Mee eens, maar dit is toch het topic homoseksualiteit? Die andere groepen kunnen hun eigen topic openen? Of anderen kunnen een topic voor hen openen?Job schreef: ↑13 dec 2024, 17:27Laat ik eerst zeggen dat ik het waardeer dat je het voor deze mensen opneemt. Dat is niet verkeerd. Wel blijf ik de kanttekening maken in het algemeen, niet alleen richting jou: focus je niet alleen op hen als vergeten of niet geziene groep. Er zijn zoveel meer subgroepen die stilletjes lijden en eenzaam zijn. Juist dat focussen op die ene groep (al dan niet door henzelf georganiseerd) roept weerzin op. Niet om wie ze zijn, maar om het drammerige/eenzijdige.Profesto schreef: ↑13 dec 2024, 17:03
Eerst een wedervraag: klinkt uit jouw vraag door dat je er eigenlijk van overtuigd bent dat sociale veiligheid niet te bieden is zonder Gods woord los te laten?
Ik denk dat het belangrijk is om te beseffen dat jongens als Robbert Rodenburg en de andere mannen in de documentaire in reformatorische gezinnen zijn opgegroeid, op reformatorische scholen hebben gezeten en in reformatorische kerken hebben gekerkt. Als dat besef is ingedaald, kun je de logische gevolgtrekking maken dat er op dit moment, misschien in jouw famillie, op jouw school, in jouw kerk meerdere jongeren rondlopen die homoseksueel zijn. Zij zijn net zo goed als anderen deel van de gereformeerde gezindte.
Ik zeg dit zo expliciet omdat in dit topic vaak de homoseksueel als de ander, de vreemde, degene die er niet bij hoort wordt neergezet. Dat gebeurt zowel bewust als onbewust.
Als je dan tot de conclusie bent gekomen dat jongeren met een homoseksuele geaardheid bij de gereformeerde gezindte horen, kun je vervolgens nadenken over hoe zij zich kunnen ontwikkelen tot evenwichtige volwassen mensen. Wat daarbij mijns inziens helpt:
- doorbreek het taboe. Zwijgen heeft nog nooit iemand geholpen;
- maak duidelijk dat kinderen met jou over homoseksualiteit kunnen praten;
- zie homoseksualiteit bij de jongere (aantrekkingskracht tot hetzelfde geslacht) als een gegeven en trek dit niet in twijfel;
- treed op tegen pesten en schelden met homo.
En daarnaast vind ik je bijdrage ook een beetje in de categorie vallen van de zoveelste reden om niet bij te dragen aan een veilig klimaat.
Als deze zaken niet in beeld worden gebracht, als de schijnwerper er niet (van buiten of binnen) op wordt gezet, dan verandert er niets.