DDD schreef: ↑14 dec 2024, 15:11
Lilian1975 schreef: ↑14 dec 2024, 14:42
DDD schreef: ↑14 dec 2024, 14:26
Daar gaat het niet alleen om. Je voedt kinderen op tot langzamerhand zelfstandige mensen. Daar hoort niet bij dat je ze in alles inperkt. Ik begrijp dat er wel ruimte moet zijn voor een eigen invulling van de opvoeding en dat je bepaalde dingen bijvoorbeeld in huis niet goed vindt. Maar als je als school leerlingen gaat verwijderen omdat ze het niet eens zijn met de schoolregels dan wordt dat een heel takenpakket. Ik vind dat de afweging tussen vrijheid van de school en de vrijheid van de leerling dan tot een andere conclusie zou moeten leiden.
Ook aan jou de vraag. Hoort bij opvoeden tot zelfstandigheid het toelaten van zondig gedrag onder jouw verantwoordelijkheid? Of zijn er grenzen?
Op een gegeven moment zijn je kinderen groot en zelfstandig genoeg op hunzelf te gaan. Dan houdt het niet toestaan in zekere zij op. De moeite blijft.
Dat vind ik een moeilijke vraag. Ik denk inderdaad dat dat tot zekere hoogte zo is. Een kind kiest er niet zelf voor om in een bepaalde gemeenschap geboren te worden. Ieder kind is op zijn eigen manier uniek en moet worden opgevoed tot zelfstandigheid. Daarbij heb je als ouders het doel om kinderen op te voeden in de bijbelse grondbeginselen.
Als kinderen blijk geven van een zondige aard of zondig gedrag, op welk punt dan ook, dan lijkt me dat zeker geen reden om minderjarige kinderen uit huis te zetten.
Toch vind ik een schoolsituatie daarmee niet geheel vergelijkbaar. Ik vind het belangrijk dat onderwijs in lijn met de opvoeding van ouders mogelijk is, maar als bijvoorbeeld andere keuzes zouden leiden tot verstoting of dergelijke gekkigheid, dan zou ik zeker niet menen dat scholen zulk gedrag ook zouden mogen vertonen.
Wat bedoel je met op zekere hoogte?
Dat je als ouders toe moet laten dat je kind een relatie binnen hetzelfde geslacht aangaat? Niet willen gehoorzamen daarin? Een slag in het gezicht van God? Ten diepste God vervloeken. En de ouders die Die God liefhebben?
Nee, uiteraard kiest een kind niet zelf om ergens geboren te worden? Maar betekent dat dat het kan doen wat hij of zij wil?
Gehoorzamen, gezag.... dat zijn volgens mij bijbelse notities. Wat God zo belangrijk vind, dat het ook zware consequenties had als dat ontbrak. ( Deut.21 vers 18 tot 20
Ik denk dat God dat zo belangrijk vond omdat als wij niet kunnen aanvaarden het gezag van hen die door Hem over ons gesteld zijn... wij ook ten diepste Zijn gezag niet aanvaarden.
Ouders ( gelovige christenen) leven als het goed is in en vanuit het Woord. Niet als een formaliteit.
Zonden in hun huis bewust toelaten brengt in grote gewetensnood. Toelaten of toestaan van de zonden, zeker in jouw huis, is aan het zondigen gelijk.
De gehoorzaamheid aan God vragen ze ook in hun huis van de kinderen. (Jozua 24 vers 15)
Ik zou wel eens willen weten waarom zou het niet Bijbels zijn dat kinderen respecteren hierin hun ouders zolang zij onder hun vleugels zijn? Hun school? Hun kerk? Die drieslag! Wel er willen wonen en leven en hun zorg aanvaarden? Waar, want daar ging het over ouders met respect omgaan met gevoelens, worstelingen. Ze serieus nemen. Maar het kind respectloos naar hun ouders en de God van hun ouders gedrag uit willen leven in hun huis?
Een kind kiest er zelf voor bewust tegen bepaalde normen in te gaan. En hun eigen gevoel en norm boven dat van de ouders die hierin Gods Woord gehoorzamen te stellen. Af te dwingen. En min of meer eisen dat ouders hun zonden moeten respecteren onder hun verantwoordelijkheid. Respectloos vind ik dat.
Waar respect gaat ontbreken kan het inderdaad zwaar worden. En soms zelf inderdaad ( met heel veel.pijn) een punt bereikt worden dat gezegd wordt. Het onmogelijke wordt gevraagd. Handelen tegen hun geweten en gehoorzamen aan God in.
Dan laat je je kind niet ovet aan zijn of haar lot. Reken maar dat knieeen in dat geval stuk gebeden worden.
Wbt je opmerking over school.
Daar zijn we het dan duidelijk over oneens. De school verstoot niet. De ouders verstoten niet. Het betreffende kind verstoot in feite het gezag. En de consequenties daaruit is dat er een andere plek niet onder de verantwoordelijkheid van die ouders of school gezocht wordt.
En dat doet pijn.Voor alle partijen.
Verder zie je in jullie visie dat school niet aan persoonlijke vrijheid kind mag komen precies wat ik eerder vandaag zei.
Ipv vanuit het gemeenschapsdenken individualistisch denken.
In de doop is beloofd.... etc. Dat hebben de ouders niet alleen beloofd maar ook de "gemeente" er omheen. Gezamenlijk! Dat denken zijn we beetje kwijt!