Homoseksualiteit

merel

Re: Homoseksualiteit

Bericht door merel »

Scheepsbel schreef: 14 dec 2024, 12:45 Welke kant moeten ze ophellen dan volgens jouw? Je hoopt dat je ze thuis kunt bijsturen? Ik kan je als jeugdhulpverlener dat dit in de meeste gevallen mislukt, als je wil dat je kind Christelijk opgroeit en zich christelijk vormt gaat dat niet gebeuren op een seculiere school met alle verleidingen van de wereld, het is Gods genade dat we reformatorische scholen mogen hebben met al hun gebreken.
In een bepaalde levensfase verkondigt een kind graag de tegenovergestelde visie dan hetgeen het thuis hoort. Dat is niet altijd de visie die hij/zij aanhang. Het kind verlangt van de ouder een gedegen antwoord waarom zijn haar/ stellingen niet juist zijn. Soms hoor je dit gesprek terug als het kind discussieert met vrienden. ;)
merel

Bericht door merel »

DDD schreef: 14 dec 2024, 12:48 Ik zou het heel onredelijk vinden om de leerling van school te sturen als hij de overtuiging van zijn ouders niet deelt.

Dat lijkt me een eerste recept voor het einde van de onderwijsvrijheid. Je kunt leerlingen niet zomaar uit hun sociale omgeving halen omdat ze daar voor een deel afwijkend denken.
Volkomen eens. Een school is geen dictatuur. Een school loopt een aantal jaren met een kind mee op het levenspad.
Lilian1975

Bericht door Lilian1975 »

merel schreef: 14 dec 2024, 12:27
Lilian1975 schreef: 14 dec 2024, 11:58
merel schreef: 14 dec 2024, 11:41 Nee, nu sla je door en trek je verkeerde conclusies. Als een meisje op school ongehuwd zwanger wordt, stemt de school dan in met buitenechtelijke seksualiteit? Nee, dat zal niemand beweren..Zo is het ook met homoseksualiteit.
Ik sla niet door... . Hoe zou jij het vinden als jouw kinderen op school met drugs, wapens etc. Te maken krijgen? Of buiten school met hun schoolvrienden onder sociale druk? Uiteraard doen ze het niet in jouw huiskamer :) Niet ieder kind is de redelijk volgzame puber die open staat voor een eerlijk gesprek of bijsturing, laat staan dat ze weerbaar zijn...

Wanneer je over homoseksuele relaties spreekt waar ze niet mee willen stoppen omdat nu eenmaal hun eigen norm is geworden... is dat hetzelfde als een jongen of meisje allerlei seksuele relaties bewust aan blijft gaan buiten de bijbelse normen. Dan kan en mag de school daar wat mij betreft consequenties op zetten. Grenzen stellen.

Net als ik als ouder dat doe. En ik als ouder bewust voor een bepaalde school kies omdat ik bepaalde normen belangrijk vind voor mijn kind. Zou ik het verschikkelijk lastig vinden als die normen alleen gelden binnen de schooluren en medeopvoeders geen verantwoordelijkheid nemen. Net als het niet binnen jouw huiskamer stopt. Je spreekt je kinderen toch ook aan op gedrag buiten?
Niemand vraagt om de zonden onder mijn vleugels toe te laten. ( dat is wat anders als een zondaar zelf aan zijn of haar lot over te laten ). Maar er mag of moet grenzen aan gedrag gesteld worden. Omdat veel dingen werken als een steen in een vijver. Of een sneeuwbal die groter en groter wordt.
Mijn kinderen zitten in Rotterdam op school en krijgen met drugs te maken. Het is hen zelfs aangeboden. Ook worden illegale sigaretten, vapes en illegaal vuurwerk aangeboden. Daarnaast worden mensen op alle scholen in Rotterdam geronseld voor het uithalen. Het is niets voor niets dat de politie Rotterdam op school voorlichting geeft. Het grote verschil is wellicht dat zij dat thuis kunnen vertellen zonder dat wij hysterisch worden. Hierdoor is gesprek mogelijk en kan je als ouder in het gesprek de Bijbelse norm uiteenzetten. Het hoort juist in deze fase van hun leven dat zij de andere kant op hellen in standpunten.

