Dat kan je ook over een wasmachine zeggen.
Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
-
Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken
Lees even terug @DDD. Ik volg jullie uitstekend en vind het hypocriet en pure farizeïsme. In je eigen huis een speelkamer en een werkkamer hebben en dan een arme weduwe van 78 veroordelen omdat zij een 15 jaar oude Suzuki Alto bezit om haar (klein)kinderen te bezoeken en haar bijna dagelijkse bestralingen in het Rijnstate ziekenhuis vol te houden vind ik heel erg.DDD schreef: ↑20 dec 2024, 23:53 @huisman Waarom praat jij zo cynisch? Het zal toch voor iedereen duidelijk zijn dat een kerstdiner ook luxe is? In ieder geval volgens de definitie van Merel. Het lijkt wel of je helemaal niet in staat bent om de redenering van een ander te volgen als je het met het uitgangspunt niet eens bent.
Soms denk ik dat jullie geen ‘normale’ mensen met grote zorgen ontmoeten. Ik ontmoet ze dagelijks en vind dat een voorrecht.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Wat een onzin. Niemand veroordeelt die luxe toch?
Bovendien kom ik vanuit mijn werk heel veel met armoede in aanraking, zowel onder cliënten als onder collega's. Dus wat je zegt, is ook verder nogal bezijden de waarheid.
Bovendien kom ik vanuit mijn werk heel veel met armoede in aanraking, zowel onder cliënten als onder collega's. Dus wat je zegt, is ook verder nogal bezijden de waarheid.
Precies, niemand veroordeelt het bezit van een auto. Als jij het ontbreken van een auto al bijna als armoede ziet, is er echt wat mis met jouw referentie kader. Weet je wat armoede is? Een meisje zonder fiets dat dagelijks ruim twee uur door de stad loopt om op school te komen en gebruik maakt van de boodschappenkaart op school, of het gezin waar ik recent was waar het water 's morgens al gekookt werd voor de hele dag om geen energie te verspillen. In beide gezinnen was armoede.
En kijk daarnaast eens in de diverse topics over jouw levensstijl (boeken, etentjes, vakanties etc)in plaats van te sneren naar een ander over een werk- en studeerplek thuis of over hetgeen zij met kerst klaargemaakt voor haar hele familie. Ik besef mij namelijk terdege dat veel dingen luxe zijn. Jij hebt het niet eens door en doet alles af als noodzakelijk.
En kijk daarnaast eens in de diverse topics over jouw levensstijl (boeken, etentjes, vakanties etc)in plaats van te sneren naar een ander over een werk- en studeerplek thuis of over hetgeen zij met kerst klaargemaakt voor haar hele familie. Ik besef mij namelijk terdege dat veel dingen luxe zijn. Jij hebt het niet eens door en doet alles af als noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door merel op 21 dec 2024, 06:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Is je schoondochter in Senegal geweest?huisman schreef: ↑20 dec 2024, 23:45…en een kerstdiner behoort bij primair? Mijn schoondochter is net terug van een bezoek aan een zendingsechtpaar. In dat Afrikaans land weten ze wat armoede is. Dit hele topic staat bol van hypocrisie en farizeïsme.
@merel neem een studie Nederlands om de definitie van ‘luxe’ te leren. Dan zul je zien dat een elektrische fiets of hardloopschoenen eerder onder ‘luxe’ vallen dan een auto.
Nee, dat kun je niet. Een wasmachine of een stofzuiger kost een fractie van een auto en dergelijke apparaten maken het mogelijk om een gezond huishouden te draaien zonder een dienstmeisje.
Ik heb tot dit jaar geen auto gehad. Dat ging prima hier op de Veluwe, behalve dat het veel tijd kostte. Nu gaat het financieel een stuk makkelijker, dus heb ik gekozen voor de luxe van een (kleine, oude) auto. In sommige gevallen kan een auto noodzakelijk zijn. Dan is een 15 jaar oude Suzuki Alto of (voor een gezin) een Opel Zafira of een busje geen luxe. Met zes personen is het OV vaak ook duurder dan een goedkope auto.
Mijn elektrische fiets beschouw ik niet als ontzettend luxe. Alles wat ik daarmee kan doen in plaats van met de auto of het OV bespaart me geld. Ik heb uitgerekend dat ik na een jaar of zes mijn fiets zou moeten hebben terugverdiend. Toch is het wel een vorm van luxe dat ik dit soort investeringen kan doen. Geld hebben creëert geld.
