dat hoeft niet. Ik ben niet tegen belastingen. Maar die golden ook binnen het rijk zelf.
Maar hoe legitimeer je het onderscheid binnen en buiten de natie? Ik vind dat zo gauw nergens in de bijbel terug behalve bij slechte koningen.
Ik denk dat hier ook echt een probleem is met de hermeneutiek. Als je zo de bijbel leest en toepast, dan doe je dus géén recht aan wat er daadwerkelijk staat.
Dat er verschil is tussen het eigen volk en andere volken blijkt bijvoorbeeld uit de regels met betrekking tot slaven/knechten. Zoals eerder gezegd armen worden in onze tijd aanzienlijk beter beschermd dan in de burgerlijke wetten.
Lees jij wat er staat en is dat het beginpunt van je redenatie of heb je een politieke mening en zoek je dar Bijbelse argumenten bij?
Armen worden in Amerika mijns inziens niet beter beschermd dan in de bijbeltijd volgens de bijbelse normen. Ik zou niet weten waar je dat vandaan haalt.
Het klopt natuurlijk dat ik een politieke mening heb. Die volgt uit de Bijbel. En in een concreet gesprek zoek je dan argumenten bij dat specifieke punt. Of je concludeert dat je iets verkeerd ziet.
Mijn punt is, dat je de vertaalslag naar een mondiale economie met mondiale verantwoordelijkheden totaal niet maakt, en daar geen verantwoording over aflegt.
Wat jij doet is regels in een bepaalde tijdbepaalde situatie overbrengen naar een totaal andere situatie, zonder expliciet rekenschap te geven van die verschillen. Dat kan niet. Je moet de grondprincipes destilleren en vervolgens deze toepassen in deze tijd.
Daar is in de gereformeerde traditie ook altijd zo naar gekeken, voor zover ik weet. Waarbij het Nieuwe Testament als een soort eindstadium wordt gezien, in ieder geval door veel bijbelgetrouwe theologen. Dus binnenbijbelse ontwikkelingen kun je dan ook nog verdisconteren. Maar dat doet niet af aan de toepassing in een heel andere feitelijke situatie.