Daarbij ben ik van mening dat de school iets mag vi den van hetgeen op eigen terrein tijdens de schooluren plaatsvindt. Buiten die uren ben ik als ouder verantwoordelijk. Zoals ik al aangaf mag een school verbieden dat seksuele uitingen niet binnen de school plaatsvinden. Dat geldt m.i. ook voor heteroseksuele uitingen.

Ouders die hysterisch worden ...?
(Doel je hiermee op dat de bewuste ouders in de documentaire dat ze bijvoorbeeld hun zoenende zoon met zijn vriend gevraagd hadden de foto van sociale media te verwijderen? Ouders die moeite hebben met relaties binnen hetzelfde geslacht van hun thuiswonende kinderen ? En zolang zij nog verantwoordelijk zijn voor de opvoeding dat niet kunnen toelaten? Is dat hysterisch?

Weet je. Ideaal en gezegend ben je als je kinderen openstaan voor grenzen binnen de bijbelse kaders.
Ideaal en gezegend ben je met kinderen die opgroeien volgens het boekje....
Helaas is dat niet altijd zo. Het leven is niet maakbaar!

O ja mocht je denken dat drugs, zeer gevaarlijk vuurwerk handel ophoudt bij de grens Rotterdam? Nodig ik je hartelijk uit je blik te verbreden. ;)

Daarnaast ja ouders blijven verantwoordelijk. Maar ook scholen hebben hun verantwoordelijkheid naar andere kinderen. Niet alleen voor deze jeugd.
In mijn visie ben je als ouders samen in met kerk en school verantwoordelijk voor de opvoeding. Ook op het terrein buiten de schoolmuren of huiskamermuren. Wanneer ouders het te bemoeierig vinden dat school niet toestaat dat kinderen een relatie binnen hetzelfde geslacht aangaan, of relaties buiten bijbelse kaders überhaupt. Dat ook niet toestaan van hun personeel in hun eigen vrije tijd. Is het wellicht tijd zichzelf af te vragen of ze nog wel dezelfde bijbelse waarden en normen delen als hun medeopvoeders. En is het tijd om daar consequenties uit te trekken. I.p.v. anderen die wel die waarden en normen delen en naleven in alle gebrek in gewetensnood te brengen.
Delen de ouders wel dezelfde normen en waarden, de zgn hysterische ouders? Dan zullen zij ( met alle pijn, die grenzen accepteren, respecteren). Nogmaals waar staat dat gevraagd wordt zondig gedrag onder jouw vleugels toe te staan?

Waarom denk ik dat het goed is dat je samen verantwoordelijk bent? Omdat het bijbels is om vanuit de gemeenschap te denken en handelen. Vanuit de verbondenheid waarin de Bijbel gezaghebbend is.

Wij , de verlichte moderne mens denkt vanuit ons ego en handelen er indivialistisch naar. Waardoor een algemeen Bijbels gezag of norm niet meer aanvaard hoeft te worden. Of kiezen wat ons aanstaat. Want ik denk en voel dat het anders is. Dus dat wordt is de norm. Waar liefst ook anderen aan moeten voldoen. Dwars tegen hun geweten in?
DDD

Bericht door DDD »

Daar gaat het niet alleen om. Je voedt kinderen op tot langzamerhand zelfstandige mensen. Daar hoort niet bij dat je ze in alles inperkt. Ik begrijp dat er wel ruimte moet zijn voor een eigen invulling van de opvoeding en dat je bepaalde dingen bijvoorbeeld in huis niet goed vindt. Maar als je als school leerlingen gaat verwijderen omdat ze het niet eens zijn met de schoolregels dan wordt dat een heel takenpakket. Ik vind dat de afweging tussen vrijheid van de school en de vrijheid van de leerling dan tot een andere conclusie zou moeten leiden.
Profesto

Bericht door Profesto »

helma schreef: 14 dec 2024, 12:20 Wat mij opviel is dat Robert niet meegaat in het verhaal van ds Huijgen. Hoewel die de scherpe kantjes wil wegpoetsen blijkt Robert heel goed te weten wat de Bijbel werkelijk zegt.
Eigenlijk is dat best een spiegel die hij ds Huijgen voorhoudt.
Omdat hij waarschijnlijk nooit kennis heeft genomen van andere interpretaties van deze Bijbeltekst.