Hoe je hardloopschoenen als luxe kunt beschouwen, begrijp ik ook niet helemaal. Hardlopen is zo'n beetje de goedkoopste sport die je kunt doen.
Verder eens met merel.
-
De discussie begint een vervelende toon te krijgen. Voor een ieder is luxe anders gedefinieerd, als men een salaris heeft waar men net van rond komt of niet is een fiets of een extraatje met eten al luxe. Voor iemand die een ton of meer verdient of miljonair is, is een mooie auto of een groot huis of verre vakantie een luxe. Met beide is niks mis of iets zondigs aan als alles eerlijk verdient is en men naar elkaar omziet. En niet elkaar gaan verwijten wat te luxe is. Bij liefde en verdraagzaamheid verdwijnt al die zure taal.
-
Het ging om perse nodig hebben. Als ik oudere familieleden moet geloven is dat zeker niet het geval. En nee zij hadden niet het geld om een dienstmeisje te betalen. Je kan ook zonder een wasmachine behalve dat het veel tijd kost. Door de hoge levensstandaard zijn veel zaken die je in theorie kan missen in de praktijk (bijna) onmisbaar.Philip schreef: ↑21 dec 2024, 08:13Nee, dat kun je niet. Een wasmachine of een stofzuiger kost een fractie van een auto en dergelijke apparaten maken het mogelijk om een gezond huishouden te draaien zonder een dienstmeisje.
Ik heb tot dit jaar geen auto gehad. Dat ging prima hier op de Veluwe, behalve dat het veel tijd kostte. Nu gaat het financieel een stuk makkelijker, dus heb ik gekozen voor de luxe van een (kleine, oude) auto. In sommige gevallen kan een auto noodzakelijk zijn. Dan is een 15 jaar oude Suzuki Alto of (voor een gezin) een Opel Zafira of een busje geen luxe. Met zes personen is het OV vaak ook duurder dan een goedkope auto.
Mijn elektrische fiets beschouw ik niet als ontzettend luxe. Alles wat ik daarmee kan doen in plaats van met de auto of het OV bespaart me geld. Ik heb uitgerekend dat ik na een jaar of zes mijn fiets zou moeten hebben terugverdiend. Toch is het wel een vorm van luxe dat ik dit soort investeringen kan doen. Geld hebben creëert geld.
Hoe je hardloopschoenen als luxe kunt beschouwen, begrijp ik ook niet helemaal. Hardlopen is zo'n beetje de goedkoopste sport die je kunt doen.
Verder eens met merel.
Wat betreft de hardloopschoenen dat was niet ik maar een andere gebruiker.
Inderdaad de definitie van luxe is verschillend voor iedereen in deze discussie. Zelfs de armen nu hebben waarschijnlijk een beter leven dan een baron in de Middeleeuwen. Het is echter vreemd om een relatief veilige kraamtijd, schoon drinkwater of centrale verwarming als luxe te zien.
De auto is voor ons een luxe, maar dat was het niet toen mijn vrouw ziek was en vaak voor chemo naar ziekenhuis moest, of zelfs bij de geboorte van onze laatste zoon. In die tijd is het veel duurder om geen auto te hebben. Ook voor werk kan de auto gewoon minder luxe zijn dan afhankelijkheid van OV. Ik noemde al de dominee die wel eens een uitwedstrijd heeft.
En ja als ik ook naar mijzelf kijk dan is een familiebezoek met z'n allen bij mijn ouders met OV echt een stuk duurder dan met auto (en veel lastiger te doen in een dag). Dan is familiebezoek de luxe, niet de auto.
De auto is voor ons een luxe, maar dat was het niet toen mijn vrouw ziek was en vaak voor chemo naar ziekenhuis moest, of zelfs bij de geboorte van onze laatste zoon. In die tijd is het veel duurder om geen auto te hebben. Ook voor werk kan de auto gewoon minder luxe zijn dan afhankelijkheid van OV. Ik noemde al de dominee die wel eens een uitwedstrijd heeft.
En ja als ik ook naar mijzelf kijk dan is een familiebezoek met z'n allen bij mijn ouders met OV echt een stuk duurder dan met auto (en veel lastiger te doen in een dag). Dan is familiebezoek de luxe, niet de auto.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Wat is het probleem met luxe trouwens? En daar dankbaar gebruik van maken?
