Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

DDD

Re: Generale Synode Christelijke Gereformeerde Kerken 2024

Bericht door DDD »

Ik was zelf niet verbaasd geweest als er nog wat meer stemmen voor de meerderheid waren geweest. Niet dat dat op enige deskundigheid is gebaseerd.

Wel ingewikkeld allemaal. Stel dat er ter rechterzijde wat gemeenten zijn die nu vertrekken, dan doen ze daarmee het brede midden geen deugd, want dan zal bij een volgende synode de meerderheid weer anders liggen en blijf je bezig.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 29 jan 2025, 23:03 Ik was zelf niet verbaasd geweest als er nog wat meer stemmen voor de meerderheid waren geweest. Niet dat dat op enige deskundigheid is gebaseerd.

Wel ingewikkeld allemaal. Stel dat er ter rechterzijde wat gemeenten zijn die nu vertrekken, dan doen ze daarmee het brede midden geen deugd, want dan zal bij een volgende synode de meerderheid weer anders liggen en blijf je bezig.
Gezien de verschuivingen is het sowieso een kwestie van tijd voordat een meerderheid niet tegen vrouwen in het ambt is. Als ik bij de huidige minderheid zou horen, dan was geduld hebben voor mij een prima optie. Je ziet dat de minderheid groeit en waarschijnlijk op termijn een meerderheid zal worden.
DDD

Bericht door DDD »

En dan maar hopen dat de nieuwe meerderheid de mildheid heeft om de andere gemeenten niet te verplichten om de ambten open te stellen voor de zusters van de gemeente.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Refojongere schreef: 29 jan 2025, 21:40 In feite krijg je met de voorstellen toch een soort federatief verband. Zoals de hervormden die niet meegingen met de PKN wel een federatief verband wilden binnen de PKN. Zo kon je plaatselijk en bovenplaatselijk hervormd blijven en wellicht naar elkaar toe groeien.

Die gedachte is afgewezen door de PKN. Het moest fusie worden.

Bij de CGK ga je dan van fusie naar federatie met als toekomstbeeld...heb je dan feitelijk niet alsnog twee kerkverbanden? De A en B kerken zoals die na 1892 waren ontstaan die plaatselijk aparte gemeenten vormden? Krijg je niet zo een schijneenheid?
Op een enkele gemeente na is ieder toch gelegerd in een eigen hokje?
Alleen als je kerkbreed een plaats hebt zie je de ander.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

DDD schreef: 29 jan 2025, 23:18 En dan maar hopen dat de nieuwe meerderheid de mildheid heeft om de andere gemeenten niet te verplichten om de ambten open te stellen voor de zusters van de gemeente.
Dat verplichten heb je ''zelfs'' bij de NGK niet, verplichten zie ik niet zo snel gebeuren, wel het accepteren.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Het RD plaatste vandaag een foto van de koffiedames tijdens de synode. En ik zit me al even af te vragen wat daar de boodschap achter is.
Bij een synode die zozeer bepaald wordt door de verschillende opvattingen over de positie van de vrouw in de gemeente, vind ik het geen neutrale fotokeuze, temeer omdat de nieuwswaarde nul is.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 29 jan 2025, 23:18 En dan maar hopen dat de nieuwe meerderheid de mildheid heeft om de andere gemeenten niet te verplichten om de ambten open te stellen voor de zusters van de gemeente.
We kunnen beter hopen en bidden dat ze de genade krijgen om terug te keren van hun dwaalwegen. De mildheid der goddelozen is wreed.
DDD

Bericht door DDD »

Zita schreef:Het RD plaatste vandaag een foto van de koffiedames tijdens de synode. En ik zit me al even af te vragen wat daar de boodschap achter is.
Bij een synode die zozeer bepaald wordt door de verschillende opvattingen over de positie van de vrouw in de gemeente, vind ik het geen neutrale fotokeuze, temeer omdat de nieuwswaarde nul is.
Ik kan die foto nergens vinden. Op welke bladzijde of is dat in de digitale editie?
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

DDD schreef: 30 jan 2025, 00:36
Zita schreef:Het RD plaatste vandaag een foto van de koffiedames tijdens de synode. En ik zit me al even af te vragen wat daar de boodschap achter is.
Ik kan die foto nergens vinden. Op welke bladzijde of is dat in de digitale editie?
In de liveblogdinges.
wfloor

Bericht door wfloor »

Misschien denk ik te simpel... Maar als het besluit is bekrachtigd dat vrouwen geen ambt mogen bekleden, dan zijn de gemeenten die dat wel doen dus in overtreding. Als iemand iets doet wat niet mag krijgt hij straf. Als zij zich niet thuis voelen in de CGK moeten ze vertrekken of een tuchtmaatregel krijgen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zita schreef: 30 jan 2025, 00:06 Het RD plaatste vandaag een foto van de koffiedames tijdens de synode. En ik zit me al even af te vragen wat daar de boodschap achter is.
Tijdens de vorige synoderonde is die foto ook genomen en geplaatst en toen is er een column of opiniebijdrage in het ND meen ik verschenen, waar keiveel ophef over was. Het is dus gewoon bedoelt om het proces verzieken.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

ik had ook een naar gevoel bij de foto inderdaad, helpt allemaal niks
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

MGG schreef: 29 jan 2025, 22:59 Werd vooraf verwacht dat het aantal stemmen voor afwijzing hoger of lager zou zijn?
Ik zat met cijfers van het convent in mijn hoofd die richting een 50-50 verhouding gingen, maar misschien heb ik het mis. Ook het convent zit op 30% als het gaat de stelling 'ik zou deelnemen aan het Avondmaal als er vrouwelijke ambtsdragers in de gemeente zijn'. Dat is het enige cijfers dat ik zo snel kan vinden, die een beetje aansluit bij de thematiek van gisteren.
FlyingEagle

Bericht door FlyingEagle »

ZWP

Bericht door ZWP »

"De commissieleden die voor afwijzing van de revisieverzoeken pleitten, vinden dat met de kwestie ‘vrouw en ambt’ weliswaar ‘niet noodzakelijkerwijs het Schriftgezag in het geding is’, maar stellen tegelijkertijd dat de kwestie ‘een principiële zaak betreft die vraagt om eenduidig beleid.’"

Dat snap ik niet helemaal? Hoe kun je dat tegelijkertijd zeggen?
Plaats reactie