Om Robberts reactie nou als einde van alle tegenspraak in hermeneutische kwesties te zien lijkt mij een beetje apart.
Lilian1975

DDD schreef: 14 dec 2024, 14:26 Daar gaat het niet alleen om. Je voedt kinderen op tot langzamerhand zelfstandige mensen. Daar hoort niet bij dat je ze in alles inperkt. Ik begrijp dat er wel ruimte moet zijn voor een eigen invulling van de opvoeding en dat je bepaalde dingen bijvoorbeeld in huis niet goed vindt. Maar als je als school leerlingen gaat verwijderen omdat ze het niet eens zijn met de schoolregels dan wordt dat een heel takenpakket. Ik vind dat de afweging tussen vrijheid van de school en de vrijheid van de leerling dan tot een andere conclusie zou moeten leiden.
Ook aan jou de vraag. Hoort bij opvoeden tot zelfstandigheid het toelaten van zondig gedrag onder jouw verantwoordelijkheid? Of zijn er grenzen?

Op een gegeven moment zijn je kinderen groot en zelfstandig genoeg op hunzelf te gaan. Dan houdt het niet toestaan in zekere zij op. De moeite blijft.
huisman

Bericht door huisman »

Lilian1975 schreef: 14 dec 2024, 14:42
DDD schreef: 14 dec 2024, 14:26 Daar gaat het niet alleen om. Je voedt kinderen op tot langzamerhand zelfstandige mensen. Daar hoort niet bij dat je ze in alles inperkt. Ik begrijp dat er wel ruimte moet zijn voor een eigen invulling van de opvoeding en dat je bepaalde dingen bijvoorbeeld in huis niet goed vindt. Maar als je als school leerlingen gaat verwijderen omdat ze het niet eens zijn met de schoolregels dan wordt dat een heel takenpakket. Ik vind dat de afweging tussen vrijheid van de school en de vrijheid van de leerling dan tot een andere conclusie zou moeten leiden.
Ook aan jou de vraag. Hoort bij opvoeden tot zelfstandigheid het toelaten van zondig gedrag onder jouw verantwoordelijkheid?
Ben het met jou eens. Christelijke ouders hebben te handelen naar hun jawoord bij de doop. Vanuit die verantwoordelijkheid zijn ooit de reformatorische scholen opgericht. De uitholling van deze scholen komt van binnenuit. Als reformatorische scholen niet meer Bijbelse normen mogen aanleggen is vrijheid van onderwijs een hersenspinsel geworden.
De LHBTQ+ gemeenschap heeft een zeer krachtige en agressieve lobby. Ze hebben grote delen van politiek en media mee. Blijkbaar vallen velen ook onder ons voor deze lobby. Velen (ook onder ons? )vinden dat kerk en school mee moeten bewegen met de LHBTQ+ ideeën. Daarom die paarse vrijdag op scholen.
Zullen we het frame van liefdeloosheid van christenen maar laten voor wat het is namelijk een leugen. Liefdeloos is de LHBTQ+ gemeenschap Gods Woord onthouden of zo aanpassen zodat een ieder kan doen wat goed is in zijn/haar eigen ogen.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ook aan jou de vraag. Hoort bij opvoeden tot zelfstandigheid het toelaten van zondig gedrag onder jouw verantwoordelijkheid? Of zijn er grenzen?

Op een gegeven moment zijn je kinderen groot en zelfstandig genoeg op hunzelf te gaan. Dan houdt het niet toestaan in zekere zij op. De moeite blijft.
Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk inderdaad dat dat tot zekere hoogte zo is. Een kind kiest er niet zelf voor om in een bepaalde gemeenschap geboren te worden. Ieder kind is op zijn eigen manier uniek en moet worden opgevoed tot zelfstandigheid. Daarbij heb je als ouders het doel om kinderen op te voeden in de bijbelse grondbeginselen.

