Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Terri

Re: Pastorieën en auto's en aanverwante zaken

Bericht door Terri »

Job schreef: 20 dec 2024, 21:56
Terri schreef: 20 dec 2024, 21:51 Een ieder redeneert naar zijn eigen omstandigheden.
Ik ben dankbaar dat ik een auto heb, Ik ben fysiek zeer beperkt en kan nu toch nog naar mijn dochter o.a.
De bus, trein of fiets is geen optie. En nee, ik ben nog niet zo in de aftakeling dat ik een gevaar op de weg ben, sterker nog, mijn volwassen zonen prijzen me juist vaak.
Wat voor de een inderdaad een luxe is, omdat hij/zij zich prima kan redden zonder, is voor een ander een noodzaak.
Dat vind ik een heel ander verhaal. Je auto is je hartelijk gegund!
Dank je wel Job, dat vind ik oprecht een heel vriendelijke en empathische reactie.
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 20 dec 2024, 22:03
merel schreef: 20 dec 2024, 21:54 Vermoedelijk hebben wij een andere definitie van noodzaak. Voor mij zijn de primaire levensbehoeften noodzaak. De rest is voor mij extra, dus luxe.
Ja en daar geef jij je eigen uitleg aan en dat mag.
Ik heb een andere kijk op primaire levensbehoeften.
Ik denk dat primaire levensbehoeften universeel zijn.

Je hoort mij nergens zeggen dat jij jouw auto niet meer mag rijden. Ik ben regelmatig ook heel blij dat wij een auto hebben. Net zoals ik ook heel blij ben met de vaatwasser. Ook dat vind ik luxe en is in feite nergens voor nodig
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

merel schreef: 20 dec 2024, 21:54 Vermoedelijk hebben wij een andere definitie van noodzaak. Voor mij zijn de primaire levensbehoeften noodzaak. De rest is voor mij extra, dus luxe.
Dat betekent dat vrijwel iedereen in Nederland in luxe leeft. En ieder maakt daar zijn eigen keuzes in.
Voor de een is het belangrijk om nieuw uitgekomen boeken te bezitten. Een ander zegt dat hij vanwege rugklachten alleen in een Mercedes kan rijden. De derde eet uitsluitend biologisch voedsel, en geeft daar veel extra geld aan uit. De vierde wil ieder jaar op vakantie. De vijfde vliegt in verband met veiligheid en begluurd worden altijd met het regeringstoestel naar het vakantiehuis in Griekenland. Allemaal luxe, naar jouw maatstaf. Allemaal nodig en belangrijk, volgens deze mensen.
Maar kun je dan nog wel een grens vaststellen voor aanvaardbare luxe en onaanvaardbare luxe? Is dat volkomen subjectief?
DDD

Bericht door DDD »

Terri schreef: 20 dec 2024, 21:51 Een ieder redeneert naar zijn eigen omstandigheden.
Ik ben dankbaar dat ik een auto heb, Ik ben fysiek zeer beperkt en kan nu toch nog naar mijn dochter o.a.
De bus, trein of fiets is geen optie. En nee, ik ben nog niet zo in de aftakeling dat ik een gevaar op de weg ben, sterker nog, mijn volwassen zonen prijzen me juist vaak.
Wat voor de een inderdaad een luxe is, omdat hij/zij zich prima kan redden zonder, is voor een ander een noodzaak.
Maar ik gun vrijwel iedereen een auto, met het huidige OV is dat voor veel mensen heel praktisch. Maar daarom is het nog steeds luxe. Ik gun iedereen luxe, binnen de grenzen van het fatsoenlijke, uiteraard.

Luxe is niet onaanvaardbaar. Als dat het thema is, dan wordt dat een heel ander gesprek (zij het dat dat wel de aanleiding was inderdaad van dit draadje).
Job

Bericht door Job »

DDD schreef: 20 dec 2024, 22:26
Maar ik gun vrijwel iedereen een auto, met het huidige OV is dat voor veel mensen heel praktisch. Maar daarom is het nog steeds luxe. Ik gun iedereen luxe, binnen de grenzen van het fatsoenlijke, uiteraard.