Nogmaals Luxe=weelde, overdaad. Voor zeer velen is het bezit van een auto noodzaak. Natuurlijk niet zo noodzakelijk als eten, drinken en kleding. Maar als jij alles buiten deze basisbehoeften als luxe ziet praten wij op verschillende golflengten.merel schreef: ↑21 dec 2024, 06:30 Precies, niemand veroordeelt het bezit van een auto. Als jij het ontbreken van een auto al bijna als armoede ziet, is er echt wat mis met jouw referentie kader. Weet je wat armoede is? Een meisje zonder fiets dat dagelijks ruim twee uur door de stad loopt om op school te komen en gebruik maakt van de boodschappenkaart op school, of het gezin waar ik recent was waar het water 's morgens al gekookt werd voor de hele dag om geen energie te verspillen. In beide gezinnen was armoede.
Je begint nu over mijn levensstijl. Dat mag. Ik heb een fors inkomen en een zeer bescheiden uitgavepatroon. Dat is geen prestatie maar ik heb niks met ‘spullen’ en al helemaal niets met kleding. Dit tot ergernis van onze 4 dochters

Daarom vind ik in dit topic veel hypocrisie en farizeïsme. Probeer je eigen levensstijl te verantwoorden maar oordeel niet over anderen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
-
Mensen hypocriet en farizeeérs noemen is ook oordelen.huisman schreef: ↑21 dec 2024, 09:56Nogmaals Luxe=weelde, overdaad. Voor zeer velen is het bezit van een auto noodzaak. Natuurlijk niet zo noodzakelijk als eten, drinken en kleding. Maar als jij alles buiten deze basisbehoeften als luxe ziet praten wij op verschillende golflengten.merel schreef: ↑21 dec 2024, 06:30 Precies, niemand veroordeelt het bezit van een auto. Als jij het ontbreken van een auto al bijna als armoede ziet, is er echt wat mis met jouw referentie kader. Weet je wat armoede is? Een meisje zonder fiets dat dagelijks ruim twee uur door de stad loopt om op school te komen en gebruik maakt van de boodschappenkaart op school, of het gezin waar ik recent was waar het water 's morgens al gekookt werd voor de hele dag om geen energie te verspillen. In beide gezinnen was armoede.
Je begint nu over mijn levensstijl. Dat mag. Ik heb een fors inkomen en een zeer bescheiden uitgavepatroon. Dat is geen prestatie maar ik heb niks met ‘spullen’ en al helemaal niets met kleding. Dit tot ergernis van onze 4 dochtersHet punt is dat ik niemand veroordelen wil op zijn uitgaven. Wij hebben het bovenmate goed in ons land. Verreweg de meesten op dit forum leven in weelde.
Daarom vind ik in dit topic veel hypocrisie en farizeïsme. Probeer je eigen levensstijl te verantwoorden maar oordeel niet over anderen.
Dat zeg ik dus ook niet.Scheepsbel schreef: ↑21 dec 2024, 09:59Mensen hypocriet en farizeeérs noemen is ook oordelen.huisman schreef: ↑21 dec 2024, 09:56Nogmaals Luxe=weelde, overdaad. Voor zeer velen is het bezit van een auto noodzaak. Natuurlijk niet zo noodzakelijk als eten, drinken en kleding. Maar als jij alles buiten deze basisbehoeften als luxe ziet praten wij op verschillende golflengten.merel schreef: ↑21 dec 2024, 06:30 Precies, niemand veroordeelt het bezit van een auto. Als jij het ontbreken van een auto al bijna als armoede ziet, is er echt wat mis met jouw referentie kader. Weet je wat armoede is? Een meisje zonder fiets dat dagelijks ruim twee uur door de stad loopt om op school te komen en gebruik maakt van de boodschappenkaart op school, of het gezin waar ik recent was waar het water 's morgens al gekookt werd voor de hele dag om geen energie te verspillen. In beide gezinnen was armoede.
Je begint nu over mijn levensstijl. Dat mag. Ik heb een fors inkomen en een zeer bescheiden uitgavepatroon. Dat is geen prestatie maar ik heb niks met ‘spullen’ en al helemaal niets met kleding. Dit tot ergernis van onze 4 dochtersHet punt is dat ik niemand veroordelen wil op zijn uitgaven. Wij hebben het bovenmate goed in ons land. Verreweg de meesten op dit forum leven in weelde.
van Dale.