Als kinderen blijk geven van een zondige aard of zondig gedrag, op welk punt dan ook, dan lijkt me dat zeker geen reden om minderjarige kinderen uit huis te zetten.

Toch vind ik een schoolsituatie daarmee niet geheel vergelijkbaar. Ik vind het belangrijk dat onderwijs in lijn met de opvoeding van ouders mogelijk is, maar als bijvoorbeeld andere keuzes zouden leiden tot verstoting of dergelijke gekkigheid, dan zou ik zeker niet menen dat scholen zulk gedrag ook zouden mogen vertonen.
Maanenschijn

Bericht door Maanenschijn »

DDD schreef:
Toch vind ik een schoolsituatie daarmee niet geheel vergelijkbaar. Ik vind het belangrijk dat onderwijs in lijn met de opvoeding van ouders mogelijk is, maar als bijvoorbeeld andere keuzes zouden leiden tot verstoting of dergelijke gekkigheid, dan zou ik zeker niet menen dat scholen zulk gedrag ook zouden mogen vertonen.
Wat zeg je hier nu eigenlijk? Ik lees: als ouders een kind verstoten, dan moet de school dat niet doen.

Maar dat is geen antwoord op de vraag. Wat moet de school wel doen?

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
DDD

Bericht door DDD »

De school heeft een grote vrijheid van handelen, wat mij betreft. Maar het verbieden van een relatie op straffe van verwijdering van school hoort daar wat mij betreft niet bij. Dat is een zodanig grote inbreuk in de persoonlijk levenskring, dat het niet aan een school is om daarin zo op te treden. Een kerk zou kunnen zeggen dat je in zo'n geval geen belijdenis kunt doen. Maar een jongere om die reden uitsluiten van de catechisatie of jeugdclub, zou ik ook heel onzorgvuldig vinden.

Ik denk dat het subsidiariteitsbeginsel en de soevereiniteit in eigen kring daarin mooie leidende principes zouden kunnen zijn.

Ik zou het overigens ook tuchtwaardig vinden als ouders hun kinderen om deze reden op straat zetten. Bij verstoorde verhoudingen kan een pleeggezin een oplossing zijn. Maar dat is echt niet de weg bij ongelovige of andersgelovende kinderen.
merel

Bericht door merel »

Ik deel de visie van @DDD. Een school loopt een stukje mee in het geloofsonderwijs aan kinderen. Een school mag zelf kaders stellen waar binnen dat onderwijs plaatsvindt. Daar mag een school ook elk individu binnen de school aan houden. Dat betekent niet dat een school kan eisen dat het kind dezelfde waarde deelt als de school uitdraagt. Dat kan een ouder ook niet eisen van een kind.
Lilian1975

DDD schreef: 14 dec 2024, 15:11

Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk inderdaad dat dat tot zekere hoogte zo is. Een kind kiest er niet zelf voor om in een bepaalde gemeenschap geboren te worden. Ieder kind is op zijn eigen manier uniek en moet worden opgevoed tot zelfstandigheid. Daarbij heb je als ouders het doel om kinderen op te voeden in de bijbelse grondbeginselen.

Als kinderen blijk geven van een zondige aard of zondig gedrag, op welk punt dan ook, dan lijkt me dat zeker geen reden om minderjarige kinderen uit huis te zetten.

Wat bedoel je met op zekere hoogte?

Dat je als ouders toe moet laten dat je kind een relatie binnen hetzelfde geslacht aangaat? Niet willen gehoorzamen daarin? Een slag in het gezicht van God? Ten diepste God vervloeken. En de ouders die Die God liefhebben?

Nee, uiteraard kiest een kind niet zelf om ergens geboren te worden? Maar betekent dat dat het kan doen wat hij of zij wil?

Gehoorzamen, gezag.... dat zijn volgens mij bijbelse notities. Wat God zo belangrijk vind, dat het ook zware consequenties had als dat ontbrak. ( Deut.21 vers 18 tot 20
Ik denk dat God dat zo belangrijk vond omdat als wij niet kunnen aanvaarden het gezag van hen die door Hem over ons gesteld zijn... wij ook ten diepste Zijn gezag niet aanvaarden.