Luxe is niet onaanvaardbaar. Als dat het thema is, dan wordt dat een heel ander gesprek (zij het dat dat wel de aanleiding was inderdaad van dit draadje).
Goede correctie, vanzelf is door jou en ook door mij iedereen een auto gegund*. Het ging om noodzakelijk of niet.

* op die man in Magdeburg na dan, vanavond.
merel

Bericht door merel »

Zita schreef: 20 dec 2024, 22:16
Dat betekent dat vrijwel iedereen in Nederland in luxe leeft. En ieder maakt daar zijn eigen keuzes in.
Voor de een is het belangrijk om nieuw uitgekomen boeken te bezitten. Een ander zegt dat hij vanwege rugklachten alleen in een Mercedes kan rijden. De derde eet uitsluitend biologisch voedsel, en geeft daar veel extra geld aan uit. De vierde wil ieder jaar op vakantie. De vijfde vliegt in verband met veiligheid en begluurd worden altijd met het regeringstoestel naar het vakantiehuis in Griekenland. Allemaal luxe, naar jouw maatstaf. Allemaal nodig en belangrijk, volgens deze mensen.
Maar kun je dan nog wel een grens vaststellen voor aanvaardbare luxe en onaanvaardbare luxe? Is dat volkomen subjectief?
Een groot deel van Nederland leeft ook in grote luxe en zijn zich hier ternauwernood van bewust. Nog erger we vinden vaak dat we hier ook recht op hebben. Een ieder op zijn eigen manier. Het viel mij enorm op tijdens de lock down. Mensen waren compleet van de leg, omdat hun vakantie, uitje of etentje niet door kon gaan en beschouwden dat als een primaire levensbehoefte. Maar goed, misschien heb ik makkelijk praten. Ik geeft niets om auto's, vakanties, sieraden, uitjes, technische snufjes, nieuwe meubels etc.

Om op jouw laatste vraag terug te komen. Ik denk dat wij in het westen een onaanvaardbare luxe leven leiden waar de schepping onder zucht. Ik vraag mij wel eens af of onze huidige levensstijl ook daardoor zondig is. Zoveel mensen, ook in Nederland, moeten het doen met veel minder.
Laatst gewijzigd door merel op 20 dec 2024, 23:18, 3 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor de overbevolking van deze wereld? Dat zit hem vooral in landen buiten Nederland, de immigratie daargelaten.
Terri

Bericht door Terri »

merel schreef: 20 dec 2024, 22:14

Je hoort mij nergens zeggen dat jij jouw auto niet meer mag rijden. Ik ben regelmatig ook heel blij dat wij een auto hebben. Net zoals ik ook heel blij ben met de vaatwasser. Ook dat vind ik luxe en is in feite nergens voor nodig
Ja we leven als je het vergelijkt met derde wereld landen in een ongekende luxe. Wij allemaal. Met of zonder auto. Met of zonder een groot huis. Met of zonder een riant salaris.
Een ieder passe de schoen en trekke hem aan.
Maar voor mensen die jong, gezond en fit zijn kan een auto meer een luxe zijn, dan voor degenen die door allerlei oorzaken afhankelijk zijn van dergelijk vervoer.
Zo werkt dat nu eenmaal. Soms is iets niet één op één te vergelijken.
merel

Bericht door merel »

Terri schreef: 20 dec 2024, 23:02
merel schreef: 20 dec 2024, 22:14

Ja we leven als je het vergelijkt met derde wereld landen in een ongekende luxe. Wij allemaal. Met of zonder auto. Met of zonder een groot huis. Met of zonder een riant salaris.
Een ieder passe de schoen en trekke hem aan.
Maar voor mensen die jong, gezond en fit zijn kan een auto meer een luxe zijn, dan voor degenen die door allerlei oorzaken afhankelijk zijn van dergelijk vervoer.
Zo werkt dat nu eenmaal. Soms is iets niet één op één te vergelijken.
Dan nog is de mogelijkheid om met deze klachten hiervoor een auto aan te kunnen schaffen een luxe. Vele anderen met dezelfde klachten hebben deze mogelijkheid niet. Deze mensen zijn aan huis gekluisterd.
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 20 dec 2024, 22:57 Wij zijn toch niet verantwoordelijk voor de overbevolking van deze wereld? Dat zit hem vooral in landen buiten Nederland, de immigratie daargelaten.
Menig dichtbevolkt gebied heeft een kleinere ecologische voetafdruk dan het westen.
KDD

Bericht door KDD »

DDD schreef: 20 dec 2024, 21:28
KDD schreef: 20 dec 2024, 17:39 Een auto voor meeste mensen is geen luxe. We hebben zes autos op de dam en 5 zijn er nodig. De zesde is meestal overbodig maar is vaak ook handig. Als je een kruk hebt dan kan een houten stoel ook overbodig genoemd worden.
Een auto is voor iedereen een luxe. Als een auto al niet luxe is, wat dan wel?