Ouders ( gelovige christenen) leven als het goed is in en vanuit het Woord. Niet als een formaliteit.
Zonden in hun huis bewust toelaten brengt in grote gewetensnood. Toelaten of toestaan van de zonden, zeker in jouw huis, is aan het zondigen gelijk.

De gehoorzaamheid aan God vragen ze ook in hun huis van de kinderen. (Jozua 24 vers 15)

Ik zou wel eens willen weten waarom zou het niet Bijbels zijn dat kinderen respecteren hierin hun ouders zolang zij onder hun vleugels zijn? Hun school? Hun kerk? Die drieslag! Wel er willen wonen en leven en hun zorg aanvaarden? Waar, want daar ging het over ouders met respect omgaan met gevoelens, worstelingen. Ze serieus nemen. Maar het kind respectloos naar hun ouders en de God van hun ouders gedrag uit willen leven in hun huis?

Een kind kiest er zelf voor bewust tegen bepaalde normen in te gaan. En hun eigen gevoel en norm boven dat van de ouders die hierin Gods Woord gehoorzamen te stellen. Af te dwingen. En min of meer eisen dat ouders hun zonden moeten respecteren onder hun verantwoordelijkheid. Respectloos vind ik dat.
Waar respect gaat ontbreken kan het inderdaad zwaar worden. En soms zelf inderdaad ( met heel veel.pijn) een punt bereikt worden dat gezegd wordt. Het onmogelijke wordt gevraagd. Handelen tegen hun geweten en gehoorzamen aan God in.
Dan laat je je kind niet ovet aan zijn of haar lot. Reken maar dat knieeen in dat geval stuk gebeden worden.

Wbt je opmerking over school.
Daar zijn we het dan duidelijk over oneens. De school verstoot niet. De ouders verstoten niet. Het betreffende kind verstoot in feite het gezag. En de consequenties daaruit is dat er een andere plek niet onder de verantwoordelijkheid van die ouders of school gezocht wordt.

En dat doet pijn.Voor alle partijen.

Verder zie je in jullie visie dat school niet aan persoonlijke vrijheid kind mag komen precies wat ik eerder vandaag zei.

Ipv vanuit het gemeenschapsdenken individualistisch denken.
In de doop is beloofd.... etc. Dat hebben de ouders niet alleen beloofd maar ook de "gemeente" er omheen. Gezamenlijk! Dat denken zijn we beetje kwijt!
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind jouw opvattingen gevaarlijk en dictatoriaal. Je kunt wel zeggen dat dat is wat God van je vraagt, maar ik zie helemaal geen duidelijke grondslag voor zulk handelen tegenover oudere kinderen.

Nog helemaal los van het feit dat het wel een bijzonder wonder is als kinderen op deze manier opgevoed überhaupt gelovig blijven. Nu is dat altijd een wonder van God, maar in dit geval wel in het bijzonder.
huisman

Bericht door huisman »

merel schreef: 14 dec 2024, 16:14 Ik deel de visie van @DDD. Een school loopt een stukje mee in het geloofsonderwijs aan kinderen. Een school mag zelf kaders stellen waar binnen dat onderwijs plaatsvindt. Daar mag een school ook elk individu binnen de school aan houden. Dat betekent niet dat een school kan eisen dat het kind dezelfde waarde deelt als de school uitdraagt. Dat kan een ouder ook niet eisen van een kind.
Opdracht voor de ouders:

en deze woorden die ik u heden gebied, zullen in uw hart zijn. En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken, als gij in uw huis zit en als gij op den weg gaat, en als gij nederligt en als gij opstaat.( Deut 6 : 6 en 7)

Voldoen jouw gedachten en die van @DDD een beetje aan deze Bijbelse opdracht?
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ja en je moet dan wel bedenken dat mensen op hun 16e al zo ongeveer zelfstandig waren. Met alle kanttekeningen van een tribaal stamverband van dien.
Plaats reactie