En wat Scheepsbel zegt, lijkt me onzin. Een speelkamer is ook luxe. Een huis verwarmen ook. Maar daar maakt hier niemand bezwaar tegen. Het is alleen niet vanzelfsprekend en het is -tot op zekere hoogte- ook niet nodig.

Al is het ongezond om je huis helemaal niet te verwarmen.
Als je zo redeneert is het een race to the bottom. Hier lopen veel kinderen zomers op blote poten. Dus een paar klompen ook luxe.
DDD

Bericht door DDD »

Eens. Gelukkig geeft God ons veel luxe.
huisman

Bericht door huisman »

…en een kerstdiner behoort bij primair? Mijn schoondochter is net terug van een bezoek aan een zendingsechtpaar. In dat Afrikaans land weten ze wat armoede is. Dit hele topic staat bol van hypocrisie en farizeïsme.

@merel neem een studie Nederlands om de definitie van ‘luxe’ te leren. Dan zul je zien dat een elektrische fiets of hardloopschoenen eerder onder ‘luxe’ vallen dan een auto.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Job

Bericht door Job »

Ik denk dat de kernvraag voor een christen moet zijn: in hoeverre staan onze voorzieningen en bezittingen en snufjes de afhankelijkheid van de Heere in de weg?

Daarvoor hoeven we echt niet aan grote dingen als levensverzekeringen te denken. Deo Volente uitspreken staat volgens mij niet alleen voor of wij op een bepaald moment iets kunnen doen omdat we dan nog wel of niet meer in leven zijn, maar de vertaling ervan begint met "Zo de Heere wil". Jakobus breidt het nog wat uit in zijn beschrijving, hij heeft het zelfs over ergens heen reizen of niet.

Er wordt gezegd: wij rijke Westerlingen gaan ten onder aan onze weelde. Dat zou wel kunnen kloppen. Misschien moeten we zeggen: onze vanzelfsprekende weelde. Want voor wie zal het een gebedszaak zijn hoe hij of zij van A naar B komt? (en breidt het maar uit). Niet nodig, want we zijn van alle gemakken voorzien. De Heere God in alles nodig hebben zou ook echt voor alles moeten gelden, toch. Niet alleen voor grote dingen. Een lamp voor onze voet gaat echt maar over heel kleine stapjes. En het gaat veel verder dan het hebben van een auto natuurlijk. Een luxe vervoersmiddel hebben is geen zonde, een koelkast en een bril ook niet, maar het zijn wel allemaal van die middelen waardoor we "kleine zelfstandigen" kunnen zijn die de controle over ons leven prima zelf kunnen bewaken.

Ik pleit er niet voor om zonder voorzieningen in een hutje op de heide te gaan wonen. En voor wie zich nu afvraagt of ik voor elke rit mijn knieën buig. Nee. Maar dat laatste verwijt ik mezelf toch nogal eens, omdat ik de andere kant ervaren heb in mijn leven. Ergens heen te willen, te moeten, maar afhankelijk te zijn van andere mensen. Ik vond (vind!) afhankelijk zijn vreselijk. Dan was het helemaal niet vreemd om er mijn knieën voor te buigen hoe ik ergens moest komen. Kostte dat veel van me? Ja. Bracht het me veel? Toch wel. Heel veel meer dan het nu zomaar klakkeloos overal heen kunnen rijden, kan ik eerlijk zeggen.
DDD

Bericht door DDD »

@huisman Waarom praat jij zo cynisch? Het zal toch voor iedereen duidelijk zijn dat een kerstdiner ook luxe is? In ieder geval volgens de definitie van Merel. Het lijkt wel of je helemaal niet in staat bent om de redenering van een ander te volgen als je het met het uitgangspunt niet eens bent.
Plaats reactie